Det klagas mest på hantverkartjänster
Konsumentverket sammanfattar klagomålsstatistiken för 2016 och hantverkartjänster ligger i topp.
2016 registrerades 121 000 klagomål. De allra flest skedde inom kategorierna hantverkartjänster och köp av begagnad bil.
En orsak till att det är just dessa tjänster och varor som toppar år efter år tror Konsumentverket kan vara den ekonomiska omfattningen. När inköpspriset är högt utgör det en större motivation för att klaga om något går snett.
Enligt Konsumentverket beror större delen av problemen inom kategorin hantverkartjänster på brist på kommunikation. Därför rekommenderar de att man reglerar alla krav och skyldigheter i ett skriftligt avtal.
– Det är viktigt att avtala med hantverkaren om vilken omfattning arbetet har, hur lång tid det ska ta och vad det ska kosta. Om tilläggsarbeten dyker upp ska också de med i avtalet. Ett skriftligt avtal fungerar som ett kvitto på vad ni har kommit överens om. Betala aldrig i förväg, säger juristen Joséphine Slotte.
Topp fem problemområden för tjänster:
Hantverkstjänster
Mobiltelefoni
Fast telefoni
Flyg
Internet/fiber
Topp fem problemområden för varor:
Begagnad bil
Dator/telefon/spelkonsol (elektronik)
Möbler/husgeråd/inredning
Hälsokost
Kläder
Kommentarer
1