1 781 läst ·
12 svar
2k läst
12 svar
Aldrig hämtat
Hej jag undrar om vi måste hitta ägaren till en massa stockar som ligger på vår gård, eller kan vi sälja dem. De har legat där i 13 år sedan vi köpte huset. När vi köpte gården kom en kille till gården och sa att han skulle hämta stockarna (det var en kompis till han som sålde gården till oss). Efter några månader hämtade han några sedan dess har vi inte sett honom. Vi vet inte vad han heter. Kan vi sälja stockarna? Det finns inget papper eller skriftligt avtal om att de ska få ligga där gratis i 15 år, endast muntligt då vi sa att det var okej att de låg där tills han skulle hämta stockarna som vi trodde var inom rimlig tid..
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 291 inlägg
Efter 13 år är det nog ingen fara. Frågan är bara, som sagt, om det fortfarande är något värde i dom.
Handlar det om en hyresgäst, finns det en viss period hyresvärden ska spara kvarlämnade saker. Jag tror det är ca 6 månader, och den blir kortare om man underlättar hyresgästen.
Vid köp tillfaller allt som finns kvar köparen vid överlåtelsen, så du kan städa bort dom på säljarens bekostnad, eller kunde, för efter 15 år kan du inte plötsligt komma med en faktura.
Som jag ser det, kom ni överens om att säljaren skulle hämta de stockar som var av värde för honom. Det gjorde han. Efter det kunde du uppmana säljaren att städa efter sig, men nu kan du bara göra det själv.
Så sälj och va glad
Vid köp tillfaller allt som finns kvar köparen vid överlåtelsen, så du kan städa bort dom på säljarens bekostnad, eller kunde, för efter 15 år kan du inte plötsligt komma med en faktura.
Som jag ser det, kom ni överens om att säljaren skulle hämta de stockar som var av värde för honom. Det gjorde han. Efter det kunde du uppmana säljaren att städa efter sig, men nu kan du bara göra det själv.
Så sälj och va glad
Sälj dem. Skulle ägaren mot förmodan dyka upp och leta efter dem så säger ni bara att det var en snubbe som kom och hämtade dem och ni trodde att det var för hans räkning. Så blir det hans problem att polisanmäla stölden, vilket högst troligt läggs ner inom en vecka eller två.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 293 inlägg
13 år?! Jag hade kört iväg dom på direkten. Personen har haft sin chans
Stockarna är dina vid det här laget tycker jag.
Sedan är det ju en fråga vad det är för stockar. Är det blockat eller bilat timmer väl stabbat och övertäckt med ett ordentligt tak kan det ha ett värde ännu efter 13 år. Är det obarkade rundstockar ur skogen så lär du behöva hitta en rent magnifikt tokig köpare om du skall få dem sålda eller ens få dem bortskänkta.
Sedan är det ju en fråga vad det är för stockar. Är det blockat eller bilat timmer väl stabbat och övertäckt med ett ordentligt tak kan det ha ett värde ännu efter 13 år. Är det obarkade rundstockar ur skogen så lär du behöva hitta en rent magnifikt tokig köpare om du skall få dem sålda eller ens få dem bortskänkta.
skoge skrev:
Ja..
vore roligt att få se om det är lövvirke eller barr... vissa lövträd är ju värda en hel del..även som legat länge..
barrstockar blir ju dåliga fort..
Kan vara roligt att klyva själv för att se hur de är i skick... industrin kan man glömma..
Klicka här för att svara