Skånska Bad i blåsväder igen – badrumsrenovering med mängder av fel
Husägarna anlitade badrumsentreprenör för att renovera badrummet, men efter att företaget hade monterat både tätskiktet och golvvärmen felaktigt blev badrumsbygget stillastående i månader. Företaget är sedan tidigare med på Svarta listan efter att ha gått emot Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer.

En badrumsrenovering som slutade med många fel. Foto: Camilla Sandberg
Camilla Sandberg och hennes familj hade nyligen köpt ett hus från 1964 med ett originalbadrum. Eftersom det fanns fuktskador och läckor var det dags för en renovering.
De anlitade entreprenören Skånska Bad, som uppgav att renoveringen planerades att ta fyra veckor. I avtalet stod det inget om fuktskadan, men entreprenören påstod att de skulle ta hand om den.
– När vi tog in offerter tittade vi på fuktskadan och nämnde flera gånger att den var orsaken till renoveringen och att det var viktigt för oss att nyttja ROT-avdraget 2022, eftersom vi planerade andra renoveringar 2023. Man förutsätter ju att en så pass stor entreprenör som bara renoverar badrum har en plan för att hantera en fuktskada och har en dialog med oss kring vilka förutsättningarna är och hur det kommer påverka renoveringen.
Läs mer: Svarta listan
När försäkringsbolaget kallades dit konstaterade de en rejäl fuktskada som gått igenom både golv, väggar och bjälklag.
I oktober, strax före byggstart, flyttade Skånska Bad fram datumet fram så pass att man är framme i mitten av december innan arbetet ska sätta igång, och möjligheten att hinna klart med badrummet och få ROT-avdraget under 2022 försvinner därmed.
Han vill helst inte ha något skriftligt och skriver man en fråga svarar han på något annat
Camilla försökte diskutera den försenade byggstarten med den ansvarige från Skånska Bad över telefon och sedan mejl.
– Men han har som strategi att inte svara. Han vill helst inte ha något skriftligt och skriver man en fråga svarar han på något annat, säger Camilla Sandberg.
I brist på andra möjligheter kontaktade Camilla konsumentrådgivarna och frågade bland annat om de kunde bryta avtalet. Detta var dock inget alternativ, då de kunde bli ersättningsskyldiga.

Kommer inte ur kontraktet
Konflikten fortsatte och entreprenören erbjöd dem att betala i förtid för att få ut ROT för 2022. De tackar nej till detta.
– Nu var det så sent på året att vi inte skulle hitta någon ny, så han tycker han har övertag mot mig. Han skriver då att han tycker att jag ska avsluta renoveringen. Då skriver jag att det verkar som att det är den enda lösningen, men då tycker jag att vi avslutar den gemensamt. För jag förstår ju att han vill att vi ska bli betalningsskyldiga, säger Camilla Sandberg.
När det kommer till att lägga värmeslingor fastställer både en elektriker samt en annan byggfirma att det är monterat på helt fel sätt.
Fredagen innan den 3 oktober kontaktar Camilla entreprenören om att avsluta samarbetet, men då ändrar han attityd och är istället väldigt positiv till att badrummet kommer bli så bra.
Skånska Bad påbörjar renoveringen och det uppstår problem och ändringar konstant. När det kommer till att lägga värmeslingor fastställer både en elektriker samt en annan byggfirma att det är monterat på helt fel sätt. Skånska Bad framför två alternativ till lösningar, men båda skulle leda till ytterligare problem.

– Vi sade till dem att de gärna får komma in och titta på en lösning på hela problemet, när ni har en lösning så presentera den för oss så vi vet vad ni ska göra så vi kan godkänna den. När vi har godkänt ska allt dokumenteras, säger Camilla Sandberg.
Besiktningsmannen konstaterar mängder av fel
Men byggarna påbörjade arbetet utan en godkänd lösning. När Camilla och hennes sambo upptäckte detta stoppade de allt arbete och valde att ta in en besiktningsman.


– Då visar det sig att det hål de sågat upp i väggen saknar vattensäker botten, det är felaktiga kopplingar i väggen, inget skvallerrör och ingen vattenindikator. En list i ett fönster sitter för högt upp, tätskiktet är inte utfört enligt monteringsanvisningar, det består av ett visst antal komponenter, alla skarvar ska överstrykas, men det finns inga överstrykningar alls. Det är även fel på rören med värmeslingor och dörrkarmen saknar tätskikt.

Besiktningsmannen säger att ”badrummet måste göras om i sin helhet då hela tätskiktet är felmonterat”, och det håller även den ansvariga från Skånska Bad med om. Men när besiktningsrapporten kommer tar han tillbaka det han sagt.
- Han vill inte göra om, han vill lappa och laga, säger Camilla Sandberg.

På Skånska Bads sida på Eniro och på andra platser står det att de är certifierade inom Säker Vatten. Men Camilla såg en recension från ett tidigare arbete där de också hade byggt in fuktskadan och där står det skrivet att de inte är med i Säker Vatten.

– Då började vi kolla runt och undersökte med Säker Vatten. De gick ur Säker Vatten 2017, säger Camilla Sandberg.
Idag väntar Camilla och hennes familj fortfarande på hur de ska gå vidare.
– Strax innan påsk fick vi ett svar där står det ungefär att Skånska Bad har fått godkänt av PCI gällande tätskiktet och hänvisar till utlåtandet från PCI. Utifrån detta utlåtande från PCI tätskiktsleverantör framgår inte att denna lösning inte är försäkringsbar. Skulle det uppträda en fuktskada som beror på tätskiktet är skadan inte ersättningsbar. Vi har även varit i kontakt med BKR som menar att tätskikt ej är rätt utfört.
Under våren 2023 tog de saken vidare rättsligt med hjälp av ett juridiskt ombud. Skånska Bad svarade varken Camilla, hennes advokat eller Byggahus.se.
Uppdatering: Under sommaren beslutade de två parterna att Skånska Bad ska leverera produkterna de ännu inte levererat till familjen Sandberg och att kontraktet avbryts. Ingen ekonomisk ersättning utgår.
Kommentarer
16