Hoppa till huvudinnehåll
Byggahus.se
Start
Bibliotek
ForumBilderShop
Sök på Byggahus.se
Bli medlem Logga in
Start
Bibliotek
ForumBilderShop
Start
Bibliotek
Meny
Bibliotek
Altan & Uteplats
Badrum
Bygga nytt hus
Ekonomi & Juridik
Grund & Markarbete
Kök
Renovera
Tester
Trädgård & Utemiljö
Verktyg
VVS & Inomhusklimat
Forum
Meny
Forum
Index
Senaste
Obesvarat
Populärt
Mest gillat
Medlemmar
Forumsök
Regler
Bilder
Meny
Bilder
Utvalda bilder
Populära bilder
Forumbilder
Video
Shop
Meny
Shop
Bästsäljare
Verktyg & maskiner
Hus & bygg
Skruv & infästning
Trädgård & utemiljö
Jämförelser
Meny
Jämförelser
Jämför hustillverkare
Jämför boräntor
Jämför elförbrukning
Jämför bergvärmepump
Jämför luft-vattenvärmepump
Övrigt
Meny
Övrigt
Svarta listan
Fråga experten
Quiz
Ordlista
Information
Meny
Information
Om oss
Nyhetsbrev
Kontakta oss
Annonsera
Regler
Datapolicy
Cookies
A-Ö
Byggahus.se
Ekonomi & Juridik
Juridik

ARN: Bauhaus bör återbetala kvarts miljon för misslyckat badrum

Elina Blom Westergren
Publicerad 25 aug 202512 kommentarer
Två renoveringar, fel i bjälklaget, bristfälliga elinstallationer och fortfarande inget fackmannamässigt badrum. Nu rekommenderar ARN att Bauhaus betalar tillbaka hela summan på drygt 248 000 kronor.
Bauhaus rekommenderas återbetala 248 000 kronor – efter två misslyckade badrumsrenoveringar

Foto: Annelie Hultberg

Allmänna reklamationsnämnden (ARN) har beslutat att Bauhaus bör återbetala drygt 248 000 kronor till en husägare i Partille, efter en långdragen tvist om en badrumsrenovering.

Allt började hösten 2022, då husägaren anlitade Bauhaus för att renovera sitt badrum. I priset ingick rivning, nytt badrum samt inredning. Arbetet, som enligt avtalet skulle ta sex till åtta veckor, drog ut på tiden och blev färdigt först i februari 2023. I samband med detta uppdagades omfattande brister - bland annat felaktiga ingrepp i bjälklaget, vilket gjorde att badrummet fick byggas om från grunden.

– Under tiden mellan renoveringarna, perioden maj-augusti 2023, avråddes konsumenten från att använda badrummet eftersom det fanns risk för hälsa och liv då bland annat bjälklaget i golvet blivit avkapat av Bauhaus underentreprenör i samband med den första renoveringen, står att läsa i anmälan till ARN.

Nytt försök

Den andra renoveringen påbörjades i augusti 2023 av en annan underentreprenör. Enligt husägaren stod badrummet klart i december samma år. Kort därefter framkom dock ytterligare problem. Enligt en besiktningsman som husägaren tagit in så fanns det brister i bland annat elinstallationer, golvfall och VVS-arbeten. Eftersom mycket av detta befann sig bakom tätskiktet skulle det krävas ytterligare en total omrenovering.

Våtrumsintyg och intyg om Säker vatten efter påtryckningar från husägaren, men dessa var skrivna av personer som, enligt husägaren, inte själva hade utfört arbetet. De som gjort arbetet var inte anslutna till nämnda organisationer. Bauhaus menar dock att de som skrivit intygen visst varit inblandade under arbetets gång.

– Det förefaller så att underleverantören har dokumenterat de installationer som har utförts för granskning av EDEG Bygg & Renovering AB, Kristall Bygg & VVS AB. Företrädare för EDEG Bygg & Renovering AB, samt företrädare för Kristall Bygg & VVS AB har varit delaktiga under hela renoveringen. Intygen är därmed inte förfalskade. De fel som har konstaterats i besiktning från 26 april 2024 har Bauhaus erbjudit att åtgärda, skriver Bauhaus som svar på anmälan.

Bauhaus motsätter sig kravet och hänvisar till att bristerna kan åtgärdas med punktinsatser till en kostnad av 43 000 kronor. Husägaren har dock tröttnat på att tvista med företaget, hon vill ha hela summan tillbaka.

Bauhaus rekommenderas betala tillbaka hela summan

ARN bedömer att husägaren är den som har rätt. Badrummet är, trots åtgärdsförsök, fortfarande inte fackmannamässigt byggt.

– Av det besiktningsprotokoll konsumenten åberopat framgår exempelvis att badrummet har ett bakfall som kommer medföra att tjänsten behöver göras om på nytt. Till följd av att företaget redan vidtagit ett försök att åtgärda bristerna i badrummet anser nämnden att konsumenten har skäl för att avvisa ytterligare avhjälpandeförsök.

Eftersom badrummet måste göras om har husägaren rätt att häva tjänsten. Beslutet innebär att Bauhaus rekommenderas att återbetala hela summan till husägaren. Däremot avslår nämnden husägarens krav på ersättning för skador i hallen och för juridiskt ombud, eftersom det saknades underlag för dessa delar.

Läs också

  • Svarta listan – ytterligare 333 oseriösa företag som inte följer ARN:s beslut
  • Reglerna för att bygga eller renovera badrum
Svara
Gilla

Kommentarer

12
R
Det är ju Bauhaus som har ansvaret gentemot konsumenten. Sannolikt kommer de väl låta sin entreprenör veta att deras arbete har blivit underkänt och vidta åtgä
· 18 sep
D
Det intressanta här är väl att de som gör det dåliga jobbet går helt fria. Och kan därmed obekymrat fortsätta med det. Och ingen av de som kommenterat ovan har
· 18 sep
E
Att på en bygghandel framför allt riktat till hemmafixare lita på råd eller beställa en professionell tjänst .. ingen tanke jag skulle ägna min tid till.
· 15 sep
Visa alla kommentarer
Läs artiklar taggade med
Juridik
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.