ARN: Bauhaus bör återbetala kvarts miljon för misslyckat badrum
Foto: Annelie Hultberg
Allmänna reklamationsnämnden (ARN) har beslutat att Bauhaus bör återbetala drygt 248 000 kronor till en husägare i Partille, efter en långdragen tvist om en badrumsrenovering.
Allt började hösten 2022, då husägaren anlitade Bauhaus för att renovera sitt badrum. I priset ingick rivning, nytt badrum samt inredning. Arbetet, som enligt avtalet skulle ta sex till åtta veckor, drog ut på tiden och blev färdigt först i februari 2023. I samband med detta uppdagades omfattande brister - bland annat felaktiga ingrepp i bjälklaget, vilket gjorde att badrummet fick byggas om från grunden.
– Under tiden mellan renoveringarna, perioden maj-augusti 2023, avråddes konsumenten från att använda badrummet eftersom det fanns risk för hälsa och liv då bland annat bjälklaget i golvet blivit avkapat av Bauhaus underentreprenör i samband med den första renoveringen, står att läsa i anmälan till ARN.
Nytt försök
Den andra renoveringen påbörjades i augusti 2023 av en annan underentreprenör. Enligt husägaren stod badrummet klart i december samma år. Kort därefter framkom dock ytterligare problem. Enligt en besiktningsman som husägaren tagit in så fanns det brister i bland annat elinstallationer, golvfall och VVS-arbeten. Eftersom mycket av detta befann sig bakom tätskiktet skulle det krävas ytterligare en total omrenovering.
Våtrumsintyg och intyg om Säker vatten efter påtryckningar från husägaren, men dessa var skrivna av personer som, enligt husägaren, inte själva hade utfört arbetet. De som gjort arbetet var inte anslutna till nämnda organisationer. Bauhaus menar dock att de som skrivit intygen visst varit inblandade under arbetets gång.
– Det förefaller så att underleverantören har dokumenterat de installationer som har utförts för granskning av EDEG Bygg & Renovering AB, Kristall Bygg & VVS AB. Företrädare för EDEG Bygg & Renovering AB, samt företrädare för Kristall Bygg & VVS AB har varit delaktiga under hela renoveringen. Intygen är därmed inte förfalskade. De fel som har konstaterats i besiktning från 26 april 2024 har Bauhaus erbjudit att åtgärda, skriver Bauhaus som svar på anmälan.
Bauhaus motsätter sig kravet och hänvisar till att bristerna kan åtgärdas med punktinsatser till en kostnad av 43 000 kronor. Husägaren har dock tröttnat på att tvista med företaget, hon vill ha hela summan tillbaka.
Bauhaus rekommenderas betala tillbaka hela summan
ARN bedömer att husägaren är den som har rätt. Badrummet är, trots åtgärdsförsök, fortfarande inte fackmannamässigt byggt.
– Av det besiktningsprotokoll konsumenten åberopat framgår exempelvis att badrummet har ett bakfall som kommer medföra att tjänsten behöver göras om på nytt. Till följd av att företaget redan vidtagit ett försök att åtgärda bristerna i badrummet anser nämnden att konsumenten har skäl för att avvisa ytterligare avhjälpandeförsök.
Eftersom badrummet måste göras om har husägaren rätt att häva tjänsten. Beslutet innebär att Bauhaus rekommenderas att återbetala hela summan till husägaren. Däremot avslår nämnden husägarens krav på ersättning för skador i hallen och för juridiskt ombud, eftersom det saknades underlag för dessa delar.
Kommentarer
12