Hej!

Vi var ett helt gäng som gick rätt grovt OT i Johanfas tråd (http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/91310-vem-saeljer-bult-med-tumgaenga.html) om var han kunde hitta tumgängad bult (eller skruv? :)), detta resulterade i att jon_h tänkte bryta ut våra inlägg och göra en ny tråd. Tyvärr försvann inläggen på vägen. Men här kommer ett nytt försök!

Ämnet är alltså: vad skiljer en skruv från en bult, och vad skiljer dem båda från en nit? Vilka finns det gängor på osv. Vi vill alltså komma fram till definitioner på de olika begreppen. Diskutera gärna både de "korrekta" definitionerna enligt facklitteratur och de som kanske är korrekta med hänsyn till hur gemene man (och kanske även yrkesfolk) de facto anvä'nder begreppen.

Min uppfattning är att om det finns gängor är det en skruv. Detta stöds av NE som definierar en bult såhär:

"bult, ogängad stång eller pinne, avsedd att sammanfoga maskindelar e.d. med."

skruv definieras såhär:

"skruv (medellågty. schruve, ett ord av oklart ursprung), samlingsnamn på fästelement av stål eller annan metall, vars främsta kännetecken är en helt eller delvis (höger)gängad, cylindrisk eller svagt konisk, oftast långsmal, kropp med huvud (skalle) i den ogängade ändan. Genom att vrida gängan in i mjukare gods eller invändig gänga (mutter), åstadkoms önskad klämkraft. Maskinskruv har cylindrisk gänga, träskruv konisk gänga. Cylindrisk plåtskruv med trubbig spets har en särskilt vass utvändig gänga, som kan skära ut en invändig gänga även i hårt gods. Skruven dras åt resp. lossas genom att man anbringar ett vridmoment på huvudet, som för detta ändamål är ut- eller invändigt sexkantigt, eller har spår för platt- eller stjärnskruvmejsel, den senare med ett flertal standardiserade utföranden."

Å andra sidan vet jag att många använder ordet bult om en kraftigare skruv med sexkantig skalle. Att en bult kan ha gängor stöds också av bonniers lexicon som någon redovisade.

Fältet är fritt - vad tycker du?

Jag tycker att du har rätt i sak.

En skruv som inte är gängad hela vägen och där en mutter används för fixering är ju funtionellt sett en bult så vad det ska kallas vete 17.. Jag använder omväxlande skruv och bult i det fallet.

Från Wikipedia
Bult används ofta felaktigt som benämning på en lite större, rak, cylindrisk skruv, med sexkantshuvud till vilken en mutter skruvas. Felaktigt då enligt numera gällande terminologi en bult saknar gängor och låses med till exempel en sprint såsom saxpinne eller spännstift, om den låses alls. Vikbulten är en av de få bultar som både kallas och är en bult. Tidigare hette en skruv som skulle sitta ihop med en mutter bult, (fortfarande vardaglig beteckning), jfr engelskans bolt.

Fast jag kallar en bult för en bult..

Ur Svenska Akademiens ordlista:

Bult -en -ar s. metallpinne med huvud och gängad nederdel för hopfogning m.m.

Är man intresserad att benämna saker med deras rätta namn ska man nog följa Standardiseringskommissionens vokabulär.

Då blir ett fästelement utrustat med gängor en skruv hur den än ser ut. Ett avlångt, cylindriskt fästelement kallas för bult.

Att fästa uppmärksamhet på vad Svenska Akademien kallar för bult eller skruv, tycker jag är som att låta Kennelklubben bestämma vad NASA ska kalla saker för i sitt område.

Ämnet fästelement är smalt och intresserar inte så många, det är nog därför denna diskussion äger rum.

Per

Svenska Akademiens Ordlista och dito Ordbok är i första hand deskriptiva, medan standariseringkommissionens uppdrag säkerligen är normerande, därför är liknelsen med Nasa och kennelklubben felaktig. Svenska Akademien sysslar med orden och språket, Standardiseringskommissionen ägnar sig åt föremålen och deras benämningar. Fälten överlappar varandra i språkanvändningen alltså.

På fackspråk är en bult något delvis annorlunda än en bult i vardagligt tal, inget märkligt med det.

Vi lever i en föränderlig värld, ett exempel på detta är vad som kan bli följden av den information som inkommit i bulletin från bultfabriken i Skruv.

Så meddelas det således. Med omedelbar verkan ändras företagets produktion av expanderbult, ankarbult, vagnsbult, hjulbult m.fl. bulttyper ingående i bultförband. Tekniskt innebär ändringen uteslutning av samtliga bultars gängor.

Denna rationalisering innebär för företaget enklare lagerhållning och minskat sortiment. För slutkund innebär den enklare montage och lägre pris, eftersom mutter och bricka har uteslutits i visst fall.

Till historien hör också ett behov från företagets sida att närma sig NE

per

Daniel_N skrev:
/QUOTE]

Vad kallar man en maskinskruv som är ogängad närmast huvudet? Maskinbult?

Detta med att benämna saker och ting, kan få influenser från lite olika håll. Jag måste erkänna att jag inte har uppfattat begreppet bult som anges ovan, utan tänkt mig en grövre cylindrisk skruv med sexkanthuvud.

Tittar man i Wikipedia om skruv och bult så känns det mera som den hemma-variant av definitionen jag tillämpat.

Se här t ex: http://en.wikipedia.org/wiki/Screw#Differentiation_between_bolt__and_screw

Så frågan är hur den svenska definitionen matchar den utrikiska, om man nu sätter bult (sv) = bolt (eng).

/Jonny

coss skrev:
Daniel_N skrev:
/QUOTE]

Vad kallar man en maskinskruv som är ogängad närmast huvudet? Maskinbult?
Vanligtvis brukar vi kalla lite större skruvar för bultar, bara för att belysa att de är kraftigare, trots att den rätta benämningen egentligen är skruv. Från ~M16 eller M20 kallar vi det bult istället för skruv.

Angående din fråga coss om skruven är ogängad före huvudet, kallas det vanligtvis bara för skruv. Däremot säger man helgängad skruv om man vill säkerställa att skruven ska vara just helgängad.

Som tumregel brukar M-gängad skruv i olika diametrar vara helgängad upp till en gänglängd av ca. 30-40 mm. Om man vill ha en helgängad skruv som är längre bör man specificera det med att beställa skruven med benämningstillägget H (helgängad).
Ex. M6S M12 x 80H (A4-70) eller MC6S M12 x 80H (A4-70). (Den första är med sexkantskalle, den andra med cylinderhuvud med sexkanthål).

/ Jocke

De flesta säger att lite grövre skruv är "bult". Och det är inget jag tänker tjafsa med någon om.......
Men det finns nåt som kallas för skruvförband och bultförband. Det kvittar om det är M3 eller M20.

Tänk att vi skall spänna ihop två bitar(ointressant hur dom ser ut):

Skruvförband : Den ena biten har ett gängat hål och den andra biten har ett frigående hål och en skruv som håller ihop det hela.

Bultförband: Bitarna har varsitt frigående hål och bitarna hålls ihop med skruv och mutter dvs skruv+mutter=bult oavsett storlek på gängan.

Skruv + mutter = bult.

Daniel börjar tråden med att berätta, att en tidigare tråd i samma ämne av olyckliga omständigheter "försvann".

I den tidigare tråden skrev jag, och citerar då några rader ur en lärobok i maskinelement utgiven 1949, att "vad man på verkstadsspråk kallar bult är en kombination av skallskruv och mutter, och eventuell bricka, och den används för att förbinda tvenne delar som kan borras rätt igenom".

Inlägget från LA8PV gladde mig, det visar att min gamle lärare, civilingenjör Gustav Meijer i Göteborg, förmedlade lärdom som fortfarande häller.

per

Min definition är bult är den man drar med ringnyckel annars heter det nog skruv tror jag.

Insex och torx osv kallar jag alltid skruv. Hoppas man inte blir kölhalad nu bara :rolleyes:

En skruv har gängor. Det största skruvförband jag konstruerat har M90 som gänga och förspänns med motsvarande 250 ton. Även om man kan tycka det är en rätt grov skruv så är fortfarande benämningen skruv och inte bult.

Bult saknar gängor som tidigare nämnts.

hecke skrev:
En skruv har gängor. Det största skruvförband jag konstruerat har M90 som gänga och förspänns med motsvarande 250 ton. Även om man kan tycka det är en rätt grov skruv så är fortfarande benämningen skruv och inte bult.

Bult saknar gängor som tidigare nämnts.
Häftigt, vad var det för ngt?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.