Inte mer än att du nu skriver mera skruv än bult och det är ett gott tecken.

Skruv i de sammanhang som åberopades utgör inte permanenta förbindningar, mera en justeringsmöjlighet.

Bult med mutter utgör motsatsen.

Delar Du inte denna uppfattning? Hör av Dig!

per

Det är ju det som är pudelns kärna. En bult går inte att justera på det viset då den enligt definition saknar gängor. Det är bra att du kommit till insikt Per. Studerade du möjligtvis skruvar på din utlandstrip...

pernitta skrev:
Bult med mutter utgör motsatsen....klipp

per
Bult med mutter? Vad skall det vara bra för? Hur fäster man en mutter på en bult? Vi har ju konstaterat -till och med bevisat -att bultar saknar gängor.

Kanske menar du mutter utan gängor? Jag tror att en sådan tingest är en bussning, men jag är inte säker. Kanske kan någon rätta mig? -Helst då med fakta, och inte med åsikter!

/Mattias

• Haha
Dilato
  • Laddar…
Förutom bultmakaroner så finns det en del andra kul ord, bultpump (för att pumpa fram ett jämnt flöde av bultar), eller kanske bultfjäder ( såna som man har i framvagnen på bilen). 8-).

Ett nytt simhopp; dubbel Mollbergare med två-och-en-halv bult. 8-))

För att inte tala om Jan Ove Waldners backhandbult ( bordtennis) 8=)))

När jag var grabb, så slog Nacka Skoglund bultade hörnor direkt i mål. 8-))))

jac jac skrev:
Jag saknar något om de nitar som nämns i rubriken. Efter vad jag förstår av resonemnaget så skulle en "nit" altså vara en form av bult. Att "nita" är bara ett av många sätt att få bulten att stanna på plats.

Skulle då inte gängorna i änden på en grövre skruv (med sexkantigt huvud om ni så önskar) som är till största delen ogängad kunna betraktas som en del av "fästmekanismen"? Ett alternativ till sprint eller dyl? Isåfall, vips så har skruven blivit en bult.

tompas11:
Jag kan mycket väl säga något i stil med att "de där får vi nog ta och bulta ihop". Då menar jag (felaktigt?) "fästa ihop med genomgående sruv + mutter" istället för något klenare alternativ.
Att "bulta isär" går också bra fast då är det med hammare/slägga eller liknande. :)
Bulta isär bör annars innebära att hålla isär två stycken med hjälp av en ogängad järnstång.
Morfar var 'mothållare' på Finnboda varv. Skroven nitades och övrigt bultades oavsett dimension

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.