21 246 läst ·
65 svar
21k läst
65 svar
Bult Skruv Nit här diskuterar vi benämningar!
Schackel har en gängad skruv, sen finns det nyckelschackelpernitta skrev:Det torde väl ha framgått, att jag är en varm anhängare av att en grövre maskingängad skruv kallas för bult, gärna efter dimension M10. Och samma sak gäller grövre tenar/stänger/rundstål m.m. om de förses med gänga. Under durken i en segelbåt hittar man exempelvis något som kallas för kölbult. Jag har svårt att tro att någon nu levande båtbyggare kallar det för kölskruv.
Om han fortfarande lever, kan han anföra ett annat exempel, ett schackel med inskruvad bult.
Slutligen är det nog så, att en grov skruv av hävd kallas för bult, och vi skall nog använda oss av de ord som under tidens lopp format vårt språk.
Det var mitt sista inlägg i tråden.
per
Lustigt är att det talas om bultdiameter
Jag saknar något om de nitar som nämns i rubriken. Efter vad jag förstår av resonemnaget så skulle en "nit" altså vara en form av bult. Att "nita" är bara ett av många sätt att få bulten att stanna på plats.
Skulle då inte gängorna i änden på en grövre skruv (med sexkantigt huvud om ni så önskar) som är till största delen ogängad kunna betraktas som en del av "fästmekanismen"? Ett alternativ till sprint eller dyl? Isåfall, vips så har skruven blivit en bult.
tompas11:
Jag kan mycket väl säga något i stil med att "de där får vi nog ta och bulta ihop". Då menar jag (felaktigt?) "fästa ihop med genomgående sruv + mutter" istället för något klenare alternativ.
Att "bulta isär" går också bra fast då är det med hammare/slägga eller liknande.
Bulta isär bör annars innebära att hålla isär två stycken med hjälp av en ogängad järnstång.
Skulle då inte gängorna i änden på en grövre skruv (med sexkantigt huvud om ni så önskar) som är till största delen ogängad kunna betraktas som en del av "fästmekanismen"? Ett alternativ till sprint eller dyl? Isåfall, vips så har skruven blivit en bult.
tompas11:
Jag kan mycket väl säga något i stil med att "de där får vi nog ta och bulta ihop". Då menar jag (felaktigt?) "fästa ihop med genomgående sruv + mutter" istället för något klenare alternativ.
Att "bulta isär" går också bra fast då är det med hammare/slägga eller liknande.
Bulta isär bör annars innebära att hålla isär två stycken med hjälp av en ogängad järnstång.
Fast det är bättre att skilja mellan skruvförband = gängor i arbetsstycket och bultförband = inga gängor i arbetsstycket. Då blir maskinskruv + mutter en delmängd av mängden alla möjliga bultförband, och maskinskruven (i detta sammanhang) blir en gängad bult (dvs en delmängd av mängden alla möjliga bultar).tompas11 skrev:
Det verkar helt knäppt att diskvalificera maskinskruven som bult bara för att den har gängor när den annars helt fyller bultens funktion som bultförband tillsammans med en mutter.
Produkter som diskuteras: "maskinskruv"
Maskinskruv
Maskinskruvar är skruvar som är särskilt avsedda att användas med kraftverktyg som skruvdragare, vilket gör dem till ett effektivt val för många olika material och tillämpningar. Dessa skruvar har ofta robusta gängor som är utformade för
Läs mer
Nej, men betydligt smartare. Eftersom de flesta förband är antingen skruvförband i med gängor i arbetsstycket eller förband med mutter är det vettigare att skilja mellan dessa typer av förband än att använda någon krystad förlegad definition som innebär att alla förband med gängor hamnar i samma kategori.tompas11 skrev:
I dagligt tal brukar jag benämna skruv med sexkantsskalle för bult. Dom flesta förstår mig då.
De flesta tycker dessutom jag är en riktig besserwisser då jag mumlar nåt om "skruv med sexkantsskalle"
Och skriver man inte tre s i sexkantsskalle så blir det antagligen en smeknamn på någon som heter Karl.
Jag godkänner även gladeligen sexkantsfattning, bra för dom som blir osäker på det där med antalet s, eller blir frestad till en avskyvärd sär skrivning, (sexkants skalle )
De flesta tycker dessutom jag är en riktig besserwisser då jag mumlar nåt om "skruv med sexkantsskalle"
Och skriver man inte tre s i sexkantsskalle så blir det antagligen en smeknamn på någon som heter Karl.
Jag godkänner även gladeligen sexkantsfattning, bra för dom som blir osäker på det där med antalet s, eller blir frestad till en avskyvärd sär skrivning, (sexkants skalle )
Redigerat:
Fast vantskruv kallas vantskruv även om den är över 25 mm. Vantbult har jag aldrig hört talas om.pernitta skrev:Det torde väl ha framgått, att jag är en varm anhängare av att en grövre maskingängad skruv kallas för bult, gärna efter dimension M10. Och samma sak gäller grövre tenar/stänger/rundstål m.m. om de förses med gänga. Under durken i en segelbåt hittar man exempelvis något som kallas för kölbult. Jag har svårt att tro att någon nu levande båtbyggare kallar det för kölskruv.
Om han fortfarande lever, kan han anföra ett annat exempel, ett schackel med inskruvad bult.
Slutligen är det nog så, att en grov skruv av hävd kallas för bult, och vi skall nog använda oss av de ord som under tidens lopp format vårt språk.
Det var mitt sista inlägg i tråden.
per
Erkänner dock att jag kallar skruv för bult. Men när upphör en nit att vara nit och blir en bult? Eller har det med sammanfogningen att göra?
Om man nu funderar ett tag på vad ord BETYDER, så är det något som användarna av ordet bestämmer. Dvs, om jag, Mikael_L och en massa andra svensktalande personer tycker att en bult är en lite grövre gängad stång med sexkantig skalle så är det så. Per definition. Punkt.Mikael_L skrev:
Sedan kan diverse standardiseringsorgan tycka vad de vill.
(Den som är lite intresserad av ämnet rekommenderas varmt boken Language in Thought and Action av S. I. Hayakawa)
Jag har hållt mig borta ifrån den här tråden, trots att det var jag som gick grovt Off Topic i den andra tråden om tumgängade bultar.
Jag vill påpeka att vi talar om två olika saker:
1. Fackspråk. Här är det tydligt definerad vad som är vad. En bult har inga gängor. Om den har gängor är det en skruv. Tekniska Nomenklaturcentralen, TNC, ger ut ordlistor och håller i kurser i ämnet. Syftet med fackspråk är att fackmän skall kunna kommunicera med varandra utan att missförstånd uppstår. Exempel: Om jag på en ritning skriver att ett mått skall ha storleken 125 h7, så vet fackmannen vad han skall tillverka.
2. Talspråk. Här använder vi ordet bult om större gängade skruvar. Det är också lätt att missförstånd uppstår.
För övrigt kan jag säga att även fackmän ibland använder felaktiga benämningar (talspråk) Ett bra exempel är mätinstrumentet "bygelmätskruv", vilket är den korrekta benämningen om det som i talspråk kallas "mikrometer". Om man använder den korrekta benämningen, så vet inte fackmannen vad man talar om. Alla tror att den heter "mikrometer" trots att den sällan ens mäter just mikrometrar, utan allt som oftast bara hundradels millimeter.
Jag vill påpeka att vi talar om två olika saker:
1. Fackspråk. Här är det tydligt definerad vad som är vad. En bult har inga gängor. Om den har gängor är det en skruv. Tekniska Nomenklaturcentralen, TNC, ger ut ordlistor och håller i kurser i ämnet. Syftet med fackspråk är att fackmän skall kunna kommunicera med varandra utan att missförstånd uppstår. Exempel: Om jag på en ritning skriver att ett mått skall ha storleken 125 h7, så vet fackmannen vad han skall tillverka.
2. Talspråk. Här använder vi ordet bult om större gängade skruvar. Det är också lätt att missförstånd uppstår.
För övrigt kan jag säga att även fackmän ibland använder felaktiga benämningar (talspråk) Ett bra exempel är mätinstrumentet "bygelmätskruv", vilket är den korrekta benämningen om det som i talspråk kallas "mikrometer". Om man använder den korrekta benämningen, så vet inte fackmannen vad man talar om. Alla tror att den heter "mikrometer" trots att den sällan ens mäter just mikrometrar, utan allt som oftast bara hundradels millimeter.
Om en bult är ogängad och en skruv är gängad och en bult används till att sammanfoga maskinelement... eeeh...
På vilket vis håller en bult ihop någonting alls?
Och när vi ändå håller på och silar kameler, vad gör en sprint?
På vilket vis håller en bult ihop någonting alls?
Och när vi ändå håller på och silar kameler, vad gör en sprint?
mattiasp skrev:
Kan du visa nåt nummer på dokumentet från TNC ( Terminologicentrum heter det numera) som definierar vad som är en bult ?
Ang. "mikrometer" som är lite off-topic så har jag gett upp. Säger jag bygelmätskruv till någon så undrar vederbörande om jag kommer från Mars.