LA8PV skrev:
Kan du visa nåt nummer på dokumentet från TNC ( Terminologicentrum heter det numera) som definierar vad som är en bult ?
Här står det nog:

SS-ISO 1891

Nu har jag tyvärr inte tillgång till TNC:s publikationer. De kostar ju en massa pengar. Däremot fiskade jag fram en gammal kursbok i maskinelement, och det verkar finnas något som heter bultförband. Det saknar, precis som du antyder, gängor. Se förband nummer 2.2 i pdf:en nedan. Det är ett skannat utdrag ur Maskinelement -Funktioner, A. Folkesson, J. Hölcke, inst. för maskinelement, KTH, Sthlm 1994, sidan 111.

måste skanna om. filen för stor

Här kommer pdf:en. Det gick inte att infoga filer när man redigerar ett inlägg.

Google "bultförband". Hur många träffar handlar om icke-gängade bultförband?

-Jag vet inte. Hur många?

Om man letar lite på SIS.SE, så hittar man lite språkförbistring. Det som på svenska kallas "Skruvförband med sänkskruvar och sexkantmuttrar" kallas på ett internationellt språk ( gissa vilket ) "Countersunk head bolt and nut assemblies".

Dvs enligt SIS så översätter man ordet skuv (på svenska) med bolt (på engelska).

jac skrev:
Jag saknar något om de nitar som nämns i rubriken. Efter vad jag förstår av resonemnaget så skulle en "nit" altså vara en form av bult. Att "nita" är bara ett av många sätt att få bulten att stanna på plats.
Om man nu orkar läsa, http://www.exx.se/techinfo/docs/bultens_teknikhandbok.pdf, och Bulten har rätt, så kan inte en nit vara en ( typ av) bult.

1.2.2 Definition av bult.
Ogängad cylindrisk kropp med ansats(er) i form av huvud e.d. avsedd att användas utan att undergå plastisk formändring.

Bult = inga gängor stämmer bra med båtar, som jag pysslar med.
Riggbult = cylindrisk kropp med "huvud" i en ände, och som oftast låses med saxpinne i den andra.

Har ni hört talas om vantskruv? Finns inget som heter vantbult, hur stor den än är.

Korkbult? Bultmakaroner?

KnockOnWood skrev:
Korkbult? Bultmakaroner?
Fusilli kallar vi skruvad pasta,
Skruvar man sig på stolen eller bultar man sig?
Skruvmejsel har man till skruvar och de har gängor, inte heter det väl bultmejsel?

Å vad ni inte kommer gilla detta inlägg i den seriösa debatten som är väldigt underhållande :)
Sov så gott

Bultfabriken i Skruv har nu utökat produktionen med ogängade kölbultar. Även muttrarna saknar gängor. Åtgärden har vidtagits för att produktionen skall leva upp till krav från folk som sysslar med båtar.

Vi måste skilja på funktion och ett principiellt grundutförande. Ordet skruv i vantskruv, ställskruv, justerskruv, skruvtving, skruvstycke har enligt min uppfattning enbart med funktionen att göra.

Och jag vidhåller, att skruv med mutter kallas bult. Skruv utan mutter må kallas för skruv, om den är tillräckligt liten.

per

pernitta skrev:
Det var mitt sista inlägg i tråden.
Kul att du ångrade dig Pernitta, trodde du skrivit ditt sista inlägg i tråden.
Är det för att skruvanhängarna är i majoritet i tråden nu?

Mitt hjärta bultar för skruvar....

Hecke, jag har varit utomlands och förväntade mig inte att den trevliga tråden skulle ha så stor livskraft och livslängd.

Kölbult på Dig!

Per

Mikael_L
KnockOnWood skrev:
Korkbult? Bultmakaroner?
:D :D :D

Nu blev jag riktigt road !!! :cool:

Men Hecke....

Har Du inga synpunkter på innehållet i stycke två i mitt tidigare inlägg??

per

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.