Helt rätt Hecke att en skruv har gängor. Det min gamle lärare lärde ut, och som i ett ovanstående inlägg bekräftas, är att skruv med mutter benämns bult.

Läraren hade naturligtvis inte enbart mig som elev, han hade tusentals. Andra lärare i maskinteknik hade nästan lika många. Och eleverna tvingades tillägna sig samma kunskaper, exempelvis att skruv med mutter benämns bult. Personligen tror jag att detta har bidragit till att ordet bult vuxit sig fast, speciellt då det handlar om grövre dimensioner, med eller utan mutter.

För mig, en äldre man, är det naturligt att benämna allt över 10 mm som bult om gängan är cylindrisk, i stort sett allt annat är skruv. (I stort sett!)

Med bra ögon kan Du studera bilden hämtad från Bonniers Svenska Ordbok. Andra ordböcker kan ha annan uppfattning.

20fototeknikxu3.jpg
20fototeknikxu3.d275d1a357.jpg

per

Tiderna förändras. Pappret ser lite gulnat ut i din ordbok....

:o)

Daniel_N skrev:
Häftigt, vad var det för ngt?
En koppling på en axeltapp som förspänns axiellt med en specialtillverkad hydraulsträckare. Det kändes lite otäckt när man stod vid sidan av första gången den förspändes av montörerna. Rätt så mäktigt att se en M90 förlängas några mm och det samtidigt knakar lite lätt i den höghållfasta metallen.

Hade jag räknat rätt eller ej? Behöver jag säga att jag förbjöd folk att stå i skruvens axiella förlängning. Om skruven skulle gå av så hade den slungat den ca 30 kg tunga hydraulsträckaren all världens väg.

Hecke.
Det är nog snarare fotografen som slarvat med exponeringen. Boken trycktes 2005.

En bult saknar gängor. Det förklarar varför man lagt om produktionen i Skruv enligt tidigare inlägg.

per

Inte ens på det gamla ärofyllda företaget "Bulten Stainless" (som nu för övrigt verkar bytt namn till BUFAB) kan man köpa en "bult" och de har ändå sitt gamla namn att leva upp till.

http://www.bufab-stainless.se/

Det kanske går bättre hos företaget med avbildade katalog, om det nu finns kvar.

20fototeknik001hf2.jpg
20fototeknik001hf2.5140955ddc.jpg

per

De heter "Arvid Nilsson Sverige AB" idag vad jag kan se (också ett känt skruvföretag), men de har i alla fall address Bultgatan 27 i Kungälv som vittnar om en svunnen tid om det är någon tröst...

Om jag förstår det rätt, så ägs Arvid Nilsson A/S numera av Wurth, men det hör ju inte till ämnet.

Ämnet är skruv - bult - nit och olika benämningar.

Det är inte lätt, ta följande exempel...

namnlsdk2.png
namnlsdk2.92071b62aa.jpg

Den här mojängen kallas kulbult. Men den skall tydligen benämnas kulskruv eftersom den är gängad. Men kulskruv är ju också något annat.

per

Kul skruv.
Jag har lite svårt att se vad det är på den lilla bilden, men jag tycker det ser ut som det som benämns dragkula med M24 gänga. Rätta mig gärna om jag har fel.

Hej och tack för samtalet i natt, jag slocknade till slut.

Det är ingen dragkula, och bilden är liten. Jag försöker igen.

namnlsyi1.png
namnlsyi1.1a825acd19.jpg

per

Det torde väl ha framgått, att jag är en varm anhängare av att en grövre maskingängad skruv kallas för bult, gärna efter dimension M10. Och samma sak gäller grövre tenar/stänger/rundstål m.m. om de förses med gänga. Under durken i en segelbåt hittar man exempelvis något som kallas för kölbult. Jag har svårt att tro att någon nu levande båtbyggare kallar det för kölskruv.

Om han fortfarande lever, kan han anföra ett annat exempel, ett schackel med inskruvad bult.

Slutligen är det nog så, att en grov skruv av hävd kallas för bult, och vi skall nog använda oss av de ord som under tidens lopp format vårt språk.

Det var mitt sista inlägg i tråden.

per

pernitta skrev:
Det torde väl ha framgått, att jag är en varm anhängare av att en grövre maskingängad skruv kallas för bult, gärna efter dimension M10. Och samma sak gäller grövre tenar/stänger/rundstål m.m. om de förses med gänga. Under durken i en segelbåt hittar man exempelvis något som kallas för kölbult. Jag har svårt att tro att någon nu levande båtbyggare kallar det för kölskruv.

Om han fortfarande lever, kan han anföra ett annat exempel, ett schackel med inskruvad bult.

Slutligen är det nog så, att en grov skruv av hävd kallas för bult, och vi skall nog använda oss av de ord som under tidens lopp format vårt språk.

Det var mitt sista inlägg i tråden.

per
Varför sluta där? Nu börjar det ju bli riktigt intressant. Dels har vi ett av någon sorts standardiseringskommission bestämt ord, dvs skruv. Dels har vi en bland många spridda ordet bult (nu pratar jag alltså om grövra skruvar med mutter). Vad som är bäst är knappast givet.

Att hålla på ett gammalt ord bara av ren tradition är kanske inte ett så bra argument, utveckling hade varit svårt om ett sådant synsätt anammades överallt. Men att å andra sidan ändra betydelsen utan speciell anledning (jag har ingen aning om varför man ändrade ordet) är ju inte heller vettigt, speciellt med tanke på att använde både orden skruv o bult för något som är gängat (med bult för grövre skruv med mutter) är ju rätt smidigt, för att man får en automatiskt uppdelning, utan att behöva säga "grövre skruv med mutter". Detta argument är dock inte heller vidare starkt enligt min mening.

Viktigt att tänka på tycker jag är att det ibland kan finnas rationella skäl för de förändringar som standardiseringskommissioner gör. Från början hade vi lika idiotiska mått som amerikanerna har idag. Det var säkert många som inte ville ändra från tum till meter när det begav sig, just för att man alltid hade använt tum.

Ordet bult härstammar från engelskans bolt och häri ligger nog förväxlingen. Dåliga översättningar från engelska till svenska har medfört, och bidragit till, att gemene man har fått den felaktiga uppfattningen att en skruv ska benämnas bult.

Den korrekta benämningen är att skruva isär något eller att skruva ihop något. Vi bultar inte isär eller ihop något. Vidare heter det skruvförband när något är ihopskruvat med en skruv och en mutter eller är ihopfogat med en skruv i ett gängat hål eller ett ogängat hål med träskruv, plåtskruv etc.

Bultar saknar, som tidigare nämnts, gängor och när något är förbundet med bult så talar vi om ett bultförband. Sedan finns det ju något som helt korrekt benämns kolvbult och även den saknar som bekant gängor. En kolvbult skruvas inte fast utan pressas vanligtvis på plats.

För många år sedan, i början på sjuttiotalet, så arbetade jag en tid på företaget Bulten i Hallstahammar där det tillverkades skruv trots företagsnamnet. Där benämndes all tillverkad skruv som just skruv oberoende av grovlek eller utseende på skruvskallen.

Jag trodde det var ett modernt påfund det här med att "bult" bara användes om ogängade saker, men så var det tydligen redan på 1800-talet.

http://runeberg.org/nfab/0670.html

tompas11 skrev:
Ordet bult härstammar från engelskans bolt och häri ligger nog förväxlingen. Dåliga översättningar från engelska till svenska har medfört, och bidragit till, att gemene man har fått den felaktiga uppfattningen att en skruv ska benämnas bult.

Jag delar din åsikt tompas11. Det måste vara så det gått till när den felaktiga benämningen kom i bruk.

Intressant länk som Faidros tog fram. Därmed tycker jag slaget bult vs skruv är avslutat eller så får bult anhängarna plocka fram en äldre referens...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.