mattiasp skrev:
Kör inte diamant på snabbgående okylda stenar. Diamant tål inte värme så bra. Vid runt 1000 grader omvandlas diamant till grafit förhållandevis snabbt.
Tack, kunskap jag helt missat.

--- Mats ---

Daniel_N skrev:
I ditt första stycke, talar du då om att stenen är ojämn över sin bredd (alltså inte en oval sten, utan en sten som blivit snedslipad)? Annars så spelar det väl ingen roll att järnet bara tar på vissa delar av stenen? Sen har du säkert rätt i att en roterande järnstav är bra, dock kanske svårare att få till än en fastspänd bit järn.
Hej,

Ja jag tänker att om stenen är ojämn beror det på hur den har slitits. Slitage kan komma från att stenen är olika porös, eller att man har belastat den olika. Det kan inträffa även i sidled. Tormek har fokuserat mycket på att deras jigs skall användas för att alltid köra längs stenens hela sida.

Håller med om att en smal bit järn blir lättare att spänna fast.

--- Mats ---

Men om det är ett ojämnt hjul riskerar man att det tar järnet ojämnt, och att man däremd får en ojämn yta som slipar ner ojämnt.
Ärligt talat, om stenen är lite ojämn så gör det inget om man bara har rätt slipteknik. De snurrar så långsamt så eventuell oval form kan man följa med ett jämnt tryck med handen (inom rimliga gränser, så klart). Är den ojämn över bredden så gör det heller inte så mycket, eftersom man inte ska låta eggen man slipar ligga stilla mot stenen, den ska röra sig.

Viktigast av allt: Ta inte i! Att slipa en bra egg är ett försiktigt, långsamt precisionsarbete, inte ett kraftprov. Det är bättre att vara för försiktig än att ta i för mycket, låt bara eggen glida försiktigt över stenen. Easy does it!

De pratar då också om låg hastighet och vattenkylning.
Den typen av stenar har väl alltid låg hastighet och vattenbad?

Vattnet är dessutom inte för kylningen, det är för slipningen. Partiklar lossar från stenen och bildar ett "slam" med vattnet. Det är detta "slam" som ska sköta slipningen för att man ska få en riktigt fin egg.

Jag har faktiskt aldrig sett smärglar med ovala stenar, någon som vet hur det ligger till med detta?
Det kan hända, men då finns det ett verktyg med tandade rullar som man river upp den med tills den är jämn.

Den roterande järnstaven ett par inlägg tidigare, som om den roteras, är en rätt bra lösning på det. Hade ändå gått på något hårdare.
Fjäderstål?

Troberg skrev:
Ärligt talat, om stenen är lite ojämn så gör det inget om man bara har rätt slipteknik. De snurrar så långsamt så eventuell oval form kan man följa med ett jämnt tryck med handen (inom rimliga gränser, så klart). Är den ojämn över bredden så gör det heller inte så mycket, eftersom man inte ska låta eggen man slipar ligga stilla mot stenen, den ska röra sig.

Viktigast av allt: Ta inte i! Att slipa en bra egg är ett försiktigt, långsamt precisionsarbete, inte ett kraftprov. Det är bättre att vara för försiktig än att ta i för mycket, låt bara eggen glida försiktigt över stenen. Easy does it!

Den typen av stenar har väl alltid låg hastighet och vattenbad?

Vattnet är dessutom inte för kylningen, det är för slipningen. Partiklar lossar från stenen och bildar ett "slam" med vattnet. Det är detta "slam" som ska sköta slipningen för att man ska få en riktigt fin egg.

Det kan hända, men då finns det ett verktyg med tandade rullar som man river upp den med tills den är jämn.

Fjäderstål?
Nu vet jag inte hur det är på den gamla typen av stora stenar i vattenbad (kirunaslipen etc) men på en tormek så har vattnet både funktionen som du beskriver och en kylande funktion.

Avrivare för att rensa stenar till smärgel har jag själv använt mig av, men jag visste inte att man kunde göra ovala stenar runda med dem. Måste man då spänna fast avrivaren på något sätt (i stil med diskussionen vi haft tidigare i tråden) eller hur fungerar det? Det låter svårt att få stenen rund genom att bara hålla avrivaren mot stenen för hand?

Har jobbat som glasslipare under mer än 20 år och svarvat slipstenar med diameter från 2 till 80 cm så det här ämnet har jag ganska bra kännedom om.

Vet inte riktigt vad du menar med att stenen är ojämn, men är det så att den är ojämn (oval) och "stöter" beror det på att den har stått stilla i det vatten som ska kyla stenen (som Mikael_L redan nämnt). Sandsten blir mjuk och porös om den under längre tid står stilla i vatten och på den delen slits den mycket snabbare än på den torra delen.
Är slipytan sned eller ojämn beror det på den som använt stenen.

Det du ska göra är att använda ett bryne av aluminiumoxid det finns hos Classe http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=148042295
Det är Bänkbrynet du ska ha (39 kr).

Gör som på bilden, se till att ha ett stabilt underlag av trä som du sedan lägger brynet på. Som du ser på bilden ska brynets övre kant, den som träffar stenen, ligga lite under stenens centrum. Stenen ska rotera långsamt, tänk på att förr så vevades slipstenar för hand så de behöver inte gå så fort. Givetvis ska det vara ganska rikligt med vatten på stenen under svarvningen. Lägg brynet på underlaget och för det försiktigt mot stenen, här gäller det att vara stadig på handen och hålla i ordentligt. Är stenen oval så låt brynet bara ta på den del som ska svarvas bort i början. Det kommer att ta lite tid beroende på hur oval/ojämn stenen är men det kommer att funka. Lycka till!

• slipsten.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
PeterJeffrey
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.