Hej forumet.

Det är dags att skaffa slipstenar till mina handverktyg, jag har hittils slipat med våtslippapper på en glasskiva och en Veritas "honing guide". Men känner att det vore mer praktiskt med stenar.

Vad rekommenderas?
Sten eller diamant?
Och var hittar man prisvärda såna? Gärna inte från Amazon om möjligt 😬

Kan varmt rekommendera diamant stenar från Aliexpress. Löjligt billiga och håller riktigt bra. Är de perfekta, nej, men priset kompenserar för det. Körde tidigare med ett "traditionellt" slipstens-set från Amazon, men man tröttnar ganska snabbt på att behöva slipa dem platta efter användning. Även mer bök med slipolja/vatten på dem. På diamantplattorna kör jag oftast tort.

Det ska nämnas att de har en initial skärpa som är riktigt bra, men den tappar de ganska snabbt. Gissar på att det är diamanter som inte riktigt sitter fast. Lösningen på det är att gå ner ett steg i kornstorlek så kompenserar det. När de väl är inkörda tycker jag de håller en jämn kvalitet.

Finns generellt två storlekar, en mindre där diamanterna ligger i ett hexagonmönster och lite större där hela plattan är täckt, jag kör på de senare då de helt enkelt är större.

Finnas säkert samma produkt på Amazon, men i min erfarenhet är det billigare om man köper direkt från källan på Ali. https://www.aliexpress.com/w/wholesale-diamond-sharpening-stone.html. Letar man runt lite kan man hitta dem för 4-5 dollar styck (dyrare än vad jag kommer ihåg).

Leverans brukar ta en till två veckor och allt med moms och förtullning hanteras. Priset du ser i kassan är priset du betalar.

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Hej forumet.

Det är dags att skaffa slipstenar till mina handverktyg, jag har hittils slipat med våtslippapper på en glasskiva och en Veritas "honing guide". Men känner att det vore mer praktiskt med stenar.

Vad rekommenderas?
Sten eller diamant?
Jag har både diamant och sten, stenarna är skönare känsla när man slipar men kräver att man planar dem då och då. Diamantstenarna har jag dels köpta från Aliexpress för 50kr st, de är lite flimsiga men funkar fint, och sen dmt diasharp köpta här på forumet, de är hästlängder bättre kvalitetsmässigt än de från Aliexpress -bättre underlag, jämnare grovlek på diamanterna osv, men handverktygen blir lika vassa på båda..

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Det där med slipning verkar vara som med många andra nördiga (och manliga) intressen som högtalarkablar, skäggvax, surdeg och cigarrer. En stor dos tyckande, en hel del tro och religion och en massa prestige. Åtminstone om man letar sanningar om slipning på nätet och hittar amerikanska videos.

När jag var i samma sits som du och letade efter det rätta svaret, tyckte jag mig se en sak. De som ville ha slipningen i sig som en hobby och ville vissa upp hur de kunde få till den där magiska skärpan - de använder vattenstenar. Självklart japanska och helst köpta på en bakgata i en liten skum stad i Japan som bara de invigda kände till. Eller så går de givetvis att köpa via en länk under videon, med provision till slipgurun. Sedan fanns det ett annat gäng som ville ha vassa verktyg för att bygga fina saker, och sket i det där med om vilken metod som gav mest kredd. De använde stålplattor med industridiamanter. Ja, det är en rätt förenklad bild, men inte fel för det.

Själv slipar jag nästan allt på maskin och får det galet vasst. Men för de saker som på grund av storlek eller form kräver manuell slipning använder jag diamantstenar och sedan läder med pasta. Enkelt och smidigt och stenarna lär hålla sig platta och fina längre än jag. Här är ett exempel på ett färdigt kit med allt: https://www.mpower-tools.com/product/side-by-side-diamond-sharpening-stone-set-bench-sharpener-sbs/ Just det går att köpa från rubank.se om man inte gillar amazon. Jag testade tidigare med ett par billigare diamantplattor från kina, men de var verkligen inte bra. Och så mycket pengar är det inte för en engångsinvestering i diamanter att det är värt att snåla tycker jag.

• Gilla
  • Wow
Jorel03 och 5 till
  • Laddar…
Suvi5700
Gå på loppisar och hitta gamla Svenska slipstenar. Billigt och ger dig säkert bra skärpa. Slipning handlar mycket om handlag. Har du inte det hjälper det inte vilken siperprodukt du använder.

Många bra tips, diamantbrynen från Kina kan nog vara en kostnadseffektiv början.

• Gilla
JSten
  • Laddar…
Jag köpte ett set med fem diamantbrynen från Temu för runt 200 kr. Det är antagligen samma som också finns på Aliexpress. Hittills är jag nöjd även om jag inte vet något om livslängden än. De är tunna och lite böjliga. Jag har sett diamantbrynen som är del av en tjockare struktur och därför inte böjliga. De känns bättre. Men kinavarianten verkar inte dålig för det.

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
”Lång Dags färd mot natt”

Min ”slipresa” har varit krokig och lång.
Som @Hep skriver så finns det många åsikter om vad som är bäst.
Det gäller att hitta sin egen väg genom slip-djungeln.

Från Tormek - bandslip - japanska stenar - diamantplattor - Work Sharp.

Under resans gång har ett antal olika bryningsjiggar använts. Hela tiden har resultatet blivit lite bättre och framför allt TIDEN att få till den där efterlängtade skärpan har verkligen reducerats.

Ett misshandlat stämjärn, troligen använt som huggmejsel, förvandlas till ett rakblad på <4 minuter numera.
Med Tormek systemet tog det väldigt lååååånng tid.
Nu känns det som min ”slipresa” har nått målet och jag slipper lägga tid på omständiga slipprocesser.

Dag

Tre Work Sharp-slipmaskiner på ett arbetsbord i en verkstad, omgivna av trä- och verktygshyllor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Runda slipplattor ordnade i en röd hållare, märkta med olika kornstorlekar, som visar en del av en slipprocess för verktyg.
Skapa konto

• Gilla
trycklös och 1 till
  • Laddar…
Min erfarenhet av kinesiska diamantbrynen är att de blir dyra för man nöter upp dem så snabbt. Jag vet inte om diamanterna lossnar eller trycks in i materialet men efter en tid är de borta. Det kan ju vara skillnad mellan märken men för mig blev det faktiskt billigare i längden att köpa kvalitetsgrejor från Dianova i Sverige.

Vanligen bryner jag snickarverktygen med brynen av natursten från stenbrottet i Västilä i Tavastland i Finland. De flesta av mina brynen är loppisfynd men man får fortfarande köpa dem från www.wastikivi.fi
Priset är bra tycker jag.
Det här blir mycket billigare än att nöta på de dyra diamantbrynena när de inte behövs.

Jag slipar handverktygen antingen på bandslipmaskin eller vattenslipsten beroende på vad som passar bäst för ändamålet.
Ingenting slår en bra vattenslipsten då man slipar knivar och skölpar och svarvstål och små huggjärn. Naturlig grov sandsten antingen från Gotland eller Orsa är överlägset alla andra slipstensmaterial som jag har träffat på. Fina motoriserade slipstenar brukar gå för kaffepengar på Blocket. Köp en sådan!
Min består av en Gotlandssandsten monterad på växellådan från en svensk Alimak motorslipsten driven av en finländsk Strömberg motor och monterad på en hemsvetsad stomme.

Yxor och raka stämjärn slipar jag oftast på bandslipmaskin för att spara tid. Det skall vara en bandslipmaskin med relativt låg hastighet på bandet. Industrimodellerna går för hårt så man måste byta till en 1400 varvs motor om de inte skall bränna eggen. Jag hittade en liten bandslipmaskin av bänkmodell som kommer från någon helt okänd tillverkare i Jönköping som tydligen hette/heter Nydals Mekaniska Verkstad. Den är väldigt bra att slipa verktyg på.
Bandslipmaskin och verktygslåda på arbetsbänk i snickeriverkstad med träbearbetningsutrustning i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
Suvi5700
  • Laddar…
Paletten100
Hej forumet.

Vad rekommenderas?
Sten eller diamant?
Har också funderat på samma sak. Jag har ej provat än, men Paul Sellers verkar ha koll på läget:

• Gilla
nanowire
  • Laddar…
Många bra tips, diamantbrynen från Kina kan nog vara en kostnadseffektiv början.
Kan ha några liggande, ska jag posta ner?

• Gilla
Hep
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Kan ha några liggande, ska jag posta ner?
Kan vara intressant, jag slänger iväg ett PM 🙂

Paletten100 Paletten100 skrev:
Har också funderat på samma sak. Jag har ej provat än, men Paul Sellers verkar ha koll på läget:

[media]
https://www.byggahus.se/forum/threads/system-for-slipning-och-bryning-av-eggar.283328/post-2558501
Det var visst 10 år sedan jag satte ihop min slipstation som jag fortfarande använder regelbundet.
Jag har andra, också billiga, diamanbrynen till knivar och liknande som oftast slipas i köket. Men till stämjärn och hyvlar är PS-plattan oslagbar, även i jämfört med den uppsjö av bandslipar&dyligt jag har i verkstaden.
Det enda att tänka på med billiga diamantbrynen är att de ofta är lite ojämna från början, det kan tex sticka upp enskilda diamanter, men det ger sig efter någon slipning 😊

• Gilla
Paletten100 och 1 till
  • Laddar…
ClasseClas
Hej forumet.

Vad rekommenderas?
Sten eller diamant?
Jag köpte vattenstenar från Axminster långt innan Brexit när det var lättare att handla från UK. Det blev en 800 och en 3000-sten i ett kit med några extra delar.
https://www.axminstertools.com/eu/ice-bear-waterstone-sharpening-kit-810204

Sen köpte jag en 10000-sten på Lee Valley när jag var i Kanada för några år sen.

Jag tycker att det är helt ok att använda våtslippapper för att hyfsa till eggar på slitna hyvelstål och stämjärn. Även för att plana sulan på hyvlar. Då har jag använt en fönsterbänkskiva i marmor och sen spraylimmat på våtslippapprena vartefter, från grov (40, 60, 80) till fin (1200, 1600, 2000).

Du har en bra jigg som gör att det är lätt att komma igång. En viktig faktor med att skärpa eggar är att det är enkelt och det går rimligt fort.

Kolla på Rob Cosman som enkelt förklarar hur man skärper ett hyvelstål på ca 30 sekunder.
(Han kör för övrigt en 16000-sten som sten nr 2)

1) Slipa inte hela eggen utan enbart 1-2 mm längst ut på eggen. Använd excenterfunktionen på Honing Guide för att lyfta stålet så att du slipar enbart längst ut. Då går det snabbt att skärpa.
2) Jag märker upp stålen med en spritpenna så vet jag hur jag ska montera dem på jiggen så sparar jag tid.
Hyvelblad och hyvel på träbord, bladet är märkt med 25° och 2, och hyveln har guldiga detaljer.
Skapa konto

3) På hyvelstål, slipa en mikroegg på baksidan mha en tunn linjal på vattenstenen.

För handhyvling finns det en del knep för att justera in hyveln och att komma igång på ett bra sätt. Igen, kolla in Rob Cosman.

Bonus, skärpning av stämjärn

Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Gå på loppisar och hitta gamla Svenska slipstenar. Billigt och ger dig säkert bra skärpa. Slipning handlar mycket om handlag. Har du inte det hjälper det inte vilken siperprodukt du använder.
Även tyska slipstenar och brynen är värda att köpa när de dyker upp på loppis, är oftast av hög klass och går för småpengar.

• Tysk slipsten i originalförpackning med etikett som visar texten "Apex Schleifsteine" och en illustration av en leopard.
    Skapa konto
  • Gilla
Suvi5700
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.