Varje lamputtag i min bostad har en takrosett. Lamputtaget är av följande typ:

Takrosett med ett lamputtag och en krok för montering av lampa. Krokens placering är något förskjuten från center.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Problemet är att hålet i vissa takrosetter inte riktigt är centrerat över kroken i lamputtaget. Det medför att när man monterar en lampa som hänger i kroken och ska föra upp någon form av takkopp (för att täcka hålet i rosetten) så är det svårt att centrera koppen mot rosetten. Krokarna sitter ungefär en centimeter fel från mitten av hålet.

Finns det någon enkel och smidig lösning på detta?

BirgitS
Kan du ta en bild på hur det ser ut i ditt tak?
Där man ser takrosetten och hur det är ocentrerat, samt takkoppen.

BirgitS BirgitS skrev:
Kan du ta en bild på hur det ser ut i ditt tak?
Där man ser takrosetten och hur det är ocentrerat, samt takkoppen.
Svårt att få en bra bild på krokens position men den sitter ca 1-1,5 cm från centrum.

Bifogar även en bild på en annan takrosett där man ser problemet som uppstår när sladden till lampan inte hänger centrerat och takkoppen då hamnar snett mot rosetten.

• Takrosett med centrerad krok; visar problem när sladd ej hänger rakt och takkopp snedställs mot rosetten.
    Skapa konto
  • Takrosett med krok nära mitten visar sned position när lampans sladd inte hänger centrerat.
    Skapa konto
  • Takrosett med lampa; sladden är ej centrerad vilket gör att takkopp sitter snett mot rosetten.
    Skapa konto
RoTe
Går det att vinkla kroken åt rätt håll så att säga och sedan bara lägga nåt som gör att lampan hänger lite ute på spetsen? Svårt att förklara kanske...

RoTe RoTe skrev:
Går det att vinkla kroken åt rätt håll så att säga och sedan bara lägga nåt som gör att lampan hänger lite ute på spetsen? Svårt att förklara kanske...
Jag förstår hur du menar och jag har tänkt i liknande banor. Tyvärr räcker det ändå inte till för att kompensera för felet med att rosetten inte sitter centrerat.

Antingen har man varit slarvig vid montering eller så har man helt enkelt inte tänkt på att rosetten ska centreras rakt över kroken.

RoTe
J Johan ES skrev:
Jag förstår hur du menar och jag har tänkt i liknande banor. Tyvärr räcker det ändå inte till för att kompensera för felet med att rosetten inte sitter centrerat.

Antingen har man varit slarvig vid montering eller så har man helt enkelt inte tänkt på att rosetten ska centreras rakt över kroken.
Nästa knep, tillverka en krok som räcker.

RoTe RoTe skrev:
Nästa knep, tillverka en krok som räcker.
Är krokarna i den här typen av uttag utbytbara?

RoTe
J Johan ES skrev:
Är krokarna i den här typen av uttag utbytbara?
Allt går väl om man vill... Eller trä på en bit lämpligt litet rör så att den du har blir lite längre.

Enklast är väj att skruva dit en ny krok som är centrerad.? Såga till en plywoodbit som passar i hålet och skråskruva fast den alternativt en plåt som du bockar till

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.