Varje lamputtag i min bostad har en takrosett. Lamputtaget är av följande typ:
Problemet är att hålet i vissa takrosetter inte riktigt är centrerat över kroken i lamputtaget. Det medför att när man monterar en lampa som hänger i kroken och ska föra upp någon form av takkopp (för att täcka hålet i rosetten) så är det svårt att centrera koppen mot rosetten. Krokarna sitter ungefär en centimeter fel från mitten av hålet.
Finns det någon enkel och smidig lösning på detta?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Problemet är att hålet i vissa takrosetter inte riktigt är centrerat över kroken i lamputtaget. Det medför att när man monterar en lampa som hänger i kroken och ska föra upp någon form av takkopp (för att täcka hålet i rosetten) så är det svårt att centrera koppen mot rosetten. Krokarna sitter ungefär en centimeter fel från mitten av hålet.
Finns det någon enkel och smidig lösning på detta?
Svårt att få en bra bild på krokens position men den sitter ca 1-1,5 cm från centrum.BirgitS skrev:
Bifogar även en bild på en annan takrosett där man ser problemet som uppstår när sladden till lampan inte hänger centrerat och takkoppen då hamnar snett mot rosetten.
Jag förstår hur du menar och jag har tänkt i liknande banor. Tyvärr räcker det ändå inte till för att kompensera för felet med att rosetten inte sitter centrerat.RoTe skrev:
Antingen har man varit slarvig vid montering eller så har man helt enkelt inte tänkt på att rosetten ska centreras rakt över kroken.
Nästa knep, tillverka en krok som räcker.J Johan ES skrev:
Klicka här för att svara