ClasseClas
Jag tycker att jag alltid får hem Piranha-borr (aka Black & Decker) när jag har varit iväg för att köpa dylika tingestar. De måste finnas andra vettiga fabrikat på borrar.

Jag vill gärna ha tips på riktigt bra borrar i "sedvanliga" dimensioner att användas i borrskruvdragare och nätansluten borrmaskin i följande kategorier:
1) Metallborrar
2) Träborrar
3) Bitsborrar (trä, metall el. universal)

Vad köper ni för grejor?

1/ Dormer, Wedevåg, Irwin
2/ Hawera, Irwin, Bahco, Festool, Bosch
3/ Festool, Bosch

1. Gühring

1) Festool, Dormer, Wedevåg, SKF, Malcus. Se till att få krysslipade borr med 135 graders spetsvinkel. Gärna TiN-belagda eller liknande. Och gärna i kort version - billigare och mindre risk för att borret flexar eller går av i klenare dimensioner. Ett billigare 135 graders kryssslipat borr är bättre än ett 118 graders borr av gammalt snitt, utan krysslipning enligt min mening. Viktigast är dock att du kan slipa borren, alla borr blir slöa. Antingen slipar du efter mycket träning på frihand i smärgel, eller med någon typ av maskin. Jag har skrivit om Drill Doctor här på byggahus, som är ett alternativ. Använd skärvätska (eller vanlig motorolja om du inte har något annat) så håller borren längre. Rätt tryck och RPM är också viktigt.

2) Festool är brutalt överlägsna här enligt min mening. Både deras träspiralborr och forstnerborr är utmärkta. Tyska Zobo (som tillverkar festools forstnerborr) samt Famag har jag aldrig testat, men de har ett gott anseende för sina träborr.

Viktigare än fabrikatet är att använda rätt typ av borr. Tex så kommer flatborr aldrig att vara något vidare för finsnickeri, oavsett tillverkare.

3) Använder du festool skruvdagare så är valt givet - centrotecsystemet med spiralborr för trä och metall samt forstnerborr. Helt överlägset allt annat i bitsform.

Övriga bitsborr tycker jag inte är något vidare - alldeles för stort glapp. Festool borr i vanlig bitshållare är inte heller något vidare, blir glappigt. Bättre i så fall att spänna fast dem direkt i den riktiga chucken.

Redigerat:
  • Gilla
MrKylen
  • Laddar…
Eftersom jag är mer inne på metall så kan jag bara rekomendera metallborr...

Gühring HSS "TiN Tip" - TiN-belagda på toppen där det behövs och till ett mycket bra pris jämfört med konkurenter med hela borret belagt.
Satserna (1-10 och 1-13 med cylindriskt fäste) ligger ofta på kampanjför att kriga mot Dormers satser.

När det gäller att endast borra i rostfritt så är Wedewåg 121 att rekomendera.

Daniel_N skrev:
1) Festool, Dormer, Wedevåg, SKF, Malcus.
SKF finns inte idag utan är uppköpta av Dormer (eller hur det nu gick till).

Var får man tag i Gührings HSS-borr styckevis? Har tidigare kört Dormers TiN-belagda men jag har bara hittat dem styckevis i en butik och den butiken vägrar jag gå in i fler gånger.

phl skrev:
Var får man tag i Gührings HSS-borr styckevis? Har tidigare kört Dormers TiN-belagda men jag har bara hittat dem styckevis i en butik och den butiken vägrar jag gå in i fler gånger.
Du har PM...

P-plats skrev:
SKF finns inte idag utan är uppköpta av Dormer (eller hur det nu gick till).
SKF, Malcus och Dormer är idag del av Sandvik-koncernen. Endast Dormer tillverkar borr idag. Jag tänkte mer i banorna av att det kan vara ide att köpa SKF och Malcus på tex tradera eller blocket, det är bra stål i borren helt enkelt.

Daniel_N skrev:
SKF, Malcus och Dormer är idag del av Sandvik-koncernen. Endast Dormer tillverkar borr idag. Jag tänkte mer i banorna av att det kan vara ide att köpa SKF och Malcus på tex tradera eller blocket, det är bra stål i borren helt enkelt.
Stämmer bra det.
Tror jag har några nya SKF-borr i någon låda av någon storlek som inte säljs ofta, snart antikvärde på dessa... ;)

Jag prova nydligen Dewalts extreme borr för stål,. Har kört både i pelarborr och borrmaskin.(dessa går inte att slipa till) Annars har jag bra erfarenheter av Dormer och Irwinborr.
Jag tycker man antingen satsar på fina borrstål som man sköter med rätt hastighet och smörjning. Eller så köper man på sig många billiga och slänger vart efter.

Fan vad insnöade ni är här i verktygsavdelningen.

Jag köper guldiga borrar från Biltema. Funkar kalas.

Flame me now.

;)

• Gilla
Micro
  • Laddar…
Vi är stolta över och trivs med att vara insnöade!

• Gilla
HSchang
  • Laddar…
Insnöad är kanon, då får man ju en anledning att surfa fram vilken som är bästa snöslungan och var man kan köpa den till bra pris...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.