671 läst ·
5 svar
671 läst
5 svar
Tips på minishunt/push-lösning med 2 golvvärmezoner
Kikar lite på shuntlösning för vattenburen golvvärme till två badrum som råkar befinna sig rakt över varandra.
Den uppenbara lösningen är så klart en separat shunt för respektive badrum. Badrummet i källaren råkar dock ha gott om installationsutrymme (i taket), har en befintlig radiatorkrets och ligger dessutom i direkt anslutning till pannrum/värmepump.
Så båda shuntarna kommer ändå att vara placerade på samma plats i källarens badrum alt. pannrummet.
Tanken slår en då så klart i vilken mån man kan kombinera dessa? Tappvattnet tänker jag på samma vis samla i ett gemensamt fördelarskåp i källarens badrum.
Hur bygger man en lämplig lösning?
Badrummen skall regleras individuellt och jag vill också ha en elpatron för komfortvärme på sommarhalvåret.
Hur "smart" är regleringen med flera termostater med avseende på styrning av shuntgruppens termostat, elpatron och cirkulationspump? Tänker att man gärna vill undvika "fast kondensering" och slippa att cirkulationspump och elpatron går om inget av badrummen kallar på värme.
Den uppenbara lösningen är så klart en separat shunt för respektive badrum. Badrummet i källaren råkar dock ha gott om installationsutrymme (i taket), har en befintlig radiatorkrets och ligger dessutom i direkt anslutning till pannrum/värmepump.
Så båda shuntarna kommer ändå att vara placerade på samma plats i källarens badrum alt. pannrummet.
Tanken slår en då så klart i vilken mån man kan kombinera dessa? Tappvattnet tänker jag på samma vis samla i ett gemensamt fördelarskåp i källarens badrum.
Hur bygger man en lämplig lösning?
Badrummen skall regleras individuellt och jag vill också ha en elpatron för komfortvärme på sommarhalvåret.
Hur "smart" är regleringen med flera termostater med avseende på styrning av shuntgruppens termostat, elpatron och cirkulationspump? Tänker att man gärna vill undvika "fast kondensering" och slippa att cirkulationspump och elpatron går om inget av badrummen kallar på värme.
Då försöker jag så får vi se... 1st lk m60 minishunt med fördelningsrör för två slingor med en lk heater och en sådan
https://golvvarmebutiken.se/vattenb...qzerLDEEc749zLJeeYpx6SJ_qM1aUHX0aAns-EALw_wcB en för varje slinga för att styra med en termostat i varje badrum. Sen måste det till en https://golvvarmebutiken.se/vattenb...-O6P2iUeh1qYO-KMzt08TcZvRKuQgEJBoCZ3UQAvD_BwE också. Någonting ditåt.....
https://golvvarmebutiken.se/vattenb...qzerLDEEc749zLJeeYpx6SJ_qM1aUHX0aAns-EALw_wcB en för varje slinga för att styra med en termostat i varje badrum. Sen måste det till en https://golvvarmebutiken.se/vattenb...-O6P2iUeh1qYO-KMzt08TcZvRKuQgEJBoCZ3UQAvD_BwE också. Någonting ditåt.....
Ja, det var ungefär nåt ditåt jag funderade på också.V Vector skrev:
LK:s lösning verkar inte alls så smart som jag trodde...
Termostaterna styr alltså inget annat än strypningen till resp. slinga. Sen får man alltså ställa in ett konstant börvärde i shunten som cirkulationspumpen kontinuerligt trycker runt genom bypass.
Och elpatronen slår man manuellt av/på vid behov med en knapp på dess styrenhet.
Uponors system verkar aningen mer sofistikerat där elpatronen faktiskt styrs av rumtermostaten. Fast oklart hur/om det går att använda deras lösning med två separat reglerade kretsar.
Fattar jag det rätt?
Har kikat vidare lite grand med fokus på perspektivet smart styrning av elpatronen, och Uponors Fluvia T Push-12 CH-X verkar vara den (enda?) där man inte behöver slå på/av och ställa temperaturen på elpatronen separat/manuellt, utan att det sköts automatiskt av reglercentralen utifrån temperatur på primären och termostatens inställning.
Precis som man vill ha det 🙂
Tyvärr hittar jag ingen dokumentation som beskriver detaljerna i systemet. Hittade på något ställe en antydan till att den ingående reglercentralen (X-162) är "2 channel". Skulle ju vara mumma om den hade stöd för dubbla termostater/styrdon/slingor.
Någon som vet om den möjligheten finns?
Precis som man vill ha det 🙂
Tyvärr hittar jag ingen dokumentation som beskriver detaljerna i systemet. Hittade på något ställe en antydan till att den ingående reglercentralen (X-162) är "2 channel". Skulle ju vara mumma om den hade stöd för dubbla termostater/styrdon/slingor.
Någon som vet om den möjligheten finns?
Ska du ha separt värme på baden så är det nog bara 2 shuntgrupper ut från värmekällan för att få som du vill. Nu är det nästa bra fråga, ska baden ha induvidiellt olika värme på sommaren eller ska ett vara som värmen i övrigt i huset. Rätt stor skillnad med styrning och ev elpatron.
Ja, det är just den frågan jag söker svaret på, men när man funderar saken är det väl knappast tekniskt möjligt att reglera slingorna separat i eldrift så som shunten är konstruerad.J jonaserik skrev:
På sommaren finns ingen värme i radiatorkretsen, så då vill jag ha lite (eldriven) komfortvärme i båda golven.
Hur menar du med styrning och ev elpatron? Grejen med Push-12 är ju att en och samma reglercentral även styr elpatronen.
Klicka här för att svara