Jag hade väldiga problem att inkludera min Fibaro Dimmer (FGD211), köpte inte alls mina knapptryck på B-knappen. Jag hade ingen lampa inkopplad utan ska mest använda S2 funktionen till en Wall Plug (från en av knapparna på väggbrytaren). Testade då koppla in en tillfällig lampa i taket och då gick det med en gång! Dimmern är nu inkluderad och tillagd som en enhetschef allt funkar som det ska. Problemet är att så fort jag tar bort min tillfälliga lampa så slutar dimmern att svara som den skall. Jag har kollat kopplingarna och de ser rätt ut och jag har ström till lamputaget när lampan inte är inkopplad
Jag har ingen möjlighet att koppla ur någon lampa från mina andra dimmrar för att testa hur de beter sig men det känns inte som detta är ett förväntat beteende eller? Dimmern har ju ström med för det funkar ju direkt när en lampa är på plats?
 
-Emil- skrev:
Jag hade väldiga problem att inkludera min Fibaro Dimmer (FGD211), köpte inte alls mina knapptryck på B-knappen. Jag hade ingen lampa inkopplad utan ska mest använda S2 funktionen till en Wall Plug (från en av knapparna på väggbrytaren). Testade då koppla in en tillfällig lampa i taket och då gick det med en gång! Dimmern är nu inkluderad och tillagd som en enhetschef allt funkar som det ska. Problemet är att så fort jag tar bort min tillfälliga lampa så slutar dimmern att svara som den skall. Jag har kollat kopplingarna och de ser rätt ut och jag har ström till lamputaget när lampan inte är inkopplad
Jag har ingen möjlighet att koppla ur någon lampa från mina andra dimmrar för att testa hur de beter sig men det känns inte som detta är ett förväntat beteende eller? Dimmern har ju ström med för det funkar ju direkt när en lampa är på plats?
Har du kopplat in nollan på dimmern?
 
Jag använder mig av 2-wire kopplingen så den är byglad mellan N och O enligt schemat.
 
-Emil- skrev:
Jag använder mig av 2-wire kopplingen så den är byglad mellan N och O enligt schemat.
Då får inte dimmern någon nolla om det inte sitter någon lampa i sockeln tyvärr.
 
Aha, där ser man. Ganska logiskt egentligen om man tänker lite först :p
Får väl prioritera upp lampinköpet eller skarva nollan med en wago vid dimmern.
 
Redigerat:
DrLaban skrev:
Er det mulig å trigge en scene i Vera når skärmen på min mac går i sleepmode, og når den blir aktiv igjen?
Kan du inte pinga din dator och utgå från den informationen?
 
Syversen skrev:
Kan du inte pinga din dator och utgå från den informationen?
Det finns en "ping Sensor" i Vera Market. Den borde du kunna använda. Jag använder den för att kolla när frun kommer hem.
 
OpiMaza
mrquick skrev:
Det finns en "ping Sensor" i Vera Market. Den borde du kunna använda. Jag använder den för att kolla när frun kommer hem.
Försökte leka lite med den men fick den inte att fungera.
armed, bypass normal invert gjorde ingen skillnad.
Hur gjorde du ?
 
mrquick skrev:
Det finns en "ping Sensor" i Vera Market. Den borde du kunna använda. Jag använder den för att kolla när frun kommer hem.
Praktiskt! Tveksamt om min fru svarar på ping dock :cool:
 
  • Gilla
martinholmin och 2 till
  • Laddar…
Syversen skrev:
Praktiskt! Tveksamt om min fru svarar på ping dock :cool:
Prova med bling, ibland är det enklare ;-)
 
  • Gilla
n0ir och 6 till
  • Laddar…
Syversen skrev:
Praktiskt! Tveksamt om min fru svarar på ping dock :cool:
Frågan är ju vad det blir för roundtrip. Om man nu klarar sig från att hon tappar paket :P
 
Syversen skrev:
Praktiskt! Tveksamt om min fru svarar på ping dock :cool:
De flesta fruar har ju en iFån med WLAN på.

Kolla i din router eller i telefonen så finner du IP:t (måste vara IP på ditt eget lokala nätverk). IP, pollningsfrekvens och timeouttid ska sättas i pingsensorns Settings. Jag har 30 sek pollning och 300 sek timeout (klarar kortare nedkopplingar utan att ändra status. Den måste vara "Armed". Jag kör den "normal", eftersom jag vill att den "löser ut" när telefonen med WLAN kopplar upp sig. Vill med ha den som larm när den övervakade enheten kopplar ner sig så sättar man den i Invert-mode.
 
OpiMaza
mrquick skrev:
De flesta fruar har ju en iFån med WLAN på.

Kolla i din router eller i telefonen så finner du IP:t (måste vara IP på ditt eget lokala nätverk). IP, pollningsfrekvens och timeouttid ska sättas i pingsensorns Settings. Jag har 30 sek pollning och 300 sek timeout (klarar kortare nedkopplingar utan att ändra status. Den måste vara "Armed". Jag kör den "normal", eftersom jag vill att den "löser ut" när telefonen med WLAN kopplar upp sig. Vill med ha den som larm när den övervakade enheten kopplar ner sig så sättar man den i Invert-mode.
Ok har justerat mina värden nu men den funkar sisådär.
 
Någon som använder rörelsesensorn Everspring SP103?

Har satt den att tända ytterbelysningen när man rör sig på uppfarten och det fungerade perfekt i 2 dygn.
Nu reagerar den inte alls på rörelse längre.
Får inget felmeddelande i HC2:an om att den har kommunikationsproblem.
Är det någon variabel man måste ändra på för att den ska fungera?
 
Har för mig jag sett i denna tråden att någon tyckte Nexas rörelsesensorer fungerade bättre än de i Z-wave. Vad tycker ni då är bäst att satsa på? Har bara en enda från EZ motion från Express Control, så jag är inte expert på detta område.

Prismässigt blir det ju lika i detta scenario.
Ex. 3st Z-wave motion sensor å 450:- = 1350:-
Mot 1 st RFXcom 795:- + 3x Nexa LMDT-609 motion sensorer å 169 = 1302:-

1. Sensorer med Z-wave blir ju dyrare vid en utökning.
2. Om Nexa är bättre på avkänning så är detta både billigare och då det bättre alternativet.
3. Med RFXcom så kan man ju även docka in billiga termometrar etc.
4. Nackdelen med Nexa är ju envägskommunikationen, men här handlar det ju bara om en väg (rörelse detekterad, eller temp in).
5. Med Nexa får man troligen får man heller inte Arm/Bypass- funktion.

Så på ett sätt blir den egentliga frågan: Vad har RFXcom för nackdelar och begränsningar i Vera (om nu Nexas rörelsesensorer är bättre)?
Vad hade/har ni valt? Hur bra fungerar RFXcom mot Vera?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.