Jag har provat nexas mörkgrå sensor och nu kör jag ett antal av aeons 4-in-1-sensorer. Skillnaden är milsvid enligt vad jag erfarit. Z-wavesensorn fungerar klockrent och blixtsnabbt (både med fast ström via usb-sladd och på batteri) medans jag aldrig fick nexas sensor att fungera ordentligt.
 
Qunaki skrev:
Har för mig jag sett i denna tråden att någon tyckte Nexas rörelsesensorer fungerade bättre än de i Z-wave. Vad tycker ni då är bäst att satsa på?
Det kan ha varit jag. Jag har fortfarande stora problem med rörelsesensor och ljussensor. Och temp sensorer. Jag vidhåller att Nexa är överlägset på detta område.

Det sagt, jag skulle vilja testa dessa nya philio sensorerna. De finns i flera utföranden. Jag hara bara inte haft tid, varesig att köpa eller få tid att mickla med dom.

Sedan verkar min Vea Lite inte må så bra heller. Jag har haft flera omstarter som jag inte legat bakom. Just nu anser jag Vera vara ostabilt och då har jag inte ens testat v1.6 som kom ut för mågra dagar sedan. Går å drömmer om en Vera Pro som visades för 13 månader sedan....

...men jag tror att jag tvingas byta till Fibaro HC2 istället. Veran har för lite minne helt enkelt.
 
Låter väl som en bra deal eller?

RBG LED-ljusremsa 5M med olika färger och ljusstyrkor. Fjärrkontroll ingår. Köp upp till 3 st. Ordinarie pris från 1 039 kr, din deal: från 299 kr
http://www.letsdeal.se/deal/7064809
 
OpiMaza
Andper skrev:
Låter väl som en bra deal eller?

RBG LED-ljusremsa 5M med olika färger och ljusstyrkor. Fjärrkontroll ingår. Köp upp till 3 st. Ordinarie pris från 1 039 kr, din deal: från 299 kr
[länk]
Styrs det med ir eller rf (fjärren)? Ser ju klart intressant ut
 
Bamsefar skrev:
Det kan ha varit jag. Jag har fortfarande stora problem med rörelsesensor och ljussensor. Och temp sensorer. Jag vidhåller att Nexa är överlägset på detta område.
Kan tillägga att jag kør HC2. Kanske är det din vera lite som inte kommer øverens med dina sensorer? Alla mina sensorer (6st aeon 4-1, 3st fibaro dørr/fønster med temp och 2st vattensensorer) har fungerat klockrent sedan starten før 4-5 månader sedan.
Føre detta kørde jag nexa med tellstick duo något år och då hade jag stundtals stora problem med rapportering och täckning i lägenheten (trots moddade sensorer och stor extra antenn).
 
OpiMaza skrev:
Styrs det med ir eller rf (fjärren)? Ser ju klart intressant ut
Rf tror jag men tänkte mer på att man styr den med fibaros rgbw controller
 
Andper skrev:
Låter väl som en bra deal eller?

RBG LED-ljusremsa 5M med olika färger och ljusstyrkor. Fjärrkontroll ingår. Köp upp till 3 st. Ordinarie pris från 1 039 kr, din deal: från 299 kr
[länk]
Dessa bör finnas billigare på Ebay.se Köpt flertalet där i från..
Å fjärren är IR-basserad. Slängde borde den å körde med en Fibaro RGB-controller i stället :)
 
Finns billigare på eBay och aliexpress, roligare med en rgbw dessutom.
 
dhanjel skrev:
Finns billigare på eBay och aliexpress, roligare med en rgbw dessutom.
Tror det är en RGBW då den kan ge vittljus
 
En fråga från en newbie:

Har just installerat en FGD211 i arbetsrummet och den lirar fint med min Vera 3. Jag kan dimma, slå på och av, dvs det jag förväntar mig.
Däremot så beter sig min monostabila (återfjädrande alltså) väggströmställare lite underligt. Den dimmar mellan ca 100% och ca 10% och jag kan inte för mitt liv begripa vilken parameter jag ska sätta för att slippa denna dumhet. (Det går alltså inte att slå av lampan via strömställaren men väl via App i mobilen eller via webbläsare)

I min värld så ska en kort tryck tända och släcka, medan ett långt tryck ska dimma upp / ner till önskad nivå.
Kikar i manualen för dimmern och har pillat med lite olika värden i Device Options (Configuration Settings) men får inte till det. Detta beteende borde väl vara standard "out-of-the-box" eller ?
Vad har ni andra satt för parametrar ? Just nu är det nämligen väldigt lågt WAF på min installation... :confused:
 
MagnusJonsson skrev:
En fråga från en newbie:

Har just installerat en FGD211 i arbetsrummet och den lirar fint med min Vera 3. Jag kan dimma, slå på och av, dvs det jag förväntar mig.
Däremot så beter sig min monostabila (återfjädrande alltså) väggströmställare lite underligt. Den dimmar mellan ca 100% och ca 10% och jag kan inte för mitt liv begripa vilken parameter jag ska sätta för att slippa denna dumhet. (Det går alltså inte att slå av lampan via strömställaren men väl via App i mobilen eller via webbläsare)

I min värld så ska en kort tryck tända och släcka, medan ett långt tryck ska dimma upp / ner till önskad nivå.
Kikar i manualen för dimmern och har pillat med lite olika värden i Device Options (Configuration Settings) men får inte till det. Detta beteende borde väl vara standard "out-of-the-box" eller ?
Vad har ni andra satt för parametrar ? Just nu är det nämligen väldigt lågt WAF på min installation... :confused:
Är det en LED-lampa du ska dimra? Om det är det har du installerat en dimmer bypass?
 
MagnusJonsson skrev:
En fråga från en newbie:

Har just installerat en FGD211 i arbetsrummet och den lirar fint med min Vera 3. Jag kan dimma, slå på och av, dvs det jag förväntar mig.
Däremot så beter sig min monostabila (återfjädrande alltså) väggströmställare lite underligt. Den dimmar mellan ca 100% och ca 10% och jag kan inte för mitt liv begripa vilken parameter jag ska sätta för att slippa denna dumhet. (Det går alltså inte att slå av lampan via strömställaren men väl via App i mobilen eller via webbläsare)

I min värld så ska en kort tryck tända och släcka, medan ett långt tryck ska dimma upp / ner till önskad nivå.
Kikar i manualen för dimmern och har pillat med lite olika värden i Device Options (Configuration Settings) men får inte till det. Detta beteende borde väl vara standard "out-of-the-box" eller ?
Vad har ni andra satt för parametrar ? Just nu är det nämligen väldigt lågt WAF på min installation... :confused:
Det låter som du kan ha kopplat fel ingång/utgång i tryckknappen. Dubbelkolla att kopplingen verkligen stämmer och prova ev. alternativ koppling.
 
Bamsefar skrev:
Det kan ha varit jag. Jag har fortfarande stora problem med rörelsesensor och ljussensor. Och temp sensorer. Jag vidhåller att Nexa är överlägset på detta område.

Det sagt, jag skulle vilja testa dessa nya philio sensorerna. De finns i flera utföranden. Jag hara bara inte haft tid, varesig att köpa eller få tid att mickla med dom.

Sedan verkar min Vea Lite inte må så bra heller. Jag har haft flera omstarter som jag inte legat bakom. Just nu anser jag Vera vara ostabilt och då har jag inte ens testat v1.6 som kom ut för mågra dagar sedan. Går å drömmer om en Vera Pro som visades för 13 månader sedan....

...men jag tror att jag tvingas byta till Fibaro HC2 istället. Veran har för lite minne helt enkelt.
Tack fr svaret Bamsefar. 433mHz är ju betydligt billigare. Fungerar de bara lika bra (eller bättre) är det ju ett plus. En sensor och tempgivare skall ju bara rapportera in, inte ta emot ack etc som en belysnings-puck.
I förhållande så är ju Z-vawe prylarna dyra. Finns ingen vettig termometer (en dörrsensor med termometer är ju oftast inte bra placerad). Sensorer kostar 500:- istället för 150:-. Vissa har en massa funktioner, men blir värdelösa om de skall gå på batteri (ex. Aeon 4-in-1 ) så då får man får joxa med trafos etc. istället.

Mitt system är så laggigt/segt så även jag är inne på att byta till HC2. Men liksom du väntar man ju runt hörnet på Vera Pro (eller HC3) och väntar och väntar....
 
Stark-Johan Samuelsson skrev:
Jag har provat nexas mörkgrå sensor och nu kör jag ett antal av aeons 4-in-1-sensorer. Skillnaden är milsvid enligt vad jag erfarit. Z-wavesensorn fungerar klockrent och blixtsnabbt (både med fast ström via usb-sladd och på batteri) medans jag aldrig fick nexas sensor att fungera ordentligt.
Då var det tvärtom jämfört med Bamsefar här då. Kanske ni har olika modeller?
Recensioner på nätet om Z-wave har hittils hyllat EZ-motion som bäst tack vare de fungerar på battteri. Medan Aeon bör installeras med nätdrift.
Men nu kommer det ju flera nya:
Philios är lite nya, vet ännu inget om dem, men batteri skall klara ca 2år.
Fibaros som kommer kan inte ens kopplas in på nätdrift, det var många på deras forums som då tackade för den (innan den ens är ute).

Men är det någon som har något bra/dåligt om RFXcom? Är det fel att satsa på den? Jag har inga Nexa-prylar tidigare så jag har inget sådant som jag vill spara på. Är det rätt väg eller inte?
 
Jag stod ut med mina Nexaprylar i en månad innan jag gick över till Z-wave och HC2. Jag skulle inte lägga pengar på 433MHz grejer och allra helst inte om du inte redan har grejer där.
 
  • Gilla
Hoffan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.