Det räcker med två scener. Bara att lägga till med ett "eller" så kör den något av det som infaller.
Tror jag. Har bara hunnit testa några dagar men verkar fungera hemma hos oss :)
 
Dede77 skrev:
Det räcker med två scener. Bara att lägga till med ett "eller" så kör den något av det som infaller.
Tror jag. Har bara hunnit testa några dagar men verkar fungera hemma hos oss :)
Tack! Hittade lite tips om detta efter att jag hade postat här.
 
Precis, 2 scener räcker. Så här kör jag för att tända:
F62WBXA.png
 
Är det överhuvudtaget någon som fått Aeon multisensor att funka ok på batterier? Har min uppsatt på garageväggen sen ett par dagar och stoppade i Lithiumbatterier vilket jag trodde skulle göra gott. Dock får jag väldigt många falska triggers. Ska prova att dra ner känsligheten men den borde inte nå ända ut till gatan ~10 m.

Tycker också att räckvidden till närliggande enheter är dålig. Den har hittat sina två grannar där den ena är ca 3-4 m ifrån på andra sidan träväggen.
 
Jag har en utanför entrén riktad mot ytterdörren, och spontant tycker jag den fungerar bra. Jag tänder belysning över entrén om det är rörelse där och mörkt ute. Den har inte klagar på batterier än, varit uppe sen i oktober. Nu har iof vintern varit rätt mild här i småland, men ändå.
 
  • Gilla
Freddan101
  • Laddar…
dhanjel skrev:
Jag har en utanför entrén riktad mot ytterdörren, och spontant tycker jag den fungerar bra. Jag tänder belysning över entrén om det är rörelse där och mörkt ute. Den har inte klagar på batterier än, varit uppe sen i oktober. Nu har iof vintern varit rätt mild här i småland, men ändå.
Det låter ju som det borde finnas hopp. Satte upp en push och det har faktiskt varit folk som gått förbi på trottoaren de två gånger den löst ut sedan dess. Jag får kanske prova att dra ner på känsligheten som nu är satt till max.

Vad gäller ljusstyrkan, rapporterar inte sensorn om styrkan är samma från ena gången till den andra? Har min inställd på att rapportera alla värden var 10 min men under dagen när styrkan är 1000 lux har det gått väldigt lång tid mellan rapporterna.
 
Jag är inte helt säker, men tror bara den rapporterar förändringar. För att spara batteri.
 
Drog ner känsligheten till hälften och efter det har jag inte fått några "falska" triggers. Imponerande att den skulle nå 10 m med full känslighet.
 
Nu är jag trött på min Switchking lösning. Det händer alldeles för ofta att vissa lamport inte tänds och släcks.
I garaget har jag en elradiator som startas vid 5 grader och stängs av vid 6. Ibland lägger den av bara.

Vidare vill jag gärna ha våra standardbrytare för allt i huset och inte Proove som är riktigt dåliga.
Jag loggar temperaturer med Switchking i dagsläget och vill fortsätta med det. När jag kikade på z-wave för ett tag sen så stöddes inte decimaler vid temp loggning. Hur är det idag?
Är det någorlunda enkelt att få till motsvarande detta med Fibaro: http://temp.hellstrom.be
 
Har gått igenom hela tråden och har sneglat på Z-wave under flera år men har varit lite dyrt. Problemet är bara att alternativen (Tellstick) inte fungerar - tyvärr.
Nu har jag dock flyttat till ett nytt hus med trådat larm och ser en möjlighet att kunna börja min Z-wave-resa :)

En liten fråga då många har pratat om att det inte finns några bra utomhus-PIR'ar - borde man inte kunna köpa "vanliga" 12-volts-PIR'ar för utomhusbruk (som inte är väldigt dyra) och sen koppla dem till en universal sensor?

Sen en shoutout till er som har kopplat in er på ert trådade larm med universal sensors - hur har ni gjort? Har ni flera PIR'ar på samma sensor?
 
Letar fortfarande efter en snygg OCH funktionsduglig app till ios. Fibaros är ju jättesnygg men nu kör jag Vera Lite.
Har hittat MMS Vera som verkar "clean". Har någon fått den att funka? Verkar vara getvera:s egna app men mkt snyggare än iVera.
 
MangeGBG skrev:
Letar fortfarande efter en snygg OCH funktionsduglig app till ios. Fibaros är ju jättesnygg men nu kör jag Vera Lite.
Har hittat MMS Vera som verkar "clean". Har någon fått den att funka? Verkar vara getvera:s egna app men mkt snyggare än iVera.
Prova Homewave! Den kan du konfigurera exakt som du vill med egna bakgrunder, ikoner, storlekar etc. Grym support på detta. Sonosstöd i senaste ver.
 
  • Gilla
MangeGBG och 1 till
  • Laddar…
Något man kan göra om en wallplug är helt död?

Har en Fibaro FGWP-101 som helt plötsligt bara dog.
 
Redigerat:
Hur upplever ni batteritiden? Finns det sensorer mm för fast installation?
 
Freco skrev:
Hur upplever ni batteritiden? Finns det sensorer mm för fast installation?
Har än så länge bara en enhet med batteri, en Fibaro FGFS-101 vattensensor. Detta batteri håll 1 månad. Trodde först vattenlarmet var sönder då jag inte tänkte att batteriet redan var slut. Mätte batteriet och där var ingen kräm kvar i det. Jag hoppas dock detta var ett måndagsex. För det är ohållbart att ha flera enheter som behöver batteribyte varannan månad.

Vattenlarmet har så det kan ansluta 12/24 VDC adapter. Flera andra enheter har så du kan ansluta fast matning.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.