1 931 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Z-wave dimmer utan controller ?
Hej!
Inser att svaret nog kanske redan finns i den evighetslånga tråden om Z-Wave men har inte orkat plöja igenom alla 137 sidorna.
Håller på med renovering och på sikt vill jag införa Z-wave i hela huset men det kommer nog dröja men tänkte börja lite smått med att installera dimmer på ett par ställen.
Kan jag installera Fibaro FGD211 eller motsvarande och få det att funka med befintlig brytare utan att ha en controller ?
Inser att svaret nog kanske redan finns i den evighetslånga tråden om Z-Wave men har inte orkat plöja igenom alla 137 sidorna.
Håller på med renovering och på sikt vill jag införa Z-wave i hela huset men det kommer nog dröja men tänkte börja lite smått med att installera dimmer på ett par ställen.
Kan jag installera Fibaro FGD211 eller motsvarande och få det att funka med befintlig brytare utan att ha en controller ?
Fibarodimmern kan du få att fungera direkt med en momentan (återfjädrande) brytare. Väljer du Fibaros switchpuckar (2x1,5kW eller 1x3kW) är dessa från fabrik inställda för användning med togglande brytare. Med andra ord inte enhetligt från Fibaros sida, de fungerar dock fristående utan kontroller. Skamlöst upplyser jag om att jag har en Vera Lite med extra antenn över 
Tack för svaret ! Ska börja med 2st dimmer och kanske ett par brytare. Brytarna styr ett antal väggutag som vi brukar använda till fönsterlampor så det borde räcka med 2x1.5kW varianten. Vad händer om man överbelastar brytarna , går dom sönder eller sitter det en säkring i dom ?
Om jag inte vinner veckans tävling så kanske jag återkommer med ett bud på din Vera
Om jag inte vinner veckans tävling så kanske jag återkommer med ett bud på din Vera
Har inte testat att överbelasta brytarna men troligtvis sitter där ingen säkring i dem. Brytande funktion sköts med ett elektromekaniskt relä, det är inte helt otroligt att det som händer är att kontaktytorna i reläet förstörs vilket ofta leder till att de svetsas ihop och alltid är ledande.
phl, jag kan tänka mig att köpa din Vera Lite! Allt naturligtvis beroende på vad du skall ha för den? Du når mig på limmet77@gmail.com.phl skrev:Fibarodimmern kan du få att fungera direkt med en momentan (återfjädrande) brytare. Väljer du Fibaros switchpuckar (2x1,5kW eller 1x3kW) är dessa från fabrik inställda för användning med togglande brytare. Med andra ord inte enhetligt från Fibaros sida, de fungerar dock fristående utan kontroller. Skamlöst upplyser jag om att jag har en Vera Lite med extra antenn över![]()
/Lars
Klicka här för att svara