Hej,
Går det att montera en dimmer istället för vanlig strömbrytare om det är utanpåliggande el?
Behöver bättre belysning i köket och skulle vilja sätta upp en skena med spottar som går att dimra men inser att den utanpåliggande elen kan vara ett problem.
 
Det finns en massa system som använder sig av trådlösa knappar. Det har gjort livet enklare för elektriker hos min mor när hon behövde mer ljus på fler ställen. (man kan ju tycka att fyrvägsramar med dubbel/trippel-brytare skulle varit nog, men nej...)
Men har du i dagsläget en vanlig lampknapp på din utanpåliggande el så ser jag inget större hinder för att byta ut den mot en dimmer? Tar lite mer plats eventuellt.
 
tommib tommib skrev:
Ja, det är inga problem. Man använder en förhöjningsram för den apparatserie man använder. Det finns för alla serier från större tillverkare.

Exempel:

[länk]

[länk]
Jag har en sådan förhöjningsram med dimmer och det man kan säga är att det blir ganska bulkigt med 35 mm extra utstick. Hela dimmern sticker nog ut en 5 cm från väggen. Inte särskilt snyggt alltså. Jag har för mig att det var knepigt att hitta dimmer som går in i förhöjningsram på 21 mm. Har du något tips?
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
tommib
Ja, särskilt snyggt är det inte. Det jag kommer på på rak arm är väl som VidarH föreslår ovan, olika former av puckar mm. Det beror helt på hur det ser ut vid installationen om det går att gömma en puck på annan plats än vid brytaren. Har man väggar som det är rimligt enkelt att fälla in en ROT-dosa i kan man ju göra det också för att få mer djup, även om kablarna är utanpåliggande.
 
Enklast är väl att behålla strömbrytaren och sätta en dosdimmer på något passande ställe? Vill man absolut ha ett vred finns det lågbyggande vridrattar man parar ihop trådlöst med dosdimmern.
 
Vi har runda strömbrytare just nu och jag tycker att det är trevligare än fyrkantiga.
Tror att de heter Renova eller ngt liknande.
Men det finns nog möjlighet att sätta en fyrkantig på något ställe där den inte syns så mycket.

Trådlös... Är det från telefonen eller har man någon fjärrkontroll till det?
 
Jiji Jiji skrev:
Vi har runda strömbrytare just nu och jag tycker att det är trevligare än fyrkantiga.
Tror att de heter Renova eller ngt liknande.
Men det finns nog möjlighet att sätta en fyrkantig på något ställe där den inte syns så mycket.

Trådlös... Är det från telefonen eller har man någon fjärrkontroll till det?
Det finns dimmer i Renova-serien också men då behöver du en förhöjningram. Det blir inte särskilt snyggt. Jag köpte sådana och ångrade mig.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Trådlös... Är det från telefonen eller har man någon fjärrkontroll till det?
Trådlöst mellan ratten och dimmern. Då behöver man inte klämma in allt i samma dosa. Som bonus kan man eventuellt styra med telefonen också, men det är inget krav.

Har ni renova idag så kan man t ex köra med de här som jag tror bygger mindre än en traditionell dimmer:

https://www.elbutik.se/product.html/plejd-vridadapter-rtr-01-rw
https://www.elbutik.se/product.html/plejd-universaldimmer-bluetooth-dim-01


Men som sagt var funkar det även med en vanlig tryckknapp med fjäder och valfri dosdimmmer. Då kan man bygga en väldigt slimmad lösning.
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
tommib
Utanpåliggande Renova är i min mening inte snyggt alls. Jag gillar iofs inte Renova överhuvudtaget. Sånt är dock en smaksak.

Frågan är väl hur det ser ut runtomkring. Kan en dimmerpuck gömmas på annan plats än i brytaren? Vad är det för väggar, är det ogörligt att fräsa ur för en ROT-dosa? Apropå andra trådar i elforumet så är det sånt här som är svårt, som kräver verklig erfarenhet, talang och materielkännedom från elektrikerna. Tyvärr är det inte säkert att man får hem en elektriker som har dessa kvaliteter och då blir det en klunsig låda på väggen.
 
AXS
Rotdosa är vägen att gå, har fått göra det på en del ställen där jag inte ville spåra inhärd betong. Tycker inmålad kabel på golvlist är helt okej och sen gå in till rotdosan med kabeln genom vägg och inte genom själva dimmern.
 
tommib tommib skrev:
Utanpåliggande Renova är i min mening inte snyggt alls. Jag gillar iofs inte Renova överhuvudtaget. Sånt är dock en smaksak.

Frågan är väl hur det ser ut runtomkring. Kan en dimmerpuck gömmas på annan plats än i brytaren? Vad är det för väggar, är det ogörligt att fräsa ur för en ROT-dosa? Apropå andra trådar i elforumet så är det sånt här som är svårt, som kräver verklig erfarenhet, talang och materielkännedom från elektrikerna. Tyvärr är det inte säkert att man får hem en elektriker som har dessa kvaliteter och då blir det en klunsig låda på väggen.
Renova var det minst fula. Inte möjligt att fräsa in i väggarna. Elektrikern är bra men jag ville titta själv innan jag började prata med honom.
 
Tack för alla svar. Tyvärr känner jag att jag inte riktigt hänger med på vad ni försöker förklara för mig.
 
useless useless skrev:
Men som sagt var funkar det även med en vanlig tryckknapp med fjäder och valfri dosdimmmer. Då kan man bygga en väldigt slimmad lösning.
Betyder det att man liksom trycker på en "vanlig" lampknapp?

I perioder fungerar inte mina händer och fina justeringar som kräver att man använder fingertopparna blir helt omöjligt.
Rattar i vanliga dimrar funkar rätt ok då för jag kan sätta handflatan mot och reglera.

Jag har fått en ögonsjukdom som gör att jag är extremt känslig för ljus där av frågeställningarna. I vårt ena hus har vi utanpåliggande el och huset har plankstomme så jag är inte så sugen på att fräsa in ngt plus att det blir mer och större ingrepp än vad vi mäktar med.
 
tommib
Plankstomme är inte särskilt jobbigt att fräsa in en dosa i. Man tar sin hålsåg och sågar tills det tar stopp, sen stämmer man ur cylindern som bildas. Jag har gjort det massor av gånger i lättbetong, som iofs torde vara mer lättarbetat, och det tar inte särskilt lång tid per dosa. Det är bara om det är betong som det är problematiskt och då mest för att det är väldigt grisigt att hålsåga i betong.
Det jag menade var alltså att du fräser in själva dosan men låter elkabeln vara utanpåliggande. Då slipper du de fula utanpåliggande klossarna som det blir om man vill använda apparater för infällnad utan dosa. Vill man göra det enkelt för sig tar man en låg förhöjningsram ovanpå dosan för att enklare kunna gå in med kabeln.

Dimmerpuckar fungerar så att man trycker och håller in strömbrytarknappen. Då reglerar dimmern ljuset upp eller ner. Om man vill "åt andra hållet" så släpper man knappen och trycker in den igen. Kort tryck tänder eller släcker.

Det låter ju iofs som att ett upplägg med smarta puckar och olika scenarier som kan aktiveras via knapp vore bra men det drar snabbt iväg i pris om man inte gör det själv. T.ex. Shelly har sina ingångsmoduler med fyra ingångar där man kan ha fyra fysiska tryckknappar. I detta fallet t.ex. Tänd 100%, tänd "lagom", släck och något annat. Knapparna kanske då är enklare att handha om du inte har helt styrsel på fingrarna. Har man riktigt mycket problem kan ju knapparna göras godtyckligt stora men det är inte så estetiskt tilltalande kanske.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.