Jag har fösökt läsa på om hur jag bäst och säkrast löser väggar,golv och tak i mitt badrum som skall helrenoveras. Skulle dock vilja ha input på om mina tankar är någorlunda rätt och såklart även öppen för åsikter och andra förslag. Trots mitt långa inlägg hoppas jag på vettiga svar och synpunkter
Förutsättningen är tyvärr att väggarna bara är 70 cm och jag har begränsad möjlighet att tilläggsisolera på grund av uytrymme. Medveten att det är en risk-konstruktion och viktigast är ju att undvika framtida fukt-problem som får bli på bekostnad av energi och uppvärmningskostnad isåfall.
En förutsättning är att kunna dra vattenrör i ytterväggarna. Därför måste dessa dras på varmsidan av väggarna. Tänker mig att lägga på 2,5 cm vilket då blir väggar med 9,5 cm isolering ( träfiber). Här placerar jag en ångbroms och bygger sedan på med 4,5 cm reglar för monteringsutrymme där jag kommer dra el och vattenrör. Bifogar en princip bild på badrummet.
Nedan beskriver jag hur jag tänker mig väggar, golv och tak.
Notera att jag väljer träfiber-isolering i ytterväggarna med ångbroms. Detta för att jag inte vill riskera att stänga in fukt mellan tätskikt och ångspärr.
Notera att jag har krypgrund där jag kommer installera en avfuktare. I badrummet ventilerar jag hela huset utluft med en fläkt placerad i snedtaket
Yttervägg ( 1 och 2 på bild) vägg utifrån och in:
Fjällpanel 22 mm - förhydringspapp ( tyvärr ingen luftspalt) - regel 70mm (befintlig)- bygga på med 25mm regel Isoleras med träfiberisolering 95mm - Ångbroms - bygg på med 45mm regel ( monteringsyta) - Konstruktionsplywood P30 15mm - Våtrumsgipsskiva 12,5mm - tätskikt - klinker 10mm
Innervägg utifrån och in:
Gips(köksida) - regel 70mm(befintlig) Isoleras med glasullisolering - Konstruktionsplywood 15mm - Våtrumsgipsskiva 12,5mm - tätskikt - klinker 10mm
SnedTak utifrån och in:
Yttertak bandtäckning - råspont 22 mm - luftspalt med masonit - 45 mm regel (befintlig) - bygga på med 45mm regel Isoleras med glasullsisolering 2x45mm - åldersbeständig ångspärr - bygg på med yterliggare 45mm regel ( monteringsyta) - Huntonit takpanel
Tak utifrån och in:
regel 120mm Isolerad med 120mm glasullsisolering mot kallvind som är tilläggsisolerad ( vet ej exakt hur mycket) - åldersbeständig ångspärr - bygg på med yterliggare 45mm regel ( monteringsyta) - Huntonit takpanel
Golv underifrån och upp ( kommer montera avfuktare I krypgunden):
Asfaboard 13mm - regel 145mm ( alternativt upp till 220mm) Isolerad med isolerskiva 145 - 220mm glasull? - åldersbeständig ångspärr - GolvSpånskiva V313 22mm - golvspackel (med värmegolv) - tätskikt - klinker
Förutsättningen är tyvärr att väggarna bara är 70 cm och jag har begränsad möjlighet att tilläggsisolera på grund av uytrymme. Medveten att det är en risk-konstruktion och viktigast är ju att undvika framtida fukt-problem som får bli på bekostnad av energi och uppvärmningskostnad isåfall.
En förutsättning är att kunna dra vattenrör i ytterväggarna. Därför måste dessa dras på varmsidan av väggarna. Tänker mig att lägga på 2,5 cm vilket då blir väggar med 9,5 cm isolering ( träfiber). Här placerar jag en ångbroms och bygger sedan på med 4,5 cm reglar för monteringsutrymme där jag kommer dra el och vattenrör. Bifogar en princip bild på badrummet.
Notera att jag väljer träfiber-isolering i ytterväggarna med ångbroms. Detta för att jag inte vill riskera att stänga in fukt mellan tätskikt och ångspärr.
Notera att jag har krypgrund där jag kommer installera en avfuktare. I badrummet ventilerar jag hela huset utluft med en fläkt placerad i snedtaket
Fjällpanel 22 mm - förhydringspapp ( tyvärr ingen luftspalt) - regel 70mm (befintlig)- bygga på med 25mm regel Isoleras med träfiberisolering 95mm - Ångbroms - bygg på med 45mm regel ( monteringsyta) - Konstruktionsplywood P30 15mm - Våtrumsgipsskiva 12,5mm - tätskikt - klinker 10mm
Gips(köksida) - regel 70mm(befintlig) Isoleras med glasullisolering - Konstruktionsplywood 15mm - Våtrumsgipsskiva 12,5mm - tätskikt - klinker 10mm
SnedTak utifrån och in:
Yttertak bandtäckning - råspont 22 mm - luftspalt med masonit - 45 mm regel (befintlig) - bygga på med 45mm regel Isoleras med glasullsisolering 2x45mm - åldersbeständig ångspärr - bygg på med yterliggare 45mm regel ( monteringsyta) - Huntonit takpanel
Tak utifrån och in:
regel 120mm Isolerad med 120mm glasullsisolering mot kallvind som är tilläggsisolerad ( vet ej exakt hur mycket) - åldersbeständig ångspärr - bygg på med yterliggare 45mm regel ( monteringsyta) - Huntonit takpanel
Asfaboard 13mm - regel 145mm ( alternativt upp till 220mm) Isolerad med isolerskiva 145 - 220mm glasull? - åldersbeständig ångspärr - GolvSpånskiva V313 22mm - golvspackel (med värmegolv) - tätskikt - klinker
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Hej.T tobbe6505 skrev:Jag har fösökt läsa på om hur jag bäst och säkrast löser väggar,golv och tak i mitt badrum som skall helrenoveras. Skulle dock vilja ha input på om mina tankar är någorlunda rätt och såklart även öppen för åsikter och andra förslag. Trots mitt långa inlägg hoppas jag på vettiga svar och synpunkter
SnedTak utifrån och in:
Tak utifrån och in:
Jag skulle vara väldig tacksam om jag kan få lite klarhet då jag vet att det finns många här inne som sitter inne med mycket kunskap som jag hoppas ni kan dela med er av. Förstår att mitt inlägg var långt så bryter ner det i mindre frågor.
Så första frågan är hur jag skall lösa mina ytterväggar. Har idag 70 cm reglar med isolering av glasull och därefter ångspärr, gips, tätskikt och sen kakel. För att kunn dra vattenrör på den varma sidan behöver jag bygga på med 4,5 cm reglar . Har läst att minst 2/3 av isolering måste vara på den kalla sidan och därför bygger jag på med 2,5 cm så det blir 9,5cm innan ångbroms och monteringsreglarna. Jag väljer alltså ångbroms (inte ångspärr) pch isolering av träfiber för att väggarna skall kunna hantera eventuell fukt?
Låter detta vettigt?
Är det någon risk att även isolera i monteringsytan dvs 4,5 cm mellan ångbroms och konstruktionsplywood?
Blir alltså så här
Klicka här för att svara