2 348 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Ytterligare frågor map spotlights...
Hej!
Jag håller på att renovera köket vilket också innebär ett nytt innertak med inbyggda spotlights. På ritningen nedan ser ni hur det är tänkt. Jag skall köpa in prylar inför den behörig elektrikerns ankomst och har därför ett par frågor som jag skulle vara tacksam om ni kunde hjälpa mig med.

Jag har tänkt mig 12V spotlights vilket, har jag förstått, innebär transformatorer. Jag skulle också använda mig av dimmers (en dimmer flera ?). Jag skulle vilja styra de över bänkarna med en och det övriga med en annan.. Eftersom effekten över bänken är 7*50W = 350 W så inser jag att jag behöver två transformatorer för bänken och en för resterande (4*50W = 200W). Har jag fattat detta korrekt?
1. Om jag vill använda mig av Renova dimmer (har detta i hallen etc.), exempelvis Renova transistordimmer 600W, kan jag då styra två transformatorer med denna (för att hantera de 350W över bänken) och är det i så fall två elektroniska transformatorer jag skall ha som (exempelvis Halotronic 50-210W HT210/230/12L Osram http://www.elbutik.se/group.htm?category_id=7313)? Kommer detta att funka?
2. Eftersom jag skall bygga innertaket (pärlspont) och elektrikern skall installera transformatorerna så undrar jag hur man lämpligast går tillväga. (Vill göra så mycket som möjligt själv, dock ej elen). Sätter elektrikern först upp matning till transformatorn och transformatorn och sedan bygger jag taket och installerar spottarna (12 V får man väl hantera själv?)
3. Vad finns det för krav med avseende på transformator i innertaket. Skall den skruvas fast eller kan den ligga löst? Vad finns det för krav med avseende på värmeavledning? Anledningen till frågan är att jag förstår vad en transformator som går sönder kommer att innebära.
Det var mycket frågor! Jag skulle vara mycket tacksam för hjälp!
/Jonas
Jag håller på att renovera köket vilket också innebär ett nytt innertak med inbyggda spotlights. På ritningen nedan ser ni hur det är tänkt. Jag skall köpa in prylar inför den behörig elektrikerns ankomst och har därför ett par frågor som jag skulle vara tacksam om ni kunde hjälpa mig med.

Jag har tänkt mig 12V spotlights vilket, har jag förstått, innebär transformatorer. Jag skulle också använda mig av dimmers (en dimmer flera ?). Jag skulle vilja styra de över bänkarna med en och det övriga med en annan.. Eftersom effekten över bänken är 7*50W = 350 W så inser jag att jag behöver två transformatorer för bänken och en för resterande (4*50W = 200W). Har jag fattat detta korrekt?
1. Om jag vill använda mig av Renova dimmer (har detta i hallen etc.), exempelvis Renova transistordimmer 600W, kan jag då styra två transformatorer med denna (för att hantera de 350W över bänken) och är det i så fall två elektroniska transformatorer jag skall ha som (exempelvis Halotronic 50-210W HT210/230/12L Osram http://www.elbutik.se/group.htm?category_id=7313)? Kommer detta att funka?
2. Eftersom jag skall bygga innertaket (pärlspont) och elektrikern skall installera transformatorerna så undrar jag hur man lämpligast går tillväga. (Vill göra så mycket som möjligt själv, dock ej elen). Sätter elektrikern först upp matning till transformatorn och transformatorn och sedan bygger jag taket och installerar spottarna (12 V får man väl hantera själv?)
3. Vad finns det för krav med avseende på transformator i innertaket. Skall den skruvas fast eller kan den ligga löst? Vad finns det för krav med avseende på värmeavledning? Anledningen till frågan är att jag förstår vad en transformator som går sönder kommer att innebära.
Det var mycket frågor! Jag skulle vara mycket tacksam för hjälp!
/Jonas
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Njaa.. du får igentligen inte sätta 12V spottar själv, effekten är för hög.
Det du skall tänka på med 12V är dels att du får rätt säkerhetsavstånd till brännbart material, dels att du använder värmetålig kopplingstråd, eller skyddar den med siliconslang eller liknande.
Transformatorerna lägger man ofta upp i taket, fördelen är framförallt att man då inte får några problem med maxlängden på kablar från transformatorn (2m).
Det som kan hända (enl. ett annat inlägg här någonstans) är att transformatorns egenuppvärmning tillsammans med lampans uppvärmning, kan lösa ut temperaturskyddet på transformatorn (som på de flesta transformatorer återställer sig själv).
Utan att känna till just den dimmern du talar om så, i princip så kan du styra 2 transformatorer från samma dimmer.
Slutligen, du bör diskutera hela installationen med elektrikern innan du börjar, för om du drar rör, betämmer placering av lampor och dimmers etc. Så kan du riskera att elektrikern vägrar befatta sig med installationen, när det är dags att koppla ihop det hela.
Det du skall tänka på med 12V är dels att du får rätt säkerhetsavstånd till brännbart material, dels att du använder värmetålig kopplingstråd, eller skyddar den med siliconslang eller liknande.
Transformatorerna lägger man ofta upp i taket, fördelen är framförallt att man då inte får några problem med maxlängden på kablar från transformatorn (2m).
Det som kan hända (enl. ett annat inlägg här någonstans) är att transformatorns egenuppvärmning tillsammans med lampans uppvärmning, kan lösa ut temperaturskyddet på transformatorn (som på de flesta transformatorer återställer sig själv).
Utan att känna till just den dimmern du talar om så, i princip så kan du styra 2 transformatorer från samma dimmer.
Slutligen, du bör diskutera hela installationen med elektrikern innan du börjar, för om du drar rör, betämmer placering av lampor och dimmers etc. Så kan du riskera att elektrikern vägrar befatta sig med installationen, när det är dags att koppla ihop det hela.
Klicka här för att svara
