Jag har en intercom med 7 knappar som går att bygga ut med fler, men då behöver man köpa en ny ram. En ram med 8 knappar kostar runt 6000 kr, vilket känns ganska dyrt.

Hur gör man för att skära ut ett nytt hål i den befintliga ramen? Jag har ingen erfarenhet av sådant här. Ramen är cirka 3 mm tjock.

Min tanke var att först markera var hålet ska vara, sedan borra några hål och därefter slipa ner till markeringen. Men jag är osäker på vad man ska använda för att slipa.

Som sagt, jag är ny på det här och tar gärna emot tips. Jag har inget emot att lägga ett par tusenlappar på ett verktyg, även om det mest kommer att användas till detta projekt.

Intercom med sju knappar och kamera placerad på ett mönstrat tyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Purre
En bild hade kanske underlättat. Men ja borra, hålpunch, laser, vatten är väl några sätta att få hål i plåtar.
 
Purre Purre skrev:
En bild hade kanske underlättat. Men ja borra, hålpunch, laser, vatten är väl några sätta att få hål i plåtar.
Uppdaterat:)
 
Låter som att ett par borrhål och sen typ figursåg för metall räcker bra. Såga till nära din markering och fila det sista med en fil. Spänn fast den ordentligt när du jobbar och med något emellan så det inte repas och skadas (men även då kan man ju rädda den med sandpapper för borstad yta eller putsa till blank).
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
3mm rostfritt är besvärligt att få hål i.
Ska det vara runt så kan en hålsåg funka annars blir det nog som någon tidigare sa att borra i hörnen och typ dremel.
Ska du borra rekommenderar jag spänna fast i en träregel och använda pelarborrmaskin annars blir det besvärligt.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Har lyckats få få ett helt ok uttag nu. Kan man sätta dit gängorna på sidan som det är på oavstående knapp på något enkelt sätt? Annars så testar jag att tejpa knappen eller dylikt
 
  • En elektrisk låda med gula kablar och ett urklippt område täckt med HPX Clean Removal Tape, som en del av ett byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är nog "bultsvets" så det lär bli knepigt.. går att köpa maskiner för det på Vevor tom nuförtiden...

Jag hade nog gjort nån plåt som sitter ihop med de andra bultarna och spänner fast knapparna, förutsatt att de monteras bakifrån alltså..
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Ok, ser nu på första bilden att det inte är mutternit.
I stand corrected.
 
Y yehor skrev:
Har lyckats få få ett helt ok uttag nu. Kan man sätta dit gängorna på sidan som det är på oavstående knapp på något enkelt sätt?
Skruvarna är punktsvetsade till plåten. Det lär du inte göra enkelt. Om du accepterar att det syns på framsidan kan du borra hål och använda en försänkt skruv från framsidan.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Skruvarna är punktsvetsade till plåten. Det lär du inte göra enkelt. Om du accepterar att det syns på framsidan kan du borra hål och använda en försänkt skruv från framsidan.
Vem har den här typen av utrustning? Måste jag hitta någon smed eller kan en mobil-reparationbutik som löder montera skruvarna? Accepterar inte att det kommer att synas från framsidan...
 
Y yehor skrev:
Vem har den här typen av utrustning? Måste jag hitta någon smed eller kan en mobil-reparationbutik som löder montera skruvarna? Accepterar inte att det kommer att synas från framsidan...
Valfri mek.verskstad/svetsverkstad borde kunna loppa dit två bultar med TIG’en. Är det bara döe att ha något att fästa knappen med borde två punktsvetsar inte vara i vägen.

Dock kommer du få slipa/behandla hela framsidan då värmen säkerligen kommer märkas igenom.

Alternativt en bilverkstad som specialiserar sig på att rikta plåt kan ha en sådan punktsvets där du kan montera i skruven och loppa dit. Ha med en kassa pilsner 😬👌🏻
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Y yehor skrev:
Har lyckats få få ett helt ok uttag nu. Kan man sätta dit gängorna på sidan som det är på oavstående knapp på något enkelt sätt? Annars så testar jag att tejpa knappen eller dylikt
Du skulle ju kunna klippa till en plastskiva som är stor och du limmar fast på baksidan av knappsatsen. Det ser ju ut att vara svart plast på baksidan av knapparna. Mvh Magnus
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Om det är 3mm rostfritt och inte ska ta stora laster kan du gänga direkt i plåten.

En billigt gängtapp duger fint.

Edit: ser att det ska vara gängat från baksidan. Då går det inte. Skulle limma dit trä med epoxi att skruva i då
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Ett annat alternativ kan ju vara smältlim...
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.