Jag har en intercom med 7 knappar som går att bygga ut med fler, men då behöver man köpa en ny ram. En ram med 8 knappar kostar runt 6000 kr, vilket känns ganska dyrt.
Hur gör man för att skära ut ett nytt hål i den befintliga ramen? Jag har ingen erfarenhet av sådant här. Ramen är cirka 3 mm tjock.
Min tanke var att först markera var hålet ska vara, sedan borra några hål och därefter slipa ner till markeringen. Men jag är osäker på vad man ska använda för att slipa.
Som sagt, jag är ny på det här och tar gärna emot tips. Jag har inget emot att lägga ett par tusenlappar på ett verktyg, även om det mest kommer att användas till detta projekt.
Hur gör man för att skära ut ett nytt hål i den befintliga ramen? Jag har ingen erfarenhet av sådant här. Ramen är cirka 3 mm tjock.
Min tanke var att först markera var hålet ska vara, sedan borra några hål och därefter slipa ner till markeringen. Men jag är osäker på vad man ska använda för att slipa.
Som sagt, jag är ny på det här och tar gärna emot tips. Jag har inget emot att lägga ett par tusenlappar på ett verktyg, även om det mest kommer att användas till detta projekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Låter som att ett par borrhål och sen typ figursåg för metall räcker bra. Såga till nära din markering och fila det sista med en fil. Spänn fast den ordentligt när du jobbar och med något emellan så det inte repas och skadas (men även då kan man ju rädda den med sandpapper för borstad yta eller putsa till blank).
3mm rostfritt är besvärligt att få hål i.
Ska det vara runt så kan en hålsåg funka annars blir det nog som någon tidigare sa att borra i hörnen och typ dremel.
Ska du borra rekommenderar jag spänna fast i en träregel och använda pelarborrmaskin annars blir det besvärligt.
Ska det vara runt så kan en hålsåg funka annars blir det nog som någon tidigare sa att borra i hörnen och typ dremel.
Ska du borra rekommenderar jag spänna fast i en träregel och använda pelarborrmaskin annars blir det besvärligt.
Produkter som diskuteras: "hålsåg"
Hålsågar
Hålsågar är specialiserade verktyg som används för att skapa perfekt runda hål i en mängd olika material. De kan användas för allt från trä och plast till metall och gips, och kommer i en rad olika storlekar för att passa alla projekt.
Läs mer
Medlem
· Västra Götaland
· 2 563 inlägg
Allvetare
· Västra götaland
· 10 924 inlägg
Det är nog "bultsvets" så det lär bli knepigt.. går att köpa maskiner för det på Vevor tom nuförtiden...
Jag hade nog gjort nån plåt som sitter ihop med de andra bultarna och spänner fast knapparna, förutsatt att de monteras bakifrån alltså..
Jag hade nog gjort nån plåt som sitter ihop med de andra bultarna och spänner fast knapparna, förutsatt att de monteras bakifrån alltså..
Medlem
· Västra Götaland
· 2 563 inlägg
Ok, ser nu på första bilden att det inte är mutternit.
I stand corrected.
I stand corrected.
Skruvarna är punktsvetsade till plåten. Det lär du inte göra enkelt. Om du accepterar att det syns på framsidan kan du borra hål och använda en försänkt skruv från framsidan.Y yehor skrev:
Vem har den här typen av utrustning? Måste jag hitta någon smed eller kan en mobil-reparationbutik som löder montera skruvarna? Accepterar inte att det kommer att synas från framsidan...A Avemo skrev:
Valfri mek.verskstad/svetsverkstad borde kunna loppa dit två bultar med TIG’en. Är det bara döe att ha något att fästa knappen med borde två punktsvetsar inte vara i vägen.Y yehor skrev:
Dock kommer du få slipa/behandla hela framsidan då värmen säkerligen kommer märkas igenom.
Alternativt en bilverkstad som specialiserar sig på att rikta plåt kan ha en sådan punktsvets där du kan montera i skruven och loppa dit. Ha med en kassa pilsner 😬👌🏻
Du skulle ju kunna klippa till en plastskiva som är stor och du limmar fast på baksidan av knappsatsen. Det ser ju ut att vara svart plast på baksidan av knapparna. Mvh MagnusY yehor skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 10 924 inlägg
Ett annat alternativ kan ju vara smältlim...

