10 196 läst ·
92 svar
10k läst
92 svar
Ytterligare en "granne-växtlighet"-tråd...
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Så länge det gäller lite buskage så hade jag inte sagt något rakt, hade kanske påpekat lite diskret nån gång vid rätt tillfälle att ni hade vill vara med på sådana här grejer! Att gå rakt på å säga att man känner sig överkörd å kränkt resulterar nog 70% av ggr av det blir en kyligare relation emellan er...vi svenskar är ju allmänt lite fega å har nog lite svårt att ta kritik utan att ta det personligt. Jag personligen hade inte haft några problem om en granne knackade på och kände sig lite överkörd av mitt beteende för en sån här sak, jag hade bett om ursäkt och frågat vad vi tillsammans kan göra åt det så att alla blir glada grannar igen 😀
Medlem
· Västernorrland
· 2 471 inlägg
Du frågar efter ett svart-vitt svar. Juridik är sällan så entydigt.
I det enskilda fallet kommer det alltid in ett element av tolkning och tillämpning.
Och då blir de frågor som nämns i tråden relevanta.
Exempelvis hur det mer exakt ser ut på platsen och vad du och grannen sagt till varandra tidigare. Med stor sannolikhet är det som du betonar,att det var utan ägarens tillåtelse, dessutom något som är tvistigt.
Kanske kan man uttrycka sig såhär: Det finns ingen grund för att lagföra eller få ut skadestånd från grannen för det inträffade under dessa omständigheter, om det är den redan inträffade händelsen man ser till.
Är det framtiden man ser till så har ni rätt att begränsa grannens tillträde till er tomt, och låta dem gå vägen om en lantmäteriförrättning för att få formellt fastställt om de får gå in och sköta sin fasad.
Men de som svarat här uppfattar det inte som att du önskar gå den vägen i praktiken, givet att ni haft god kontakt innan och din uttryckta önskan att fortsätta så. Därför har du fått diverse råd och tips om hur du kan tänka/göra kring den uppkomna situationen utifrån detta perspektiv.
I praktiken är det exakta svaret inte så viktigt eftersom du om några dagar kommer sätta dig och dricka en kopp kaffe med grannen och det är vad ni säger till varandra då som sätter ramarna för vad som gäller er emellan.
Och rådet då (som du inte vill ha men jag ger ändå) är att
1. berätta vad ni upplevde som inte bra och varför
2. lyssna på grannens förklaring om hur de tänkte och hur de uppfattade saken
3. förklara att du förväntar dig ett tydligare "avtal" nästa gång något liknande ska göras
4. prata allmänt om skötsel och växtlighet bakom garaget så att ni båda har en bild av hur ni tänker framåt om detta så ni kan samordna era planer och vet vad ni väntar av varandra.
Så har grunden lagts för en utförligare kommunikation framöver.
Lycka till!
I det enskilda fallet kommer det alltid in ett element av tolkning och tillämpning.
Och då blir de frågor som nämns i tråden relevanta.
Exempelvis hur det mer exakt ser ut på platsen och vad du och grannen sagt till varandra tidigare. Med stor sannolikhet är det som du betonar,att det var utan ägarens tillåtelse, dessutom något som är tvistigt.
Kanske kan man uttrycka sig såhär: Det finns ingen grund för att lagföra eller få ut skadestånd från grannen för det inträffade under dessa omständigheter, om det är den redan inträffade händelsen man ser till.
Är det framtiden man ser till så har ni rätt att begränsa grannens tillträde till er tomt, och låta dem gå vägen om en lantmäteriförrättning för att få formellt fastställt om de får gå in och sköta sin fasad.
Men de som svarat här uppfattar det inte som att du önskar gå den vägen i praktiken, givet att ni haft god kontakt innan och din uttryckta önskan att fortsätta så. Därför har du fått diverse råd och tips om hur du kan tänka/göra kring den uppkomna situationen utifrån detta perspektiv.
I praktiken är det exakta svaret inte så viktigt eftersom du om några dagar kommer sätta dig och dricka en kopp kaffe med grannen och det är vad ni säger till varandra då som sätter ramarna för vad som gäller er emellan.
Och rådet då (som du inte vill ha men jag ger ändå) är att
1. berätta vad ni upplevde som inte bra och varför
2. lyssna på grannens förklaring om hur de tänkte och hur de uppfattade saken
3. förklara att du förväntar dig ett tydligare "avtal" nästa gång något liknande ska göras
4. prata allmänt om skötsel och växtlighet bakom garaget så att ni båda har en bild av hur ni tänker framåt om detta så ni kan samordna era planer och vet vad ni väntar av varandra.
Så har grunden lagts för en utförligare kommunikation framöver.
Lycka till!
Jag vet precis hur jag ska agera när jag tar upp detta med grannen, det har jag aldrig bett om råd om. Målet är att behålla (och kanske tom stärka) den goda grannsämja som finns, vilket jag skrivit i tråden. Däremot måste grannen förstå att det finns gränser för vad man får göra på andras tomter och att det inte är OK att ta egna initiativ. Därför har jag startat denna tråd, för att få klarhet i var dessa gränser går, vilket har misslyckats. Folk här på BH har en tendens att alltid tolka in att man vill starta grannkrig så fort samröre med grannar tas upp. Inget vore mig mer främmande! Jag gillar våra grannar och vi hjälper ofta varandra med olika saker. Dock skulle det aldrig falla mig in att kliva in på någon av deras tomter utan att fråga ifall det var OK. Om det nu var absolut nödvändigt att ta bort vildvinet på garageväggen precis när vi var bortresta hade de ju kunnat ringa till någon av oss. Vi hade då vänligt meddelat att gräsmattan inte bör beträdas på ett tag men att vi gärna hjälper till att ta bort växterna när vi bedömer att gräset är starkt nog.
Fast allt detta har jag redan förklarat i tråden...sen väljer ni andra att tolka in helt andra saker.
Fast allt detta har jag redan förklarat i tråden...sen väljer ni andra att tolka in helt andra saker.
Om du redan har en god relation samt vet precis hur du skall agera när du pratar med grannen varför fråga här? den enda som vet hur relationen emellan er funkar är ju ni inte vi! Därav massa olika förslag med regler och lagar.mm. för hur skall vi veta hur kemin emellan er funkar? Ring Dr.Phil så kanske han kan reda ut ? 👍
Bra. Åter då till mina tidigare svar. Dom får gå in på din tomt och ta hand om sin egendom. Men dom bör då prata med dig om det. Vilket dom gjort! Sen är frågan om du och din granne har samma åsikt om vad som sas och vad som menades. Du uppfattade inte att dom skulle gå in på din tomt, men för dom var det kanske en självklarhet.Paxman skrev:Jag vet precis hur jag ska agera när jag tar upp detta med grannen, det har jag aldrig bett om råd om. Målet är att behålla (och kanske tom stärka) den goda grannsämja som finns, vilket jag skrivit i tråden. Däremot måste grannen förstå att det finns gränser för vad man får göra på andras tomter och att det inte är OK att ta egna initiativ. Därför har jag startat denna tråd, för att få klarhet i var dessa gränser går, vilket har misslyckats. Folk här på BH har en tendens att alltid tolka in att man vill starta grannkrig så fort samröre med grannar tas upp. Inget vore mig mer främmande! Jag gillar våra grannar och vi hjälper ofta varandra med olika saker. Dock skulle det aldrig falla mig in att kliva in på någon av deras tomter utan att fråga ifall det var OK. Om det nu var absolut nödvändigt att ta bort vildvinet på garageväggen precis när vi var bortresta hade de ju kunnat ringa till någon av oss. Vi hade då vänligt meddelat att gräsmattan inte bör beträdas på ett tag men att vi gärna hjälper till att ta bort växterna när vi bedömer att gräset är starkt nog.
Och att dom gjorde det när du var borta var kanske för att det inte skulle vara en olägenhet för dig. Självklart skulle din granne inte ha klampat runt på nysått gräs, utan väntat tills du kommit hem så dom kunde ha frågat när det var ok att gå på gräset.
Men det finns ingen lag eller praxis att luta sig emot; bara sunt förnuft och grannsämja. Därav; vad som är tillåtet; är det som är överenskommet, uttalat eller outtalat, mellan dig och din granne.
"Det som hänt oss är att vår granne pratade med oss precis innan vi skulle åka bort några dagar. Han ville klippa ned en buske/mindre träd som står precis i ett gemensamt hörn av våra tomter på den sida som angränsar till allmän väg. I detta hörn står deras brevlåda så brevbäraren har haft svårt att komma till och detta hörn skymmer också sikten när grannarna ska backa ut med sina bilar. Vi sa att visst kan de ta in ordentligt men inte mer än att det är i nivå med vår Berberishäck och också att insynen bevaras."
Ingenstans står det att vi givit tillstånd att grannen ska kliva in på vår tomt, verken gällande busken eller garageväggens vildvin som står i andra änden av tomtgränsen.
Det är precis det här jag menar, ni läser inte vad som skrivs utan tolkar in en massa saker som inte angivits och då är det ju meningslöst att diskutera saken.
Ingenstans står det att vi givit tillstånd att grannen ska kliva in på vår tomt, verken gällande busken eller garageväggens vildvin som står i andra änden av tomtgränsen.
Det är precis det här jag menar, ni läser inte vad som skrivs utan tolkar in en massa saker som inte angivits och då är det ju meningslöst att diskutera saken.
Men herre gud.Paxman skrev:"Det som hänt oss är att vår granne pratade med oss precis innan vi skulle åka bort några dagar. Han ville klippa ned en buske/mindre träd som står precis i ett gemensamt hörn av våra tomter på den sida som angränsar till allmän väg. I detta hörn står deras brevlåda så brevbäraren har haft svårt att komma till och detta hörn skymmer också sikten när grannarna ska backa ut med sina bilar. Vi sa att visst kan de ta in ordentligt men inte mer än att det är i nivå med vår Berberishäck och också att insynen bevaras."
jag var inte där. jag vet inte hur diskussionen gick. Men dom pratade med er; och hur vet du att du uppfattade deras intentioner på samma sätt som dom avsåg? I deras sätt att fråga kanske dom uppfattade att dom frågade om lov att gå in på din tomt, inte fan vet jag. Sa du till dom att dom inte fick gå in på din tomt?
Att dom sen tog bort för mycket kanske har naturliga orsaker; som att busken inte gick att bevara. Men jag säger inte att dom gjorde rätt eller fel på den punkten. Det var ju det faktum att dom gick in på din tomt du frågar om.
Men om vi som läser tolkar en massa som du inte håller med om, varför tror du att inte även din granne också gör det?
Du gick med på att grannen skulle klippa buske/mindre träd och då "misstolkade" grannen det, som att du samtidigt medgav tillträde till din tomt. När nu ändå grannen var på din tomt, så kunde han lika väl ta hand om vildvinet på garageväggen!
Du gick med på att grannen skulle klippa buske/mindre träd och då "misstolkade" grannen det, som att du samtidigt medgav tillträde till din tomt. När nu ändå grannen var på din tomt, så kunde han lika väl ta hand om vildvinet på garageväggen!
Precis...ändå uttalar du dig om en massa saker du inte känner till. "Assumptions are the mother of all screwups". Hade jag varit ute efter gissningar och tyckanden hade jag frågat efter det.Vanbeasten skrev:
Jag har till och med försökt starta om diskussionen genom att tala om rent generella fall...men det går ju inte, det ska ändå ältas vad jag sagt, vad grannen trott osv osv.
Nu slutar jag svara på de inlägg som handlar om mitt specifika fall och gör ett nytt försök att starta om diskussionen:
Är det tillåtet enligt lag för någon att uppehålla sig på granntomten och utföra arbeten på sina egna växter/byggnader utan att få tillstånd av berörd tomtägare? Inga servitut finns och inga medgivande om detta har gjorts, akuta fall undantagna.
Försök nu att svara på detta hypotetiska fall utan att hitta koppling till mig och min granne eller leta efter osannolika omständigheter. Jag är inte intresserad av tyckanden och antaganden, vet du inte ber jag dig att inte svara. Kanske finns det inget svar och då kan denna tråd falla i glömska. Då får jag väl vända mig till en jurist för att få ett korrekt svar.
Ja. Det är tillåtet, enligt lag.Paxman skrev:
Ja, det är tillåtet att göra det utan att inhämta tillstånd, om du tycker att det är tillåtet. Se alla mina andra svar, där jag försökt förklara just detta. Men det har tydligen varit fel svar.