Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Paxman skrev:
.

Vad säger lagen om detta? Är det tillåtet att ansa/beskära egen växtlighet på grannens tomt utan att först kolla med grannen?
Det här är de frågor jag uppfattade och svaret är att det är grannens skyldighet att ta hand om sin växtlighet så den inte skadar någon annans egendom. Och dom hade pratat med dig innan. Du kanske inte insåg att dom var tvungna att gå in på din tomt, medan dom såg det som självklart och det var därför dom pratade med dig.

Jag uppfattade inte om garageväggen tillhör din egendom eller grannens egendom, men om det är grannens egendom har du inget att säga till om. Dom gör det dom anser är bäst för sin egendom. Att dom sen varit in på din tomt för att ta bort busken är en helt annan frågeställning. Dom hade ju kunnat ta bort busken men lämnat kvar riset på väggen åt dig att ta hand om när du kommit hem. Då hade det blivit en tråd om det istället.

Och din nysådda gräsmatta; Jag lovar dig att det bara är att slänga ut lite mer gräsfrön så är "skadan" fixad. Men jag kan hålla med dig om att grannen kunde ha väntat ett tag när dom såg att det var nysått.

Redigerat:
Paxman skrev:
Då "tolkar" du fel. Hur du lyckas med det är jag inte säker på. Jag skrev: "Vad säger lagen om detta? Är det tillåtet att ansa/beskära egen växtlighet på grannens tomt utan att först kolla med grannen?"

Jag började skriva en lång förklaring i det här inlägget för att du kanske skulle förstå sblixten men jag orkar inte upprepa mig, det du feltolkar finns redan förklarat.
Jag förstår din besvikelse och frustration.
Frågan jag ställer mig är hur grannen ser på hela händelseförloppet.
Skulle de beskriva det inträffade på samma vis?

Jag har själv varit med om en liknande händelse eftersom jag tidigare bott i kedjehus. Jag tyckte att jag informerat grannen om att jag skulle sätta igång med fasadbyte en viss vecka. Sen talade vi inte om detta på några veckor.
När jag sen började och de kom hem på eftermiddagen och upptäckte att halva deras garageuppfart var ockuperad så var de lite missnöjda och jag kan hålla med dem om att jag borde påmint dem någon dag innan start.
Kan tillägga att vi blev goda vänner och har kontakt än idag.

OK, jag förtydligar (eftersom så många verkar ha svårt att förstå vad den här tråden handlar om egentligen):

Är det tillåtet att utan att ha fått tomtägarens tillåtelse gå in på granntomten och beskära sina egna växter?

Skit i detaljerna i just mitt fall, jag tog bara med dem för att förklara läget.

Jag trodde att det Linderödsåsen skriver i inlägg #4 är det som gäller men ni verkar ju vara många som tycker att det är helt OK att bara stövla in på granntomterna och rensa era växter.

Paxman skrev:
Är det tillåtet att utan att ha fått tomtägarens tillåtelse gå in på granntomten och beskära sina egna växter?
Det enkla svaret är: Nej, det är inte tillåtet.

Paxman skrev:
OK, jag förtydligar (eftersom så många verkar ha svårt att förstå vad den här tråden handlar om egentligen):

Skit i detaljerna i just mitt fall, jag tog bara med dem för att förklara läget.

Jag trodde att det Linderödsåsen skriver i inlägg #4 är det som gäller men ni verkar ju vara många som tycker att det är helt OK att bara stövla in på granntomterna och rensa era växter.
Du vet hur det funkar på forumet. Du får svar på det du skriver. Om du bara vill ha svar på endast en fråga är det bara den frågan du ställer.

Men vad är problemet; egentligen? Är det din gräsmatta?

Men ja, dom har rätt att gå in på din tomt och ta reda på sin skit. Men det hör till god ton att fråga först. Men det kanske dom gjorde när dom pratade med dig, men du uppfattade det inte så.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Intressant, nu har vi två som säger att det inte är tillåtet och några som hävdar att det är OK (med lite olika tillägg). Med andra ord är det någon som har missuppfattat, det kan inte både vara tillåtet och inte tillåtet.

Som jag skrev: släpp mitt fall och titta på frågeställningen ur ren juridisk mening så kanske vi kan komma till någon slags slutpunkt.

(Jag ska tänka på att inte förklara omständigheterna runt mina frågeställningar i framtiden.)

Plan- och Bygglagen 8 kap 15§ säger att en tomt ska hållas i vårdat skick och skötas.
Det finns ingen lag som säger att grannen inte får gå in på din tomt och sköta sin fastighet. Jag hittade en infobroschhyr från Villaägarna. Se sista sidan.

För att hitta en lag får du gå till brottsbalken och hävda hemfridsbrott eller olaga intrång. Men det är inte tillämpligt.

Ett exempel: jag beskär mitt träd som står på min tomt. En gren ramlar ner på grannens tomt. Måste jag då be om lov att klättra över staketet och hämta pinnjäveln? Nej. Men det hör till god ton att informera grannen om att jag ska beskära trädet så ingen får nåt i huvvet.

Ett annat exempel: grannungen sparkar över en fotboll in på min tomt. Måste dom be om lov för att komma och hämta sin boll? Nej. Men det hör till god ton att inte låta ungjävlarna sparka boll in på andras tomter.

Det måste ju vara en skillnad på att hämta något som råkat hamna på granntomten och att tillbringa längre perioder och utföra arbete där. Ett annat hypotetiskt exempel: tomterna skiljs av en 50 meter lång häck som ägs av ena grannen. Är det då OK att häckägaren tillbringar flera timmar på granntomten för att ansa häcken utan att fråga tomtägaren?

God sed/ton tycker jag vi kan lämna därhän. Det är ett intressant ämne men i den här tråden kan vi väl diskutera vad som är tillåtet eller inte.

Paxman skrev:
Det måste ju vara en skillnad på att hämta något som råkat hamna på granntomten och att tillbringa längre perioder och utföra arbete där. Ett annat hypotetiskt exempel: tomterna skiljs av en 50 meter lång häck som ägs av ena grannen. Är det då OK att häckägaren tillbringar flera timmar på granntomten för att ansa häcken utan att fråga tomtägaren?

Det är då man har ett servitut som klargör att ägaren till häcken fixar häcken på alla sidor.

Och finns inget servitut är det inte tillåtet då?

Paxman skrev:
Och finns inget servitut är det inte tillåtet då?
Ärligt talat så vet jag inte.:confused:
Tror att om du går till polisen och anger grannen för egenmäktigt förfarande eller hemfridsbrott (+ att du talar om att han klipper sin egna häck) så slänger dom anmälan i papperskorgen så fort du lämnar receptionen på polisstationen.;)

Men vart går tomtgränsen?
Om väggen är deras och växterna som är nedanför är deras så borde ju tomtgränsen gå en bit från väggen?
Annars står väl deras växter på din mark?

Gräsmattan tål att gå på, du får ju gärna visa en bild på hur förstörd gräsmattan är.

Paxman skrev:

God sed/ton tycker jag vi kan lämna därhän. Det är ett intressant ämne men i den här tråden kan vi väl diskutera vad som är tillåtet eller inte.
Men det är just det som är grejen. Det är tillåtet att sköta sin egendom; oavsett om det tar fem sekunder att hämta en pinne eller två timmar att klippa häcken; om grannen informerat dig och du är med på det. Att vårda grannsämjan; då tillhör då god ton att informera och komma överens med sina grannar. Se vad som står i sista stycket i Villägarnas broschyr.

Vad menar du med tillåtet? Enligt lag? Enligt praxis? Enligt dig? Enligt "det-tycker-alla-på-byggahus.se"?

Redigerat:
Om jag hade en granne som ställde till med massa gnäll för att jag stått på dennes tomt under några timmar (dessutom när de varit bortresta) skulle jag tyckt att det var enormt skitnödig och blivit rätt irriterad. Alldeles oavsett vad som står i någon dammig lagbok.

Om jag däremot hade en granne som påtalade att jag då av misstag hade förstört eller skadad en nylagt gräsmatta skulle jag omedelbart be om ursäkt för det och erbjuda mig att hjälpa till att reparera skadan.

Men det känns som att du vill påtala för grannen att denne kränkt ditt territorium och att det är otillåtet enligt lag. Jag kan nästan garantera att det kommer att leda till en dålig relation med grannen oavsett hur du framför det.

• Gilla
Freddy_kruger och 1 till
  • Laddar…
Jag tror jag släpper den här diskussionen eftersom det är väldigt få som verkligen läser vad jag skriver i tråden. *tumme ned*

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.