Hej, jag ska byta dimmer till LED men jag blir lite fundersam på hur den nya ska koppas in. Bilderna visar hur det är kopplat i den gamla dimmern. Kan någon förklara varför dom två svarta kablarna går in i samma kontakt (”L”), och ska jag koppla på exakt samma sätt i den nya? Den vita kabeln som jag antar är tändtråd går in på ”våg med pil”
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 838 inlägg
Du ser att den svarta ledaren går vidare nedåt i dosan. Det är då högst sannolikt fasledaren som är skarvad ner till ett uttag vid golvet.
Den ska då givetvis skarvas även på den nya dimmern.
Förhoppningsvis har du köpt en dimmer som inte kräver en nolla? Med lite tur kommer det att fungera. Men om lamporna och dimringen av dessa uppträder konstigt kanske du behöver byta dimmer, eller ljuskällor och prova igen.
Den ska då givetvis skarvas även på den nya dimmern.
Förhoppningsvis har du köpt en dimmer som inte kräver en nolla? Med lite tur kommer det att fungera. Men om lamporna och dimringen av dessa uppträder konstigt kanske du behöver byta dimmer, eller ljuskällor och prova igen.
Tack! Ja jag misstänkte också att det var en vidarekoppling. Det finns mycket riktigt ett uttag under.Bo.Siltberg skrev:
Du ser att den svarta ledaren går vidare nedåt i dosan. Det är då högst sannolikt fasledaren som är skarvad ner till ett uttag vid golvet.
Den ska då givetvis skarvas även på den nya dimmern.
Förhoppningsvis har du köpt en dimmer som inte kräver en nolla? Med lite tur kommer det att fungera. Men om lamporna och dimringen av dessa uppträder konstigt kanske du behöver byta dimmer, eller ljuskällor och prova igen.
Klicka här för att svara



