Mikael_L
En sak att tänka till lite på.
När du slagit ur sprintarna och förhoppningsvis kunnat öppna dörren i bakkant och tagit ur den, vad gör du sen?
Du vill väl inte stå med ett öppet dörrhål, och en dörr utan halva gångjärn i en tid?

Fungerar det undre låset? Annars bör du kanske skaffa någon slags låslösning innan.

Om det undre låset fungerar är det bara att slå upp sprintarna igen, på med dörren, ut med det övre låset stänga och se glad ut :)

• Gilla
Mikael_Swe
  • Laddar…
Enklare, bara att sticka i kolven, stänga dörren och slå tillbaka sprintara. LÅST! Inget nytt lås behövas!

Fast, lite tröttsamt i längden för den inhyste. :)

-MH- skrev:
Enklare, bara att sticka i kolven, stänga dörren och slå tillbaka sprintara. LÅST! Inget nytt lås behövas!

Fast, lite tröttsamt i längden för den inhyste. :)
Och inte minst jobbigt från fel sida av dörren.

• Gilla
oceanis
  • Laddar…
Avvaktade med att ta bort dörr.

Pratat med mäklare. De tar inte på sig ansvar, menar på att säljare borde informerat om detta.

Vad anser ni, borde säljaren informerat om att nyckel saknas så undersökningsplikten inte är applicerbar(dörren var igenbommad med galler)?

Mikael_L
Jag tycker säljaren borde informerat om att nyckeln saknas
(men det är kanske inte så lätt att komma ihåg precis allt)
Jag tycker att du som köpare borde ha kontrollerat alla bostadens nycklar
(men det är kanske inte så lätt att komma ihåg precis allt) ;)
Jag tror inte att det är värt att juridiskt bråka om detta.

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
Mikael_Swe skrev:

Pratat med mäklare. De tar inte på sig ansvar, menar på att säljare borde informerat om detta.

Vad anser ni, borde säljaren informerat om att nyckel saknas så undersökningsplikten inte är applicerbar(dörren var igenbommad med galler)?
Erkänner mäklaren att han/hon sa att dörren fungerar, eller vill de inte kännas vid det?
Om mäklaren sa detta, var har mäklaren i så fall fått informationen om inte från säljaren?

För min del låter det som att du fått en sådan utfästelse som gör att undersökningsplikten faller bort. Enligt köplagens 18 § 2 stycket gäller att en vara ska anses vara felaktig om den inte överenstämmer med sådana uppgifter om dess egenskaper eller användning som någan annan än säljaren, i tidigare säljled eller för säljarens räkning (mäklaren i det här fallet) före köpet har lämnat vid marknadsöfringen av varan (visningen av lgh) och som kan antas ha inverkat på köpet. Varan ska dock inte anses felaktig om säljaren varken kände till eller borde ha känt till uppgifterna.

Det är alltså viktigt vad säljaren kände till. För mig är det självklart att antingen köparen eller mäklaren har gjort fel. Om du kan bevisa det är förstås en annan femma. Därav min inledande fråga om mäklaren känns vid sin uppgift om att dörren fungerar.

Om vi nu antar att det är mäklaren som sagt detta. Då är det ofta så att mäklaren hävdar att informationen kommer från säljaren, och säljaren blånekar till att ha sagt något sådant.

Då är man som köpare rökt. Mäklaren är ansvarig för sina uttalanden om du kan bevisa att det är mäklaren som själv hittat på påståendet. Säljaren kan givetvis inte göras ansvarig för något som mäklaren hittat på. Mäklaren går normalt på uppgifter från säljaren, mäklaren är inte skyldig att kontrollera uppgifterna från säljaren om de inte uppenbart är felaktiga.

Håller med dig hempularen, men än så länge vet vi inte om de nekar till själva uppgifterna, endast att mäklaren inte "tar på sig ansvar".

O
Mikael_Swe skrev:

Nu har du nog fått nånting om bakfoten...
Vad säljaren borde ha informerat om spelar i det här fallet ingen större roll... För att man som köpare ska kunna minska sin undersökningsplikt så ska säljaren specifikt och skriftligt meddelat att det finns nycklar till den dörren.
Om inte säljaren har lämnat denna utfästelse så har man den vanliga undersökningsplikten.
Nu har tydligen inte säljaren lämnat någon skriftlig utfästelse.... alltså kan man inte "hänga" säljaren....
(eventuellt måste det inte vara skriftligt, men det underlättar ordentligt bevisbördan)

Så släpp det här nu, gå vidare med ditt liv! Du har fått många bra tips på hur du ska kunna fixa dörren här på forumet...

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.