Min nyköpta lägenhet har 2 ingångar. Den ena ytterdörren var igenbommad under visning. Jag frågade då mäklaren om dörren funkar och fick svaret "ja, den funkar".
När kontraktet var påskrivet får jag höra från säljaren att de inte har nyckel till dörren och att den aldrig har använts av dom. Efter att ha talat med en låssmed kommer notan hamna på ca 2,500-3,000kr att såga bort övre lås och installera nytt.
Har mäklaren talat sanning?
När kontraktet var påskrivet får jag höra från säljaren att de inte har nyckel till dörren och att den aldrig har använts av dom. Efter att ha talat med en låssmed kommer notan hamna på ca 2,500-3,000kr att såga bort övre lås och installera nytt.
Har mäklaren talat sanning?
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Mäklaren ha uppenbarligen inte talat sanning. Och OM han erkänner det så borde mäklaren kompensera dig (rent moraliskt).
Formellt har du i princip ingen möjlighet att få ersättning för detta. Säljaren har ju tydligen aldrig hävdat att låset fungerar. Mäklaren kan hävda att säljaren sagt så. Du har en undersökningsplikt, enl köplagen som reglerar bostadsrättsköp.
Formellt har du i princip ingen möjlighet att få ersättning för detta. Säljaren har ju tydligen aldrig hävdat att låset fungerar. Mäklaren kan hävda att säljaren sagt så. Du har en undersökningsplikt, enl köplagen som reglerar bostadsrättsköp.
Som sagt. Dörren var igenbommad under visningen med galler. Jag drog lätt i handtaget och ställde frågan "funkar dörren" och fick svaret "ja". Jag antog att det fanns en nyckel i samband med min fråga.
Det är en moralisk fråga som du säger. Om jag frågar "funkar dörren" så borde mäklaren ha svarat "ja, men det finns ingen nyckel". Men sen vet jag inte om mäklaren kände till att nyckeln saknades.
Borde man ringa mäklaren och kanske fråga detta?
Borde man ringa mäklaren och kanske fråga detta?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Herregud!
En dansk kollega sa en gång till mig att räkna fingrarna efter att du har tagit en dansk i hand.
Gäller det stockholmare också?
Funkar dörren? Ja, men den går inte att öppna eller stänga
På vad sätt funkar den då?
En dansk kollega sa en gång till mig att räkna fingrarna efter att du har tagit en dansk i hand.
Gäller det stockholmare också?
Funkar dörren? Ja, men den går inte att öppna eller stänga
På vad sätt funkar den då?
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Mäklaren har inget ansvar för skicket på det objekt han säljer. Han kan göras ansvarig om han hittar på egna påståenden om skick, storlek osv. Men normalt sett så förmedlar mäklaren sådant som han fått reda på av säljaren.
OM mäklaren kommer med ett egenpåhittat påstående så kan han göras ansvarig för det. Men normalt så går det inte att bevisa. För antingen kan han blåneka till påståendet, eller så kan han påstå att säljaren sagt så. Och säljaren kan blåneka, sant/lögn.
I det läget så är det bara uppgifter som kommer direkt från säljaren som säljaren kan göras ansvarig för, säljaren kan inte hjälpa om mäklaren ljuger. Säljaren har inget ansvar för mäklaren. OM säljaren antingen direkt, eller ex. i ett prospekt som tas upp som bilaga i kontraktet, gör en utfästelse om funktion. Då kan säljaren göras ansvarig, utfästelsen kan minska din undersökningsplikt. Men det skall vara en tydlig utfästelse. Det som sagts i det här fallet är tveksamt, även om det hade kommit från säljaren.
OM mäklaren kommer med ett egenpåhittat påstående så kan han göras ansvarig för det. Men normalt så går det inte att bevisa. För antingen kan han blåneka till påståendet, eller så kan han påstå att säljaren sagt så. Och säljaren kan blåneka, sant/lögn.
I det läget så är det bara uppgifter som kommer direkt från säljaren som säljaren kan göras ansvarig för, säljaren kan inte hjälpa om mäklaren ljuger. Säljaren har inget ansvar för mäklaren. OM säljaren antingen direkt, eller ex. i ett prospekt som tas upp som bilaga i kontraktet, gör en utfästelse om funktion. Då kan säljaren göras ansvarig, utfästelsen kan minska din undersökningsplikt. Men det skall vara en tydlig utfästelse. Det som sagts i det här fallet är tveksamt, även om det hade kommit från säljaren.
Redigerat:
antar att jordabalken även gäller på lägenheter, och där står beskrivet vad som ingår vid förvärv av fastighet och där står nyckel med, minns inte vilken paragraf eller exakt meningsuppbyggnad men jag är helt säker på att nyckel står med
Medlem
· Västra götalands län
· 348 inlägg
Fast det gör den inte, den gäller bara vid köp av fastigheter. Köplagen är väl den som är applicerbar i detta fallet.thestrut skrev:
För övrigt, om ni kommer åt båda sidorna på dörren borde det väl inte vara så svårt att skruva bort låscylindern och byta? (kostar inte så många hundralappar med en ny låscylinder)
Det är övre låset. Att såga bort 1,500-1,800kr, installera nytt lås blir 800kr ink cylinder.
Det är en funktionell dörr, men nycklar saknas...