Hur kan mäklaren påstå att dörren fungerar om det inte finns någon nyckel? Han kan ju inte ha provat själv. . .

O
A:son skrev:
Skitstövlarna vinner i längden.
Vi måste få en starkare rätt för köpare eller att faktiskt mäklarna gör sitt jobb.
Mäklarna måste ta ett större ansvar i sin tjänst.
De verkar idag vara oantastliga vilket borde förändras.
Våran livs största affär är oftast vårt boende för 5.000.000 varav merparten är lån om man bor i storstad och ändå verkar vi ha större rättigheter när vi köper en tandborste för 5:-.
Men nu sjunger vi "We shall overcome" och knyter handen i fickan som en riktig Svensk och tar smällen när den kommer.

Låset fixar du enkelt med hjälp av medlemmarna här och några PM.
Köparen har en ganska stark rätt egentligen... Om man köper en fastighet så ska säljaren stå för risken för dolt fel i 10år.... När en BR säljes så behöver bara säljaren garantera det i 1år Men oavsett.... Köparen har ganska starkt stöd i lagen. Dock bör man göra en ordentlig undersökning före köp. Jag skulle snarare vilja minska köparens rätt. Ta bort det hela med dolt fel.
Mäklaren är absolut inte oantastlig men det handlar om bevis. Man måste kunna bevisa saker och ting.
Dock borde köparen vara mer noggrann med sin undersökning av objektet. Sätta sig in i vad som gäller.

Så jag förstår inte vad som skärpas för att gynna köparen.

• Gilla
Kire_78
  • Laddar…
Nedan ser ni bilder på dörren. Som nämnt är det övre låste som saknar nyckel. Några tips?

photo 11.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

photo 22.jpg
Skapa konto

• photo 1.jpg
    Skapa konto
Knacka ur sprintarna i gångjärnen (neråt) , öppna dörren i bakkant o demontera låset när du har fått bort dörren.
På ena bilden verkar du ha något blankt vid gångjärnen är det vagnsbult ?

Sitter nästan helt säkert sprintar i bakkant på den där dörren som gör att det är meningslöst att gå via gångjärnen.
Men gör ett försök och funkar det så funkar det.

Dörren är rätt gammal du kan ha tur.

Sitter nästan helt säkert sprintar i bakkant på den där dörren som gör att det är meningslöst att gå via gångjärnen.
Men gör ett försök och funkar det så funkar det.
Men av bilderna att dömma så går dörren inåt så bakkantsprintar har väl ingen funktion på denna dörr. Tror faktiskt sannolikheten är stor att det inte finns sådana.

• Gilla
Demmpa
  • Laddar…
oceanis skrev:
Men av bilderna att dömma så går dörren inåt så bakkantsprintar har väl ingen funktion på denna dörr. Tror faktiskt sannolikheten är stor att det inte finns sådana.
Feltänk av dig nu va? ;)

Sprintarna låser dörren i det läge den är och oavsett om den går utåt eller innåt så kommer du knappast kunna röra den.
Körde två identiska dörrar till soptippen för en vecka sedan vilket var synd (slutet 50 början 60tal)
Då kunde han bara kollat måtten och så hade man sågat sönder dörren om den nya passat.
Båda hade sprintar i bakkant. Vet inte om detta är ett senare påfund dock.
Min egna från 1959 har sprintar i bakkant men vet inte om det är original med sprintar.

Feltänk av dig nu va? ;)

Sprintarna låser dörren i det läge den är och oavsett om den går utåt eller innåt så kommer du knappast kunna röra den.
Körde två identiska dörrar till soptippen för en vecka sedan vilket var synd (slutet 50 början 60tal)
Då kunde han bara kollat måtten och så hade man sågat sönder dörren om den nya passat.
Båda hade sprintar i bakkant. Vet inte om detta är ett senare påfund dock.
Min egna från 1959 har sprintar i bakkant men vet inte om det är original med sprintar.
Nä inget feltänk.

Men sprintarna/stiften skruvar man in i bakkanten på dörren för att förhindra att man skall kunna öppna genom att slå ut sprintarna på gångjärnen. På gamla dörrar gjordes detta som eftermontering till skillnad från moderna dörrar där det sitter i själva gångjärnet.

I en inåtgående dörr kommer en inbrottstjuv inte åt gångjärnen eftersom dom sitter på insidan, så där skruvar man därför normalt inte i stift i bakkanten på dörren eftersom dom inte fyller någon funktion i avseende på inbrott genom manipulation av gångjärn.

Redigerat:
  • Gilla
A:son och 1 till
  • Laddar…
Micro skrev:
Knacka ur sprintarna i gångjärnen (neråt) , öppna dörren i bakkant o demontera låset när du har fått bort dörren.
På ena bilden verkar du ha något blankt vid gångjärnen är det vagnsbult ?
"Knacka ur"
"Vagnsbult"

Jag är en kontorsråtta. Förstår inte riktigt vad du menar.

Mikael_Swe skrev:
"Knacka ur"
"Vagnsbult"

Jag är en kontorsråtta. Förstår inte riktigt vad du menar.
Gångjärnet har tre delar. En hylsa (rör) på en platta som är fastskruvad i dörren. En likadan hylsa på platta som är fastskruvad i dörrkarmen (ramen runt dörren). Den tredje delen är ett stift (spik) som är instoppat underifrån i delen som sitter fast i karmen. Håll en skruvmejsel eller liknande vinklat nedåt (med handtaget uppåt) i skarven mellan den nedre hylsan och stiftet. Knacka på skruvmejseln med en hammare (ganska hårt) så kommer det flyttas nedåt, ur hylsorna.

När du gjort det på alla gångjärn så kommer dörren inte sitta fast på den sidan. Då är det bara att lyfta ur dörren på den sidan.

"Vagnsbultar" är skruvar med helt blank skalle, varken spår eller kryss.

/en annan kontorsråtta

Har du likadana blanka huvuden på andra gångjärnet också ?
untitled.png
Skapa konto

Knacka ur sprintarna på gångjärnen
// f.d.kontorsråtta m.m. :cool:

Men nog är väl bilderna tagna från trapphuset? Dörren öppnas alltså utåt. Därför troligt att det finns sprintar men det vet man ju inte förrän man provat.

Det är inte alls säkert det finns några sprintar i vägen.
Fick slå ur sprintarna i en släktings dörr för att ta mig in då jag misstänkte ett allvarligt sjukdomsfall.
Polisen var med och dom ville ta brandkårens stora kofot och bända bort dörren , jag hindrade dom och slog ur sprintarna istället. :D
Det dörren såg likadan ut som på bilden och var nog från 50-talet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.