Hej!
Jag vill försöka få in ett badkar i mitt badrum på övervåningen och i samband med det renovera hela badrummet som har ca 30 år på nacken. Det är dock ett väldigt litet badrum, så jag skulle vilja slå ut väggen mot grannrummet för att få ca 0,5 m mer i bredd. Som ni ser är det några stora rör i grannrummet. Kan någon guida mig lite kring följande funderingar?
1) Går det att kapa av och leda om dessa stora rör? Jag vet inte riktigt vad rören är till för. Det stora röret har jag försökt följa hela vägen ner till källaren och är det rätt rör jag följer så går det bara rakt ner i marken/ut ur huset, vilket känns lite konstigt för varför leder det så upp till en garderob på övervåningen och vidare mot vinden.
2) Jag har ett badrum rakt under badrummet i fråga, som är ca 15 år gammalt. Detta badrum saknar dock ventilation och det finns ingen bra plats att sätta in det. Går det att via golvet emellan badrummen sätta in ett system som leder frukten från det undre badrummet, ut ur huset via det övre badrummet? Alltså typ en fläkt i taket som kopplas till ett rör som går upp igenom det övre badrummet?
3) Vad kostar ett sånt här projekt, givet att punkt 1-2 går att lösa? Jag bor visserligen i Danmark, men det vore intressant med ett ungefärligt estimat. Behöver inte ha massa lyxmaterial, men ändå ett fräscht badrum som håller i många år.
4) Tips på bästa planlösning med toalett, handfat och badkar? Vore ju toppen om man kunde se ut lite genom fönstret från badkaret, men det är en bonus.
För referens är det ett tegelhus från 50-talet jag bor i.
😊🙏
Jag vill försöka få in ett badkar i mitt badrum på övervåningen och i samband med det renovera hela badrummet som har ca 30 år på nacken. Det är dock ett väldigt litet badrum, så jag skulle vilja slå ut väggen mot grannrummet för att få ca 0,5 m mer i bredd. Som ni ser är det några stora rör i grannrummet. Kan någon guida mig lite kring följande funderingar?
1) Går det att kapa av och leda om dessa stora rör? Jag vet inte riktigt vad rören är till för. Det stora röret har jag försökt följa hela vägen ner till källaren och är det rätt rör jag följer så går det bara rakt ner i marken/ut ur huset, vilket känns lite konstigt för varför leder det så upp till en garderob på övervåningen och vidare mot vinden.
2) Jag har ett badrum rakt under badrummet i fråga, som är ca 15 år gammalt. Detta badrum saknar dock ventilation och det finns ingen bra plats att sätta in det. Går det att via golvet emellan badrummen sätta in ett system som leder frukten från det undre badrummet, ut ur huset via det övre badrummet? Alltså typ en fläkt i taket som kopplas till ett rör som går upp igenom det övre badrummet?
3) Vad kostar ett sånt här projekt, givet att punkt 1-2 går att lösa? Jag bor visserligen i Danmark, men det vore intressant med ett ungefärligt estimat. Behöver inte ha massa lyxmaterial, men ändå ett fräscht badrum som håller i många år.
4) Tips på bästa planlösning med toalett, handfat och badkar? Vore ju toppen om man kunde se ut lite genom fönstret från badkaret, men det är en bonus.
För referens är det ett tegelhus från 50-talet jag bor i.
😊🙏
1. Avluftning till avloppet, ska gå upp genom yttertaket.
3. Troligtvis en halv miljon (eller mer) om du lejer bort jobbet, skaffar du dej kunskap och gör det själv kommer du nog undan med materialkostnaden och en del blod, svett och tårar.
3. Troligtvis en halv miljon (eller mer) om du lejer bort jobbet, skaffar du dej kunskap och gör det själv kommer du nog undan med materialkostnaden och en del blod, svett och tårar.
1. Det låter rimligt!F fribygg skrev:
2. Oj okej vad är det som gör det så dyrt? Vill gärna leja bort jobbet.
Tidsåtgången gör badrumsbyggen/ renoveringar dyra, ofta är det dessutom flera yrkesgrupper som rivare, snickare, plattsättare, vvs are och elektriker inblandade och alla behöver ta sej till platsen vilket även det medför tidsspillan och kostnader
Okej! Tror du det går att göra något vettigt av badrummet utan att riva vägg? Det är bara 1,65 m brett och 1,82 m djuptF fribygg skrev:
Hmm ja det är en bra idé. Vill bara inte in och borra i väggen i det nedre badrummet i och med att det är kaklat och förstör våtskiktet. Så på något sätt måste jag nog upp via det övre badrummet, men väl där kanske man kan dra nytta av röretF fribygg skrev:
Det kan nog fungera att dra ventilationskanal/ spirorör i det nya badrumsgolvet och sen upp i vägg.KlaraX skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Kan du göra en ritning på badrummet, efter förstoring, där det framgår mått, var dörren och fönstret är etc.?KlaraX skrev:
165 cm räcker till ett badkar. Sen gäller det om det går att få in toalett och handfat utan att dörren blockeras.KlaraX skrev:
Absolut, bifogar bild på planritning.BirgitS skrev:
Ja eller hur, det känns som att det kan gå men att det kan bli tajt.. Sen är det dock lågt i tak vid fönstret, tänker att man gärna vill kunna stå upp och duscha i badkaret också.
Utrymmet i rummet bredvid är så outnyttjat (en inbyggd garderob full med rör) så det hade varit trevligt att på så sätt få ett större badrum. Men det beror mest på prislappen.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Kan du tänka dig att flytta dörren lite åt höger och kanske vända den så den blir utåtgående?KlaraX skrev:
Absolut, bifogar bild på planritning.
Ja eller hur, det känns som att det kan gå men att det kan bli tajt.. Sen är det dock lågt i tak vid fönstret, tänker att man gärna vill kunna stå upp och duscha i badkaret också.
Utrymmet i rummet bredvid är så outnyttjat (en inbyggd garderob full med rör) så det hade varit trevligt att på så sätt få ett större badrum. Men det beror mest på prislappen.
I så fall kanske det går att flytta handfatet närmare dörren, flytta toaletten så att den hamnar under takfönstret och då ge plats för ett badkar längs högra väggen med dusch ungefär där den är idag.
Eller spegelvända det förslaget.
Tack för idéer. Jag tror det blir svårt att flytta dörren och låta den gå utåt (pga smal korridor dvs tror inte den kommer gå att öppna helt + ett angränsande rum som blir lite blockerat), men jag kan klura på det.BirgitS skrev:
Kan du tänka dig att flytta dörren lite åt höger och kanske vända den så den blir utåtgående?
I så fall kanske det går att flytta handfatet närmare dörren, flytta toaletten så att den hamnar under takfönstret och då ge plats för ett badkar längs högra väggen med dusch ungefär där den är idag.
Eller spegelvända det förslaget.
Tror ni det är ett jättestort jobb att ta ner väggen och dra om rören?


