5 928 läst ·
34 svar
6k läst
34 svar
Ytjordvärmepump - 35000kwh per år ...
Hmmm med tanke på vad du skriver om nuvarande kulvert så kan du ha stora förluster i den, Lätt far några tusen kWh ut i marken den vägen..
Gräv ner en 22 mm alt 28 mm Aquawarm kopparflex kulvert, Den har 4 ggr mindre än t.ex Wirsbos pex kulvert o kostar lika mycket..
Vid 60° har den 5,1 W/meter i värmeförlust jämfört med Wirsbos 20W/meter..
Ja du ska ha alla termostater fullt öppna o styra med värmekurvan
Gräv ner en 22 mm alt 28 mm Aquawarm kopparflex kulvert, Den har 4 ggr mindre än t.ex Wirsbos pex kulvert o kostar lika mycket..
Vid 60° har den 5,1 W/meter i värmeförlust jämfört med Wirsbos 20W/meter..
Ja du ska ha alla termostater fullt öppna o styra med värmekurvan
Ska kolla hur grov ståltuben som rören ligger i idag är, vore ju smididgt att bara dra i nåt nytt i den!
Har för mig det var en diff på 12 till 14 grader på tillopp / retur när jag kikade på termometrarna som sitter precis där rören lämnar stora huset och gå ut i kulverten över till det mindre huset, är inte det rätt mycket när det är -3 ute? Ska dubbelkolla det imorgon, kan ha varit jag som sett fel.
Har för mig det var en diff på 12 till 14 grader på tillopp / retur när jag kikade på termometrarna som sitter precis där rören lämnar stora huset och gå ut i kulverten över till det mindre huset, är inte det rätt mycket när det är -3 ute? Ska dubbelkolla det imorgon, kan ha varit jag som sett fel.
Nu när pumpen varit igång ett tag så är det inte lika farligt, -15 ute och 8-9 grader diff på tillopp och retur där kulverten börjar, ska kasta upp nå termometrar på rören alldeles vid pumpen och se vad det är där!
Klicka här för att svara