vill du ha kallare i nåt enstaka rum eller i hela det andra huset, så sänker man bara flödet til de radiatorerna, eller hela slingan som går till huset. då blir det kallare där.

Hmmm med tanke på vad du skriver om nuvarande kulvert så kan du ha stora förluster i den, Lätt far några tusen kWh ut i marken den vägen..
Gräv ner en 22 mm alt 28 mm Aquawarm kopparflex kulvert, Den har 4 ggr mindre än t.ex Wirsbos pex kulvert o kostar lika mycket..
Vid 60° har den 5,1 W/meter i värmeförlust jämfört med Wirsbos 20W/meter..

Ja du ska ha alla termostater fullt öppna o styra med värmekurvan

Ska kolla hur grov ståltuben som rören ligger i idag är, vore ju smididgt att bara dra i nåt nytt i den!

Har för mig det var en diff på 12 till 14 grader på tillopp / retur när jag kikade på termometrarna som sitter precis där rören lämnar stora huset och gå ut i kulverten över till det mindre huset, är inte det rätt mycket när det är -3 ute? Ska dubbelkolla det imorgon, kan ha varit jag som sett fel.

på en bergvärme anläggning är det katastrof med så stora förluster.

Nu när pumpen varit igång ett tag så är det inte lika farligt, -15 ute och 8-9 grader diff på tillopp och retur där kulverten börjar, ska kasta upp nå termometrar på rören alldeles vid pumpen och se vad det är där!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.