tanken är bara varmvattenberedare, om jag fatat rätt. (så det är normalt med 50 grader)

det siter j en växelventil till tanken

Hallå igen! Jag har tyvärr varit lite offside de senaste dagarna, men nu är jag på banan igen!

2'an> Jag öppnar alla termostater fullt och styr rumstemperaturen med framledningstempen istället?

CarMan> Men angående acktanken, är den ooptimal på den nvån att vi borde plocka bort den och bara kör el-VVB alternativt ta bort både acktank och bef VVB och komplettera med endats en VPA (http://www.nibe.se/sv/Produkter/Ackumulatortankar/Produktsortiment/VPA/)?

Hemmavid här kör jag lite lobbyverksamhet för att separera husens uppvärmning helt och hållet och skippa kulverten!

nu sitter acken där, så låt den sitta.
har du nån aning om hur stor varmvatten beredaren är inne i acken (borde stå på typskylten)

Kan du dela med dig av loggen i pumpen?
Drift timmar kompressor samt elpatron.
Samt info om exakt hur länge pumpen har gått i drift.

Mvh/ Andreas

CarMan> Jag har läst 500 liter på en typskylt på den, men det låter väl lite mycket för att vara själva varmvattenberedaren utan det är väl acktanken.

Thors> Absolut, återkommer.

Vi ska ju flytta pumpen så den inte står mitt i rummet, lokala rörfirman var förbi idag och min sambo lyssnade lite med den killen som var föbi idag och han sade att pumpen var så stor att vi inte kunde ta bort acktanken eller koppla bort kulverten, för då skulle det bli för litet system för pumpen och den skulle bryta ihop :-(
Däremot föreslog de att vi skulle trycka in en ny kulvert i den gamla och eventuellt byta ut acktanken mot en nyare (tror den som sitter där var tillverkad 1990). Ska höra vad de tror om att sätta in en shunt eller nåt innan kulverten, för att separera systemen så man kan ha olika framledningstemperatur per hus.

Angående elförbrukningen så tror jag att den inte ligger alltför åt skogen, 35000kwh delat på två hus delat i tolv månader blir i snitt 1500kwh i månaden per hus (inkl varmvatten för det stora) och det får man nog räkna med kanske. Får satsa pengarna på lösull och lite sånt istället!

det ska inte var schunt styrning, det är det som drar upp driftskostnaden
det ska heller inte vara nån akumulator, sånt ökar också driftskostnaden.

men en akumulator kan andvändas som arbetstank eller som varmvattenberedare. här blandar man ofta ihopp vad man igentligen har i sitt system

Intressant det där med acktank / arbetstank / varmvattenberedare - har sett fler diskussioner här där det har diskuterats vad det egentligen är fok har ;-)
I mitt fall är det ju en väl en gammal acktank som även kan värma varmvatten som tididgare användes med oljepannan. Är det beroende på hur man ställer den där ventilen som sitter innan acktanken (den som styr om värmen ska in i acktanken eller ut på radiatorerna) som gör hur den tanken fungerar?

Har man en elektrisk trevägsventil, som växlar mellan at värma radiatorvatten eller acken, så är det bara en vanlig varmvatten bererade man har. (funkar endast ihopp med flytande kondensering)

har man ingen trevägsventil, så är det en akumulator man har, som då kan inne hålla en varmvatten beredare & ddetta funkar bara ihopp med fast kondensering.

har man acken på radiatorsidan, seiekopplad, innan alla rör delaruppsig, så är det en volymförstorare (även kallad arbetstank)

det är svårt att avgöra härifrån, men jag tror trådskaparen kör med flytande kondensering & att acke endast är en varmvatten beredare, så det rörmockaren säger om att den inte går at tabort, stämmer ju inte. men han har rätt i att det kan bli fel om man bara kör ena huset på en sån här stor pump.

Halloj!

Så här blir det nu (sen får vi se om det blir så att det kanske blir lite mindre elräkning om jag summerar om ett år - dock är det ju svårt att jämföra eftersom huset går från två pensionärer till barnfamilj):
Rörkrökaren är på plats idag och river. Den gamla tanken som använts som VVB åker ut tillsammans med el-VVB'n - istället för de två installeras en Nibe VPA. Pratade med rörmokaren som varit i kåken tidigare och tydligen var problemet att den där gamla acktanken/VVB'n inte värmde vattnet tillräckligt (han pratade om nå lameller i den och att de satte igen eller nåt). Så då installerades en el-VVB i serie med den för att värma varmvattnet tillräckligt. Så däri kanske en del av elräkningen ligger, vad vet jag. Sen blir ju inte jag ledsen för att det blir mindre grejer nere i källaren heller!

kör du på en VPA 300/200 (rekomenderas) eller den mindre 200/70

hur blir det med övriga systemet?

Halloj!

En 300/200 blev det, den ändå större gick inte in pga takjhöjden och den hade kanske inte behövts heller. Dom fick den med turbilen redan idag, den var ju ett designmästerverk jämfört med den gamla acken, knappt så jag vill gömma undan den inne i samma rum som pumpen ;-)

Det de har gjort idag är att de plcokat ut oljepanna, acktank, el-vvb och en jävla massa rör. De ska dra om allt som om det vore en nyinstallation och försöka göra det lite vackrare då delar av källaren kommer bli en mer inredd korridor ner till relaxen som finns där sen tidigare.

Det som kanske kommer göra mest sen dock är ju att det blir "riktig" golvvärme istället för de mjukglödgade kopparrör som ligger i golvet idag, kopplade via vanliga radiatortermostater som sticker upp lite här och där. Rörkillarna var för övrigt rätt imponerade över att det fungerat alls ;-)

Sen kommer de dra LK's PAL-rör där det är möjligt så vi ska kunna gömma undan installationen lite, ska bli spännande att se hur det blir!

Kulverten blir kvar så länge, får se om budgeten tillåter att vi drar in en sån ny kulvert i den gamla kulverten (rätt grov ståtub som det sedan går isolerade stålrör i) men det får bli steg 78 i renoveringen ...

Får väl återkomma om nån dag eller två när de är klara, med för/efter-bilder gällande hur installationen ser ut, angående elförbrukningen får jag väl återkomma med det om ett år eller så ;-)

hur kommer styrningen att bli mellan de 2 husen?

jag antar att du kommer att kör på flytande kondensering & att alla termostater ska vara öppna (sen får väll det kallste huset styra vilke kurva du väljer, o sen strypa allt annat till rätt tempratur)

om det blir för hög kurva så komplimera med en fläktkonvektor, då komer du kuna välja en lägre kurva sen.

Som jag förstod det av något tidigare inlägg var det inte lämpligt med en shunt innan kulverten sticker över till andra huset.
Det kommer ju nämligen bli som du säger öppna (eller inga?) termostater och kanske komplettering med en inmhusgivare till värmepumpen, den innegivaren kommer ju då sitta i det större huset och det får väl helt enkelt bli så att det andra huset "hänger med" bara.
Dock kommer det endast användas som sommarstuga så det är ju lite synd att värma upp 180kvm till 22 grader i onödan, hade ju varit lämpligt att kunna sänka det några grader på ett lämpligt sätt när de inte är där.

En annan fråga som knyter an till detta med shuntar men inte till huvudämnet. Om man lägger in golvvärme med shunt, är det nåt man bör tänka på då om man har värmepump med flytande kondensering?

En annan fråga som knyter an till detta med shuntar men inte till huvudämnet. Om man lägger in golvvärme med shunt, är det nåt man bör tänka på då om man har värmepump med flytande kondensering?

Egentligen inte temperaturen ut i golvvärmeslingorna ligger väl under den som går ut till radiatorerna och det brukar bli ganska OK om den får hänga med variationerna i framvattentempen till radiatorerna. Så blir det liksom av sig själv. En handmanövrerad GV shunt ger en GV temp som är X * framvatten temp toll radatorerena, där X kan stöällas in mellan 0 och 1. Men, om du vill köra enbart värmegolven separatm så kan man t.ex. behöva en acktank och gärna en styrning av GV shunten.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.