Ska sätta bröstpanel av pärlspont i min hall, och ska grundmåla ett lager innan. Hur länge behöver jag vänta tills jag kan sätta upp den? Måste den härdat helt? Vi är sällan i huset så har bara helgerna på oss, så ju mer jobb man kan få gjort på en helg desto bättre. (Obs ska inte stryka hela utan endast i skarvarna)
 
Jag skulle sätta upp det när det har torkat efter 2-3 dagar beroende på hur tunt ni målar och i vilken miljö det torkar. Det är säkert ingen fara med att sätta upp det när det är blött förutom att det finns risk att kladda med färg, det är min gissning.
 
  • Gilla
Hufsa
  • Laddar…
L Lunatuna skrev:
Jag skulle sätta upp det när det har torkat efter 2-3 dagar beroende på hur tunt ni målar och i vilken miljö det torkar. Det är säkert ingen fara med att sätta upp det när det är blött förutom att det finns risk att kladda med färg, det är min gissning.
Nej, jag tänker att man bara vill förhindra glipor när träet rör sig, därav en snabb strykning i skarven.
Jag målar alltid väldigt tunt med linoljefärg, så hoppas man kan sätta upp även om det är lite fuktigt🙏 kladd gör inget, bara det torkar så småningom
 
Jag skulle måla en helg och sätta upp nästa.

Finns det en anledning till att ni inte grundar hela brädorna?
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Z z_bumbi skrev:
Jag skulle måla en helg och sätta upp nästa.

Finns det en anledning till att ni inte grundar hela brädorna?
Det behövs inte grundas hela. Vi har byggt ett hörnskafferi och ett halvt kök och endast grundat en strykning i skarvarna, målat färdigt på plats. Vi har ont om plats att måla på så det är enklare för oss att göra på det sättet. Med linoljefärg får man heller inga skarvar mellan färglager
 
Tack för förklaring. Jag har bara målat utomhus och fönster med linoljefärg.
 
  • Gilla
Hufsa
  • Laddar…
Jag skulle tycka att samma helg var för kort tid till att göra något mer med de målade brädorna. Däremot inget problem att sätta upp dem nästkommande helg. (om de inte har legat väldigt kallt och oventilerat, men det antar jag inte är fallet)
 
Jag skulle aldrig sätta upp dem innan färgen torkat 100%. Finns alltid risk att det klistrar ihop sig om färgen inte är torr. Sedan riskerar man att åka på trärena sprickor när det rör på sig. Då är det ju meningslöst med att förmåla innan uppsättning.
 
  • Gilla
JohanLun och 2 till
  • Laddar…
S
H Hufsa skrev:
Jag målar alltid väldigt tunt med linoljefärg, så hoppas man kan sätta upp även om det är lite fuktigt🙏 kladd gör inget, bara det torkar så småningom
Jag hat målat mycket utomhus med linoljefärg (Engwall o Classon). De tre lagerna 20/40/100 procent färg/lacknafta. Torktiden blir mycket längre för det sista outspädda lagret.
 
S Snurrespratt skrev:
Jag hat målat mycket utomhus med linoljefärg (Engwall o Classon). De tre lagerna 20/40/100 procent färg/lacknafta. Torktiden blir mycket längre för det sista outspädda lagret.
Jag smackade upp pärlsponten utan att grunda alls. Får ha en burk och måla i om det börjar glipa mellan brädorna.
 
S
H Hufsa skrev:
Jag smackade upp pärlsponten utan att grunda alls. Får ha en burk och måla i om det börjar glipa mellan brädorna.
Ja inomhus kanske det går bra
 
S Snurrespratt skrev:
Ja inomhus kanske det går bra
Ja absolut:-)
 
Såg att du fått upp panelen nu men delar ändå med mig av hur jag har gjort. Jag har flera ggr målat sponten allt eftersom att jag spikar panelen. Det är ett så tunt lager som snabbt suger in i virket så det har aldrig hänt att färgen klibbat ihop efter spikning. Sen kan man direkt stryka ett första lager på hela ytan när allt är uppe.
 
  • Gilla
Hufsa
  • Laddar…
E Elspet skrev:
Såg att du fått upp panelen nu men delar ändå med mig av hur jag har gjort. Jag har flera ggr målat sponten allt eftersom att jag spikar panelen. Det är ett så tunt lager som snabbt suger in i virket så det har aldrig hänt att färgen klibbat ihop efter spikning. Sen kan man direkt stryka ett första lager på hela ytan när allt är uppe.
Ja, i somras när jag byggde hörnskafferi målade jag skarvarna först, men då kunde man ju vara utomhus och färgen dunstade typ bort i värmen så det var aldrig något problem:)
Men nu körde vi med råa brädor bara och målar i efterhand. Det mesta funkar:-)
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.