Byggahus.se

Ytbehandling av massivt furugolv?

1. H
    Medlem Nivå 1
    Hej! Jag och min sambo planerar renovering av kök och bottenvåning i vår villa från 1940. Vi funderar på att lägga in ett massivt furugolv men har inte bestämt oss för vilken ytbehandling vi tänkt använda. De vi väljer mellan är vitpigmenterad hårdvaxolja, neutral hårdvaxolja eller skurgolv. Vad har ni för erfarenheter av dessa ytbehandlingar och vad finns de för för och nackdelar? Dela gärna bilder på hur era golv med dessa eller liknande ytbehandling ser ut!

Underlaget i köket är ett undergolv sen huset byggdes, bör man lägga spånskiva eller liknande mellan detta och de massiva furugolvet för att få ett bra resultat?

2. T
    Husägare · Nivå 9
    Är isoleringen under befintlig golv ok? Är golvet plant idag? Knarrar det någonstans?
    Om "ja, ja, nej", så hade jag bara lagt lumppapp och sen golv på det.

Vi rev förra året upp golvet i ett rum och la ny blindbotten, isolering och riktade bjälklaget. På det skruvades ett massivt grangolv. Vi valde Baseco modern natur efter att ha beställt en packe provbitar från dom.

Vi valde det för att skurgolv känns som arbete vi inte vill ha (det råder delade uppfattningar om hur mycket jobb det egentligen är), lackat som vi har i alla andra rum är trevligt, men detta är lite känsligare utrymme och vitpigmenterat gillar vi helt enkelt inte.

Nu i efterhand kan vi dock tycka att golvet är för ljust för att passa mot övrig inredning, men det går ju att tona ner framöver. Väldigt skönt att gå på. Själva behandlingen av golvet "känns inte", utan är som att gå på ett välslipat trägolv. En varm känsla. Skall dessutom inte vara några problem att hålla rent och vaxa om framöver vid behov.

• Laddar…