Hej, detta är ett massivt furugolv från Dalafloda och det är sprickor i de flesta av alla kvistar och ytbehandlingen släpper i framförallt kvistarna.
Undrar om någon kunnig vet om det här är det man får acceptera av ett furugolv (inte köpt som economy)? :)

• Massivt furugolv med sprickor i kvistar och delvis bortskadad ytbehandling, fotograferat med förpackningen delvis kvar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Massivt furugolv med synliga sprickor och ytbehandlingssläpp vid kvistar.
    Skapa konto
  • Massivt furugolv från Dalafloda med sprickor i kvistar och ytbehandling som släpper, visar problem med golvkvalitet.
    Skapa konto
  • Spricka i kvist på massivt furugolv från Dalafloda med utsläppande ytbehandling.
    Skapa konto
  • Massivt furugolv med sprickor i kvist och släppt ytbehandling.
    Skapa konto
Beror hur pass selektiva sågverk/snickeri är. Ju bredare brädorna är desto svårare blir det att undvika fula kvistar. Min uppfattning är att Dalafloda inte ligger i toppskiktet gällande utseende. De säljer volym.

Du kan reklammera, men risken är stor att ersättningsprodukten är lika dålig. De ändrar inte sina kvalitetskrav för en kund.

Alternativ är att köpa från ett lokalt sågverk/snickeri som är kända för bra jobb. I Stockholm är tex Stombergs kända för sina installationer, men de tillverkar även bla golv.

• Gilla
Hisforhailey
  • Laddar…
C
Dessutom säljs väl golven normalt i minst två olika kvaliteter/sorteringar(?)

Davidbagare
Vad betalade du för golvet per kvm? Jag skulle nog säga att det där är sånt man får räkna med i ett trägolv, om det nu inte va en väldigt exklusiv sortering du köpt.

Davidbagare
sprickan på tredje bilden som är precis vid fjädern hade jag försiktigt slipat ner med lite fint sandpapper innan jag lagt det, så man slipper fastna med strumpan just där

Davidbagare Davidbagare skrev:
Vad betalade du för golvet per kvm? Jag skulle nog säga att det där är sånt man får räkna med i ett trägolv, om det nu inte va en väldigt exklusiv sortering du köpt.
Hej och tack för svar. Vi betalade nästan 600 kr per kvm. Fanns också som B kvalité men då för ungefär halva priset av A. Vi bor utanför Göteborg. Hörde av mig till en i Småland som tillverkar golv direkt från sin egen skog och han skulle ha 450 kr/kvm obehandlat men jobbigt att frakta så tycker inte att Dalafloda var så extremt mycket billigare i jämförelse.

C cpalm skrev:
Dessutom säljs väl golven normalt i minst två olika kvaliteter/sorteringar(?)
Ja precis, detta är "A" sortering

• Ledsen
cpalm
  • Laddar…
arneri68 arneri68 skrev:
Beror hur pass selektiva sågverk/snickeri är. Ju bredare brädorna är desto svårare blir det att undvika fula kvistar. Min uppfattning är att Dalafloda inte ligger i toppskiktet gällande utseende. De säljer volym.

Du kan reklammera, men risken är stor att ersättningsprodukten är lika dålig. De ändrar inte sina kvalitetskrav för en kund.

Alternativ är att köpa från ett lokalt sågverk/snickeri som är kända för bra jobb. I Stockholm är tex Stombergs kända för sina installationer, men de tillverkar även bla golv.
Ja det får bli ett lokalt sågverk istället. Vi bor utanför Göteborg men tack för tipset. Tyvärr ser alla golvplankor ut så här mer eller mindre och vissa har inte ens en fjäder så fattar inte hur de tänkt att vi ska fästa dem.

Lite fler bilder.

• En träbit med spricka mäts med tumstock.
    Skapa konto
  • Mätsticka mot ljus träyta med liten repa.
    Skapa konto
  • Måttstock bredvid en spricka i en träyta.
    Skapa konto
Davidbagare
H Hisforhailey skrev:
Hej och tack för svar. Vi betalade nästan 600 kr per kvm. Fanns också som B kvalité men då för ungefär halva priset av A. Vi bor utanför Göteborg. Hörde av mig till en i Småland som tillverkar golv direkt från sin egen skog och han skulle ha 450 kr/kvm obehandlat men jobbigt att frakta så tycker inte att Dalafloda var så extremt mycket billigare i jämförelse.
Kunde han garatera sprickfritt menar du?

Tråkigt. Jag köpte economy på Hornbach förra sommaren som såg ut precis så! Men tyckte att det var ok eftersom det var ett aktivt val. Här skulle jag inte har accepterat det! Har du kollat lappen på emballaget?

Solvskaftet Solvskaftet skrev:
Tråkigt. Jag köpte economy på Hornbach förra sommaren som såg ut precis så! Men tyckte att det var ok eftersom det var ett aktivt val. Här skulle jag inte har accepterat det! Har du kollat lappen på emballaget?
Hej, ja vi har kollat lappen på emballaget men är inte överens med Dalafloda om det är acceptabelt eller inte. Det står inget på deras hemsida som säger att det ska vara en massa sprickor, halva fjädrar och hål i A golvet, däremot i B kan det förekomma. Som du skriver hade vi köpt economy så hade man inte kunnat klaga på samma sätt.

Davidbagare Davidbagare skrev:
Kunde han garatera sprickfritt menar du?
Min pappa köpte golv från honom förra året och det var väldigt få sprickor och de som fanns var väldigt små.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.