Vi har den här gamla grunden ifrån en byggnad som tidigare ska ha stått på våran tomt. Nu skulle jag gräva ur den eftersom jag ville passa på att använda den fina gamla stengrunden för att bygga en uteplats över den.
När jag plockar upp en större sten så inser jag att det finns en källare under som jag inte visste något om.
Jag vill så klart gräva fram öppningen som någon för länge sedan har gömt under skrot sten och jord.
Är det något särskilt jag borde tänka på innan jag kliver in i min nygamla matkällare.
När jag plockar upp en större sten så inser jag att det finns en källare under som jag inte visste något om.
Jag vill så klart gräva fram öppningen som någon för länge sedan har gömt under skrot sten och jord.
Är det något särskilt jag borde tänka på innan jag kliver in i min nygamla matkällare.
Nej precis!Düsseldorff skrev:
Idagsläget håller det. För sommaren hade vi dotterns pool och massa annat ståendes där.
Så den tål belastningen i dagsläget. Frågan är väll om stenarna som dem satt igen ingången med också har fungerat bärande.
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 3 142 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 3 142 inlägg
Jag skulle vara väldigt försiktig innan jag var helt hundra på takets stabilitet. Kan ju vara direkt livshotande om det rasar in med dig därinne.L lyuiop skrev:
Medlem
· Korpilombolo
· 3 724 inlägg
Det har hållt i 200 år. Varför skulle taket rasa just idag?
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 3 142 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 3 142 inlägg
För att TS behöver flytta på massa sten för att kunna ta sig in i källaren. Dessutom är ju byggnaden riven sedan länge så regn, snö osv kan ha påverkat stabiliteten genom åren. Jag säger inte att TS inte ska använda sin "nya" källare, bara att han ska vara lite försiktig.imported_Benno skrev:
Känner precis likadant! Just därför jag ville skriva här för att se vilka råd som kan tänkas komma. Eftersom det är ett valv så handlar det såklart inte om att stötta taket underifrån.Düsseldorff skrev:
Men kanske finns det någon som har goda råd gällande säkerhetsåtgärder
En liten uppdatering på hur långt jag hunnit gräva mig ner till ingången. Nu börjar dock stenarna bli för tunga att lyfta ur gropen. Jag måste alltså gräva en längre sträcka i slänten framför ingången för att kunna släpa ut stenarna. Därefter blir det att försiktigt avlägsna stenarna som sitter fast kilade i öppningen. Ifall att det skulle visa sig att dem bär upp en del av taket.
Om man tittar till höger ser det ju ut som om det ev är gjutet där?L lyuiop skrev:En liten uppdatering på hur långt jag hunnit gräva mig ner till ingången. Nu börjar dock stenarna bli för tunga att lyfta ur gropen. Jag måste alltså gräva en längre sträcka i slänten framför ingången för att kunna släpa ut stenarna. Därefter blir det att försiktigt avlägsna stenarna som sitter fast kilade i öppningen. Ifall att det skulle visa sig att dem bär upp en del av taket.
Ja det kommer nog dröja tills jag grävt tillräckligt för att veta men jag upplever det som en vägg som leder till ingången. Men även i första filmen ser man att det är ett hörn ser ut att vara murat med modernare stenar eller gjutning.L LaT skrev: