Mikael_L
Om jag sen tar på mig arbetshatten en stund och funderar på det med att "min" bransch förlorar jobb ...

Tja, åtminstone just nu är det sånt förb*** tryck att det bara är skönt att det blir något mindre med småjobb där det är svårare att få lönsamhet.

Men detta tryck kommer inte bestå för evigt, lågkonjunkturen kommer självklart, och då kanske alla jobb blir bra och viktiga.
Jag tror dock inte att mängden jobb i hantverksbranschen påverkas i någon jättestor utsträckning av om folk pysslar mer själva. Då får villaägarna lite mer mer pengar över som de ändå troligen fortfarande satsar i sina hus, så det som framförallt händer tror jag är att hantverkarna kommer att få något mindre mängd jobb, men däremot med lite mer kvalificerade saker.

Och det som framförallt händer vid lågkonjunktur är att de sämsta och mest fuskiga hantverkarna rensas ut, så den som driver sitt företag bra, stabilt och med en vettig minsta kvalitetsnivå påverkas inte heller lika hårt av lågkonjunktur.
Att räkna anbud på stora byggjobb blir hårigare vid lågkonjunktur, alla som räknar kommer lägga sig nära gränsen för att de alls tjänar pengar. Men detta förändras inte av hur privatmarknaden fungerar, dvs om privatpersonerna får tips och råd, eller inte.

• Gilla
fremax och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Tja, åtminstone just nu är det sånt förb*** tryck
När var det senast lågtryck?

Om jag frågar tio hushåll i min bekantskapskrets vad som gör att dom inte köper hantverkstimmar, så är det 1 som svarar att man avstår köp för att man kan det själv, och 9 som svarar att man inte hittar duktiga hantverkare man känner att man litar på.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
på privatmarknaden, precis innnan skattesubventionen infördes. På företagsmarknaden när räntorna var höga sist => byggs inga hus eftersom ingen köper dom...?

Mikael_L
Nyfniken Nyfniken skrev:
Riktigt ordentligt, 1991-1996, ungefär.

Sen mindre dippar vid 2001 och 2008, (IT-bubblan och Lehman-brothers).

Men visst har det varit ett någorlunda jämt och bra tryck i stort sedan slutet av 1990-talet, för att bli helt vansinnigt de sista 3-4 åren.

Staffans2000
Och mellan sjuttio och åttiotalet. Då gick stora välrenommerade byggfirmor i putten. Även det lilla rörläggeriet jag jobbade på, hade periodvis inget att göra. Så det var många dagar vi gick och städade i förrådet.
Detta scenario kommer naturligtvis att upprepas förr eller senare. Och när det sker kommer bortskämda hantverkare som är vana vid att bara ta de mest lukrativa jobben att få sig en välbehövlig näsbränna!

Staffan

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.