Så.
* Om jag kör egen bil så tar jag alltså inkomst från taxichaufförerna?
* Om jag lagar egen mat tar jag alltså inkomst från restaurangbranschen?
* Om jag har ett eget boende så tar jag alltså inkomst från hotellbranschen?
* Om jag torkar mig i röven själv så tar jag alltså jobb från privata hemtjänstföretag?
* Om jag ligger med min fru tar jag alltså jobb från tillverkare av sexleksaker?

Hela resonemanget är befängt.

• Gilla
Rund_skruvad och 3 till
  • Laddar…
Humlo
Jag kommer hit och frågar och ber om råd just för jag inte kan! Jag kan få råd och ideer och göra rätt från början i både tanke och handling. Men att jag själv skulle ta stora jobb från någon hantverkare finns inte på kartan. Småsaker? Ja, det ska man väl kunna och lära sig som husägare men de större jobben vill jag få riktigt gjort och då letar jag upp en som kan.

ricebridge ricebridge skrev:
Så.
* Om jag torkar mig i röven själv så tar jag alltså jobb från privata hemtjänstföretag?
* Om jag ligger med min fru tar jag alltså jobb från tillverkare av sexleksaker?

Fast du får kanske bagg av fruans älskare, och då får medicintillverkarna mer att göra ;)

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Ombyggnad förra året blev gjord efter man ringt 13 firmor innan den sista sa "visst vi kommer och kollar" sagt och gjort de kom de fick jobbet. I år behöver man hjälp igen med ombyggnad och verkar som att man får ringa runt igen för att hitta någon firma som kan ta ett jobb.

Så ställa en fråga här hur ni andra hade gjort i en viss svar här går fortare än få fatt i en firma som kan göra det. Sedan kan man få andra ideer hur man vill ha något gjort vid ombyggnad.

Snickaren som var här och byggde om sa att "han hade tagit bort den lilla valvet som var kvar" nu efteråt så hade man gjort det helt klart. Så förslag från er alla ute där är värdefulla för oss andra som behöver fundera i ett år eller mera hur man vill ha sakerna.

Jag tror att de som är kunniga och hjälpsamma på detta forum också är duktiga, uppskattade på sina arbetsplatser.
De är alltså värdefulla för de företag de jobbar på. Inte en belastning.

Jag tror att det faktiskt snarare är så att den tid som läggs av yrkesmän och andra engagerade här och på andra platser faktiskt direkt bidrar till att både byggvaruhandeln och hantverkeriet i alla dess former blomstrar som aldrig förr.
Om jag med hjälp av "öppen kunskap" löser min uppgift själv och billigare så har jag pengar kvar att spendera på annat. I mitt fall så gjorde det att jag kunde göra innerväggar och undertak själv, att jag kunde lägga ut utgrävning av källare, gjutning av ny platta, läggning av klinker etc. på entreprenad. Hade jag inte kunnat göra min del så hade det inte blivit något alls, budgeten fanns inte för att köpa allt som tjänst.
Jag vet inte hur det är för er, men för mig är det så att ju mer jag börjar göra och lyckas med, desto mer vill jag också ta mig an och göra. Det har därför blivit ett antal renoveringar under åren med större omfattning och högre krav för varje gång. Det, tillsammans med bättre ekonomi och insikten att livet är annat än byggdamm och verktyg, gör att jag lägger ut mer och mer på hantverkare. Men hade jag inte fått hjälp och inspiration av de som kunde, så hade nog aldrig intresset väckts och pengarna lagts på annat som utlandsresor eller liknande.

• Gilla
useless
  • Laddar…
Håller helt med gravedigger. Om jag gör ett litet översiktligt räkneexempel över ett fiktivt projekt så tror jag att jag prickar in hur ganska många vanliga Svenssons resonerar inför kostnaderna:

Alt. 1: Anlita hantverkare 100%= 100.000 kr
Alt. 2: Anlita hantverkare för vissa delar av jobbet, göra resten själv med hjälp från BH= 30.000 kr

Många har kanske inte råd att lägga 100.000 kr för ett projekt och avstår därför helt. Men 30.000 kr kan gå att skrapa ihop så projektet dras igång och slutförs med råg i ryggen efter tips, råd och påhejning från forumet. Skulle då alla resonera som WarHawk, att hantverkare ska inte dela med sig av sin kunskap på BH, går "branschen" miste om 30.000 kr i omsättning. Svårare än så är det inte.

Sen tillkommer det som många redan skrivit, att när man väl sätter igång och fixar så blir man ofta inspirerad att göra mer grejer. Då finns potential att branschen får ytterligare 30% av totalkostnaden även på kommande projekt när slantarna väl sparats ihop.

Det yrke jag hade tidigare är inget som gemene man har någon direkt användning för, men jag har delat med mig mycket av min kunskap till unga kollegor som velat etablera sig i min bransch. Man kan ju då hävda att jag förstörde för mig själv iom att jag hjälpt fram personer som potentiellt skulle konkurrerat med mig om jobb i framtiden. I den branschen är det stenhård konkurrens om jobben, så den skiljer sig väldigt mycket mot hantverkares situation, men mitt sätt att säkra jobb var att alltid prestera på topp, alltid vara extremt seriös och professionell vilket gjorde mig mycket omtyckt av uppdragsgivarna. Uppdrag fick man mycket på meriter och via djungeltrumman, så hade jag varit en egoistisk, pengahungrig och allmänt tvär typ så hade jag aldrig kunnat etablera mig i yrket.

På forum har jag varit mycket aktiv att dela med mig av min hobbykunskap gällande båtar och bilar. Det gör mig helt enkelt lycklig när min kunskap hjälper andra människor som saknar densamma. Inget gör mig gladare när någon lyfter en tråd flera år efter att jag skrivit, bara för att tacka för hjälpen! :D Internetforum när de är som bäst! (y)

• Gilla
Thullen och 4 till
  • Laddar…
W
Så.

Tycker att många har bidragit med intressanta perspektiv i diskussionen men detta är inte ett av dem.

W WarHawk skrev:
Tycker att många har bidragit med intressanta perspektiv i diskussionen men detta är inte ett av dem.
Mja.... han tog till grövre ord än nödvändigt för att få fram sitt budskap men i princip tycker jag att han har rätt.

Jag som inbiten gördetsjälvare får ofta höra att jag tar arbete från än den ena och än den andra. Jag får ofta höra att jag skadar samhällsekonomin när jag inte köper och konsumerar så som somliga tycker att jag borde.
Vad de människorna inte tänker på är att när jag gör saker själv så köper jag endå en del material och delar. Sådant som ger arbete åt lokala småföretag och småhandlare. Samtidigt leder min egen arbetsinsats till att jag kan skaffa mig saker och bygga upp någon sorts småfolksvälstånd med fast och lös egendom och pengar på bank i stället för att vara en ständigt pank överskuldsatt samhällsparasit vilket jag skulle bli om jag skulle konsumera så som man "borde".

Rent allmänt så är vanligt folks förmåga att samla på sig egendom en av grunderna för välstånd i ett samhälle och för att det skall bli möjligt att skapa det välståndet krävs det att folk gör saker själva och att vi yrkesmän avstår från våra monopol.

• Gilla
blackarrow och 1 till
  • Laddar…
Om man dessutom tar lite extra ledigt eller till och med går ner i arbetstid för att gds-a, så ökar möjligheten att någon annan kan börja jobba.

W
H heimlaga skrev:
Mja.... han tog till grövre ord än nödvändigt för att få fram sitt budskap men i princip tycker jag att han har rätt.
Nej, exemplen han drog hade ingen relevans för trådens ämne öht.

Så.

Vad har detta med yrkesmän som utför tjänster gratis att göra? Exemplen är totalt irrelevanta för diskussionen. Ingen har påstått att man inte får utföra jobb själv.

W WarHawk skrev:
Nej, exemplen han drog hade ingen relevans för trådens ämne öht.
Vad har detta med yrkesmän som utför tjänster gratis att göra? Exemplen är totalt irrelevanta för diskussionen. Ingen har påstått att man inte får utföra jobb själv.
Det är lite talande att du fokuserar så hårt på exempel som du anser vara totalt irrelevanta, men ignorerar de många exempel i tråden som motbevisar din tes, som är högst relevanta.

• Gilla
Humlo och 1 till
  • Laddar…
W
P Paxman skrev:
Det är lite talande att du fokuserar så hårt på exempel som du anser vara totalt irrelevanta, men ignorerar de många exempel i tråden som motbevisar din tes, som är högst relevanta.
Har du verkligen läst tråden?

Om man tänker efter, så har ju nästan allt vi har lärt oss, kommit från ett "proffs" från början, som hade kunnat slå mynt av kunskapen. Hur skulle då samhället sett ut? Ingen visste hur man gör med någonting, utan alla måste leta reda på någon person för hjälp med ALLT (utom ens egen specialite som man själv hittat på). Allt från hur man odlar något ätbart eller jagar vilt, till hur man knyter skosnören, bäddar sängen, slipar en kniv, hur man skickar e-mail, använder en rakmaskin, grillar en köttbit o.s.v. o.s.v.
TS måste inse att det inte blir något samhälle om alla håller på sina kunskaper utan att dela med sig. Dessutom skulle alla kunskaper dö ut i.o.m. att kunskapsinnehavaren avlider, så t.ex. hjulet måste uppfinnas på nytt. Om man strikt håller sig till skråväsendet ( där bara ett fåtal delar kunskap), så måste man ju också se till att det blir dödsstraff på att utträda ur skrået, så att det omöjligt kan läcka ut kunskap den vägen.

• Gilla
Humlo
  • Laddar…
W WarHawk skrev:
Har du verkligen läst tråden?
Ja?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.