W WarHawk skrev:
Vad har detta med yrkesmän som utför tjänster gratis att göra? Exemplen är totalt irrelevanta för diskussionen. Ingen har påstått att man inte får utföra jobb själv.
Vi kan ta ett annat exempel som innefattar fordon, nämligen körkort.
Varför övningskör folk privat?
Varför kör folk upp privat?
Varför är det ens lagligt att övningsköra & köra upp privat?

När någon övningskör privat så blir det färre körskollärare.
Om ingen hade övningskört privat så hade det varit minst dubbelt så många körskolor än det är idag. Eller kanske inte, färre hade (antagligen) tagit körkort pga att dom inte har råd att ta en massa körlektioner.

• Gilla
EvertL och 1 till
  • Laddar…
Humlo
Det jag lärt mig själv har jag läst mig till eller kollat på Youtube och då kan man ju undra om det inte är dumt att vi kan kolla på instruktionsvideos hur man gör saker och ting. Nu handlar det inte om hur man bygger saker (än) men väl hur jag klipper hela familjen och slipper släpa med mig dem till frisören. Hur jag klipper mina långhåriga hundar, både klorna och pälsen med klippmaskin. Hur jag tar hand om mitt akvarium hemma och vad som är rätt och fel prylar/fisk där. Där kan ett litet misstag göra att fisken dör och du får starta om hela skiten med stor ekonomisk förlust. Hela min trädgård, växter och grönsaker är självlärd genom böcker, forum och instruktionsvideos och samma sak hur jag inreder smart och snyggt hemma. Vår tid nu och forum på internet är en guldgruva. Jag tror ärligt talat att vi aldrig har kunnat så mycket, om så många olika saker som vi kan nu. I alla fall dem som orkar läsa, inteteragera på forum och skriva. Med det sagt så skulle jag aldrig "lära" mig att laga mina tänder själv, eller slänga upp våtrumsmatta i badrummet, eller dra min egen el. Vissa saker vill man ju ska bli helt bra och perfekt så även om jag får råd hur det blir snyggast så låter jag någon annan göra jobbet.

• Gilla
EvertL
  • Laddar…
nyvillaägare
Det här är bara början. Ett smart verktyg för DIY men långt ifrån alla är så vassa att de kan eller ens får utföra vissa saker som sägs här. Det ska proffsen sköta. Säkert en del sakkunniga som använder forumet som källa när de behöver veta något särskilt mellan varven. Datorer kommer ta över de flesta arbeten i framtiden ändå så ingen behöver nog känna sig orolig för just detta forum utan det gäller nog alla.

W
P Paxman skrev:
Ja?
Läs om den då. Jag har ju gillat och hållit med flertalet inlägg som motsäger "min tes".

Demmpa Demmpa skrev:
Vi kan ta ett annat exempel som innefattar fordon, nämligen körkort.
Varför övningskör folk privat?
Varför kör folk upp privat?
Varför är det ens lagligt att övningsköra & köra upp privat?

När någon övningskör privat så blir det färre körskollärare.
Om ingen hade övningskört privat så hade det varit minst dubbelt så många körskolor än det är idag. Eller kanske inte, färre hade (antagligen) tagit körkort pga att dom inte har råd att ta en massa körlektioner.
W WarHawk skrev:
Ingen har påstått att man inte får utföra jobb själv.

nyvillaägare
W WarHawk skrev:
Läs om den då. Jag har ju gillat och hållit med flertalet inlägg som motsäger "min tes".
Folk övningskör privat för att det har ansetts som rimligt att den med körkort och tillstånd för att hålla övningskörning har ett tillräckligt ansvar för övningsföraren. Ingen ska behöva betala något i onödan. Det är säkert nån branschöverenskommelse med ekonomiska anledningar för konsumenter som ska ta körkort. Det är kostsamt som det är och bilskolorna tar mycket betalt för de få lektioner man tar. Uppkörningen däremot måste bedömas opartiskt annars hade den också kunnat göras privat om man tänker så. Mycket är väldigt noga genomtänkt. Andra saker inte så mycket tanke bakom.

nyvillaägare
Och ibland så får man göra saker som man inte bör göra med andra konsekvenser som att försäkringen inte vill betala om det hänt nåt för man inte gjort det på rätt sätt om det börjar brinna och jag gjort elinstallationen utan att ha "körkortet" för just det.

nyvillaägare
Vi kommer alla bli arbetslösa :dizzy: det räcker med en förman på varje företag snart resten sköter robotmaskiner men förmannen skulle väl klanta till det så även den tjänsten fick robotiseras :geek:

Men om nu det här forumet medverkar till att alla fixar allt själv, hur kommer det sig då att det råder akut brist på exempelvis elektriker och VVS-montörer?

Vi har väl tröttnat på alla knallhattar som kallar sig hantverkare.

Alla får väl hjälp med något av någon annan, och då vill man ge hjälp tillbaka.

Elektrikern behöver expertråd angående vvs och får det här på byggahus. Sedan hjälper hen någon annan med ett el-relaterat problem.

Det är alltså forumet som är organismen. Man ger och man tar.

• Gilla
fremax och 6 till
  • Laddar…
Intressant frågeställning.

Synpunkt 1: Om vi vänder på frågan, varför skall jag anlita en hantverkare för sådant jag själv kan (och får) göra förutsatt att jag har tid över samt får viss hjälp på vägen från ett forum på internet? Om detta skulle göra att flertalet hantverkare går arbetslösa så bevisar detta snarare att deras jobb inte är något annat än s.k. hittepå-jobb, som egentligen inte behövs, och det kan argumenteras för att det bara vore samhället till gagn om sådana försvinner.

Synpunkt 2: Jag antar att de hantverkare som frekventerar detta forum, och som ägnar en stor del åt sin egen fritid till att hjälpa andra, också ibland har sina meddelandekorgar fulla av förfrågningar från privatpersoner som är beredda att betala för deras hjälp. Jag tror mycket väl att många ägnar sig åt "gratis" rådgivning av rent altruistiska skäl, men det bör även ses som utmärkt reklam för dem själva och deras verksamhet. Om jag måste anlita en hantverkare (antingen för att lagen så kräver, eller för att jag helt enkelt inte har tid/lust/ork att göra det själv) så är det ju givet vem man väljer: den där trevliga snubben på forumet som gärna ger goda råd och tips, eller den där som gnäller på att han förlorar jobb?

//FP

• Gilla
Strumpberg och 4 till
  • Laddar…
En bra gissning är att jag har förlorat en aning fler arbetstimmar än jag har fått på grund av att jag har försökt ge folk hjälp. Den mekanismen som Padda beskriver uppväger praktiskt taget hela förlusten.

Den stora vinsten är att kunniga kunder är lättare att komma överens med så arbetet känns lättare och man orkar bättre.

• Gilla
RoBo och 3 till
  • Laddar…
harry73
Nja, hur många av dina kunder hänger på byggahus?
Jag antat att du hänger här för att det är trevligt och man annars bara tittar på dumburken

• Gilla
vorchan
  • Laddar…
W WarHawk skrev:
Borde förtydliga att jag menar de som spenderar tid till att svara i trådar här på byggahus och hjälpa privatpersoner med jobb som någon i branschen hade kunnat tjäna pengar på. Alltså inte att hjälpa någon privat som man fysiskt möter
Det är väl en grundläggande mänsklig egenskap att finna glädje i att hälpa andra.
Och känna empati för en människa som man inte ens känner och hjälpa denna att lösa ett problem är en god egenskap.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Nja, hur många av dina kunder hänger på byggahus?
Jag antat att du hänger här för att det är trevligt och man annars bara tittar på dumburken
Jag har varit sjukledig länge nu så jag var inte med på byggahus när jag arbetade senast.
Sannolikheten för att framtida kunder hänger här är inte så stor men eftersom kroppen är litet skraltig och jag inte orkar arbeta på riktigt så använder jag hellre tiden till att försöka höja allmänna nivån och ha trevligt på kuppen än att slösa bort tiden framför TVn.

• Gilla
harry73 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.