229 läst ·
11 svar
229 läst
11 svar
Är AI döden för forumet?
När jag byggde hus förra svängen för tio år sedan hängde jag runt på byggahus en hel del och letade info och ställde frågor. Nu tio år senare snackar jag i stort sätt bara med Gemini och ChatGPT, och ska jag vara ärlig så har jag fått sjukt mycket mer ut av det. Visst är det svårt att veta om svaren är 100% korrekta och man behöver lära sig hur man ska pressa AIn för att tänka och kolla en extra gång, men ska vi vara ärliga så är vi alla här mer eller mindre förståosspåare, så jag vet ändå inte vad jag kan lita på på forumet. Forumet har en trevlig persoligt touch så klart eftersom det är människor man kommunicerar med, men AIn kan utföra tekniska beräkningar som ingen på forumet skulle göra åt mig gratis på 10 sekunder. Idag gav jag ChatGPT min energibalansberäkning och golvvärmeritning och vi hade en jäkla bra diskussion om hur jag kan optimera systemet och vad jag ska tänka på vid projektering, installation och drift. Än en gång, vet inte om det är 100% korrekt men jag misstänker att det är ruskigt mycket mer träffsäker information jämfört med vad jag kan få på forumet, eftersom AIn kan hjälpa till att lösa mina specifika problem på djup teknisk nivå väldigt snabbt.
Det kommer alltid att finnas en plats för forum som denna, men kanske kommer betydelsen att minska när andra alternativ tar över? Vad säger ni?
Det kommer alltid att finnas en plats för forum som denna, men kanske kommer betydelsen att minska när andra alternativ tar över? Vad säger ni?
Vet inte... Vad tyckte chat gpt?
Du har ju svaret själv, du vet inte om det är korrekt.N Nadjanda skrev:När jag byggde hus förra svängen för tio år sedan hängde jag runt på byggahus en hel del och letade info och ställde frågor. Nu tio år senare snackar jag i stort sätt bara med Gemini och ChatGPT, och ska jag vara ärlig så har jag fått sjukt mycket mer ut av det. Visst är det svårt att veta om svaren är 100% korrekta och man behöver lära sig hur man ska pressa AIn för att tänka och kolla en extra gång, men ska vi vara ärliga så är vi alla här mer eller mindre förståosspåare, så jag vet ändå inte vad jag kan lita på på forumet. Forumet har en trevlig persoligt touch så klart eftersom det är människor man kommunicerar med, men AIn kan utföra tekniska beräkningar som ingen på forumet skulle göra åt mig gratis på 10 sekunder. Idag gav jag ChatGPT min energibalansberäkning och golvvärmeritning och vi hade en jäkla bra diskussion om hur jag kan optimera systemet och vad jag ska tänka på vid projektering, installation och drift. Än en gång, vet inte om det är 100% korrekt men jag misstänker att det är ruskigt mycket mer träffsäker information jämfört med vad jag kan få på forumet, eftersom AIn kan hjälpa till att lösa mina specifika problem på djup teknisk nivå väldigt snabbt.
Ju mer Ai ju dummare blir människan.
Det korta svaret är väl att AI-modellerna tränas på t ex forum, ibland av tillstånd och ibland bara för att de inte hittar något annat att träna på.N Nadjanda skrev:När jag byggde hus förra svängen för tio år sedan hängde jag runt på byggahus en hel del och letade info och ställde frågor. Nu tio år senare snackar jag i stort sätt bara med Gemini och ChatGPT, och ska jag vara ärlig så har jag fått sjukt mycket mer ut av det. Visst är det svårt att veta om svaren är 100% korrekta och man behöver lära sig hur man ska pressa AIn för att tänka och kolla en extra gång, men ska vi vara ärliga så är vi alla här mer eller mindre förståosspåare, så jag vet ändå inte vad jag kan lita på på forumet. Forumet har en trevlig persoligt touch så klart eftersom det är människor man kommunicerar med, men AIn kan utföra tekniska beräkningar som ingen på forumet skulle göra åt mig gratis på 10 sekunder. Idag gav jag ChatGPT min energibalansberäkning och golvvärmeritning och vi hade en jäkla bra diskussion om hur jag kan optimera systemet och vad jag ska tänka på vid projektering, installation och drift. Än en gång, vet inte om det är 100% korrekt men jag misstänker att det är ruskigt mycket mer träffsäker information jämfört med vad jag kan få på forumet, eftersom AIn kan hjälpa till att lösa mina specifika problem på djup teknisk nivå väldigt snabbt.
Om forumen dör så kommer en ytterst stor del av AI modellerna tappa ytterligare kunskap och så kommer inte modellerna lära sig mer.
Man kan redan nu höra vilka av Youtuberna som använder AI för att skriva manus då de låter och talar på samma sätt.
Jag har aldrig sett ett svar från AI som varit 100% korrekt, och tiden det tar att hitta vilka delar som är felaktiga är typ lika lång som bara leta rätt på rätt info från start, så jag är inte alls imponerad än så länge.
Nöjer man sig med nåt halvdant svar får man det väldigt snabbt, men sånt tycker jag inte är speciellt användbart.
Nöjer man sig med nåt halvdant svar får man det väldigt snabbt, men sånt tycker jag inte är speciellt användbart.
I längden kommer AIn att gå rundgång och inte ha någon ny information att hämta för att det genereras mindre ny unik information på nätet, men jag är inte beredd att inte använda AI av den anledningen, när jag finner den så användbarD Dkvist skrev:Det korta svaret är väl att AI-modellerna tränas på t ex forum, ibland av tillstånd och ibland bara för att de inte hittar något annat att träna på.
Om forumen dör så kommer en ytterst stor del av AI modellerna tappa ytterligare kunskap och så kommer inte modellerna lära sig mer.
Man kan redan nu höra vilka av Youtuberna som använder AI för att skriva manus då de låter och talar på samma sätt.
Såg en koll på antalet nya trådar över tid på ett forum som handlade om programmering. Där var det typ -95% frågor efter att ai lanserats.
Jag gissar att antalet nya frågor här kommer minska en hel del, men kanske inte döda forumet...
Ställer man bra frågor till ai, så får man hyggligt bra svar oftast. Däremot har jag märkt att jag har svårt att ställa riktigt bra frågor, om det är något som ligger utanför mitt kunskapsområde, och jag har svårt stt bedöma om svaren jag får är rimliga också, om det är långt från min kärnkunskap.
Jag gissar att antalet nya frågor här kommer minska en hel del, men kanske inte döda forumet...
Ställer man bra frågor till ai, så får man hyggligt bra svar oftast. Däremot har jag märkt att jag har svårt att ställa riktigt bra frågor, om det är något som ligger utanför mitt kunskapsområde, och jag har svårt stt bedöma om svaren jag får är rimliga också, om det är långt från min kärnkunskap.
Klicka här för att svara