Byggahus.se
Hej!

Har köpt ett Yale L3 där medföljande slutbleck är mycket längre än nuvarande. Vad gör jag, är det kört eller ska man gröpa ur för det nya?

Tacksam för hjälp, se bifogad bild.
 
  • Hand håller ett Yale L3 slutbleck jämfört med ett äldre kortare slutbleck i en dörrkarm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
MultiMan
Du håller det på fel håll och ja, det blir en del arbete med stämjärn mm, men det hade gällt oavsett vilket nytt, bättre lås du skaffat. Det gamla slutblecket är inte säkerhetsbleck vad jag kan se. Jag satte i Assa 2000 för 25 år sedan och redan då såg det ut som ditt nya, förutom uttaget i mitten.
 
  • Gilla
Johan456
  • Laddar…
Du fäller in ett nytt slutbleck men börja med att mäta plösmåttet så du vet om det är rätt slutbleck du fick med eller om det ska vara ett med annat plösmått.
Jag har beskrivit i många trådar hur säkerhetsslutbleck ska monteras.
 
MultiMan MultiMan skrev:
Du håller det på fel håll och ja, det blir en del arbete med stämjärn mm, men det hade gällt oavsett vilket nytt, bättre lås du skaffat. Det gamla slutblecket är inte säkerhetsbleck vad jag kan se. Jag satte i Assa 2000 för 25 år sedan och redan då såg det ut som ditt nya, förutom uttaget i mitten.
Haha okej, så rundade ska vara inåt, och sen stämjärn för nytt spår så hela blecket är ”slätt” med karmen?
Vet jag på något enkelt sätt vilken höjd jag ska sätta det på eller det får man mäta sig fram när låshus är monterat osv?
 
Precis, man får jacka ut. Det kommer du även behöva göra på dörrbladet. Rita av och använd ett speedborr för de runda delarna, sen stämjärn, ta det försiktigt. Borde följa med info om detta i förpackningen. Du kan behöva öppna manualen…
 
  • Gilla
cpt
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Du fäller in ett nytt slutbleck men börja med att mäta plösmåttet så du vet om det är rätt slutbleck du fick med eller om det ska vara ett med annat plösmått.
Jag har beskrivit i många trådar hur säkerhetsslutbleck ska monteras.
Okej. Hur menar du om det är rätt?
 
J Johan456 skrev:
Precis, man får jacka ut. Det kommer du även behövs göra på dörrbladet. Rita av och använd ett speedborr för de runda delarna, sen stämjärn, ta det försiktigt. Borde följa med info om detta i förpackningen. Du kan behöva öppna manualen…
Haha ja, man får väl öppna den då denna gång 😅
 
  • Haha
Johan456
  • Laddar…
MultiMan
Ja, det är väldigt noga att du får slutblecket rätt i höjd. Den raka kanten ska vara utåt och normalt sett jäms med karmens ytterkant.. Om det inte är rätt med djupet vid stängning så måste du skaffa annat slutbleck med rätt mått då justermånen är begränsad. Vad jag vet om sådant iaf.

Jag satte dessutom ett långt brytbleck samtidigt när jag ändå höll på, men det kanske inte behövs med ditt lås. Satte även tappar på gångjärnssidan för att förhindra ingång den vägen, men allt beror på hur det ser ut hos dig.
 
Börja med att montera låshuset ditt gamla kanske är OSYM och det nya är SYM och då måste det anpassas innan slutblecket monteras annars blir det fel höjd på slutblecket.
Om plösmåttet är fel så antingen glappar dörren eller så kan du inte låsa dörren och saknar igenhållande funktion.
Som sagt är detta beskrivet tidigare.
https://www.byggahus.se/forum/threads/yale-doorman-l3-i-70-talsdoerr.450737/
https://www.byggahus.se/forum/threads/slutbleck-position-i-hoejdled-yale-door-l3.430675/
https://www.byggahus.se/forum/threads/montera-slutbleck-yale-doorman-l3.461211/
https://www.byggahus.se/forum/threads/yale-doorman-l3-i-50-tals-doerr.405736/
 
Redigerat:
Jag tror jag får typ ta detta steg för steg ihop med er här från att ha läst på trådarna 😬
 
  • Gilla
123abc
  • Laddar…
C cpt skrev:
Jag tror jag får typ ta detta steg för steg ihop med er här från att ha läst på trådarna 😬
jag funderar också på att byta till en yale och har ett liknanden slutbleck som ditt gamla. Gick det bra att gröpa ur till ett större? Hur gick det med låsstolpen i dörren? Behövde du göra den bredare också?
 
C Calletyrra skrev:
jag funderar också på att byta till en yale och har ett liknanden slutbleck som ditt gamla. Gick det bra att gröpa ur till ett större? Hur gick det med låsstolpen i dörren? Behövde du göra den bredare också?
Jag fick tyvärr pausa på grund av att karmen måste fixas till först, så har inte gjort något ännu. Posta gärna hur det går för dig om du sätter igång.
 
C cpt skrev:
Jag fick tyvärr pausa på grund av att karmen måste fixas till först, så har inte gjort något ännu. Posta gärna hur det går för dig om du sätter igång.
Tack för svaret! Det lovar jag att göra.
När karmen är fixad och du sätter igång igen vill vi gärna ha en uppdatering.
 
  • Gilla
cpt
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.