Tog mig halva dagen drygt innan jag fick låset på plats i dörren även om jag tyckte att alla "check" måtten stämde i förväg. Nästa steg är att montera slutbleck och hur svårt kan det vara, även om jag aldrig pysslat med detta tidigare. Insåg snabbt att jag inte ens har koll på termerna som slutbleck, plös, stolphöjd osv.
Konstaterar rätt snabbt att jag måste göra om urtaget i karmen men vad jag inte förstår är hur jag vet vilket djup jag ska ha på plösmåttet från utsida karm. Medföljande slutbleck 1487-2 verkar ha plösmått 16,5mm och som min bild visar så jag har ca 17mm från dörrens kant till dessa små klackar på låset.
Försökt hitta någon ritning som beskriver plösens position djup i förhållande till centrum låset i dörren. Men hittar bara ritningar som beskriver positionen på slutblecket i hjödled.
Så vore super tacksam för lite hjälp så vi kan börja låsa stänga dörren igen
Konstaterar rätt snabbt att jag måste göra om urtaget i karmen men vad jag inte förstår är hur jag vet vilket djup jag ska ha på plösmåttet från utsida karm. Medföljande slutbleck 1487-2 verkar ha plösmått 16,5mm och som min bild visar så jag har ca 17mm från dörrens kant till dessa små klackar på låset.
Försökt hitta någon ritning som beskriver plösens position djup i förhållande till centrum låset i dörren. Men hittar bara ritningar som beskriver positionen på slutblecket i hjödled.
Produkter som diskuteras: "slutbleck"
Slutbleck
Slutbleck är viktiga komponenter i dörrsystem, som fungerar som motpart till dörrlåset och bidrar till att förbättra dörrens säkerhet och stabilitet. De finns i en mängd olika stilar och storlekar för att passa olika typer av dörrar och
Läs mer
Lägger till en bild där gamla blecket sitter i karmen, kan man då ta för givet att mitt 1487-2 med plös 16,5mm kommer att passa.A athena skrev:Tog mig halva dagen drygt innan jag fick låset på plats i dörren även om jag tyckte att alla "check" måtten stämde i förväg. Nästa steg är att montera slutbleck och hur svårt kan det vara, även om jag aldrig pysslat med detta tidigare. Insåg snabbt att jag inte ens har koll på termerna som slutbleck, plös, stolphöjd osv.
Ja det bör bli bra med 1487-2 slutbleck.
Det bör passa enligt det gamla slutblecket, om kåpan på det nya inte får plats så får du ta ut lite mer så det finns plats för kåpan.
Det ser även ut som om det är ändrat från OSYM till SYM låshus.
Det bör passa enligt det gamla slutblecket, om kåpan på det nya inte får plats så får du ta ut lite mer så det finns plats för kåpan.
Det ser även ut som om det är ändrat från OSYM till SYM låshus.
Just kört igång dag 2 och räddaren i nöden svara "123abc"1 123abc skrev:
Enligt bilder mått skisser du publicerat tidigare så har jag fångat upp centrumlinjen från "stolpens" övre skruvhål och måttat in blecket 1mm längre på karmen än centrum skruvhål. Alltså bleckets övrekant 1mm lägre än centrum övre skruvhål.
Lagt bleckets ytterkant med karmens ytterkant och ritat av. Tänker steg 1 att göra den försänkta plana ytan. Jo herre gud kåpan får inte ens nästan plats, plus att jag verkar ha 2st spikar som jag får brottas med . Försänkta ytan blir väl borra, såga och stämjärn då det känns svårt att komma åt med överhandsfräsen.
Aha fler termer som jag inte har koll på OSYM och SYM, känns väl som osymetriskt och symetriskt men i förhållande till vad?
Tack för ditt svar.
Postar 2st instruktioner som förtydligar.
https://www.assaabloy.com/se/sv/documents/support-service/nedladdningscenter/product-information/installationsanvisningar/lashus-slutbleck/M2586.1502 Monteringsanvisning Connect hakr. sv-eng MK21-05-07.pdf
https://static-mpc-spear-staging.assaabloy.com/asfe/Fetchfile.aspx?id=45830
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.assaabloy.com/se/sv/documents/support-service/nedladdningscenter/product-information/installationsanvisningar/lashus-slutbleck/M2586.1502 Monteringsanvisning Connect hakr. sv-eng MK21-05-07.pdf
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://static-mpc-spear-staging.assaabloy.com/asfe/Fetchfile.aspx?id=45830
Redigerat:
OSYM och SYM, är osymetriskt och symetriskt stolpe inget du behöver bry dig om nu.A athena skrev:Just kört igång dag 2 och räddaren i nöden svara "123abc"
Enligt bilder mått skisser du publicerat tidigare så har jag fångat upp centrumlinjen från "stolpens" övre skruvhål och måttat in blecket 1mm längre på karmen än centrum skruvhål. Alltså bleckets övrekant 1mm lägre än centrum övre skruvhål.
Lagt bleckets ytterkant med karmens ytterkant och ritat av. Tänker steg 1 att göra den försänkta plana ytan. Jo herre gud kåpan får inte ens nästan plats, plus att jag verkar ha 2st spikar som jag får brottas med . Försänkta ytan blir väl borra, såga och stämjärn då det känns svårt att komma åt med överhandsfräsen.
Aha fler termer som jag inte har koll på OSYM och SYM, känns väl som osymetriskt och symetriskt men i förhållande till vad?
Tack för ditt svar.
Du har förstått hur slutblecket ska monteras.
Angående spikarna så sätt ett dorn eller en mejsel på dom och slå in dom djupare så slipper du tänka mer på dom.
Det enklaste är att skruva fast slutblecket avigt med kåpan utåt som när du ritade av och sedan skära med en rakbladskniv eller knacka lätt med stämjärn för att märka ut slutbleckets stolpe.
Jag gör urtaget för kåpan innan jag fäller in slutblecket då är det mindre trä kvar, jag använder stämjärn.
Redigerat:
Kan det vara anledningen OSYM och SYM till att jag fick höja låset typ 10mm för att det skulle passa i dörren? Hamnade liksom för lågt, fick inte in de gängade kutsarna som sitter på "ute" delen.
Tack för skisserna mått 22,5 och 27,5mm är det från utsidan av karmen? Känns som enligt den skissen på hur man ska göra urtaget så blir det ganska mycket större än kåpan. Jag försöker väl märka och börja borra ur. Tänkte också slå in spikarna ska bara se om det är något av skallen kvar så kan man knipssa dom.
Plåten på det här slutblecket är tjockare än det gamla så bleck och karm hamnar inte i linje när jag fällt in till samma djup som det gamla. Men å andra sidan har jag rätt mycket avstånd mellan dörren och karmen, nästan så plåten på slutblecken ryms i mellan. Så tänkte att jag börjar så här och se hur det slutar, tänker jag rätt tror du?
Tack för skisserna mått 22,5 och 27,5mm är det från utsidan av karmen? Känns som enligt den skissen på hur man ska göra urtaget så blir det ganska mycket större än kåpan. Jag försöker väl märka och börja borra ur. Tänkte också slå in spikarna ska bara se om det är något av skallen kvar så kan man knipssa dom.
Plåten på det här slutblecket är tjockare än det gamla så bleck och karm hamnar inte i linje när jag fällt in till samma djup som det gamla. Men å andra sidan har jag rätt mycket avstånd mellan dörren och karmen, nästan så plåten på slutblecken ryms i mellan. Så tänkte att jag börjar så här och se hur det slutar, tänker jag rätt tror du?
Produkter som diskuteras: "tätningslisten"
Tätningslister
Tätningslister är viktiga för att skapa en lufttät och ibland även vattentät försegling i diverse konstruktioner och installationer. De används ofta i dörrar, fönster, och andra utrymmen där det kan finnas risk för läckage eller drag.
Läs mer
Har klämt ihop allt som går och blev bättre, går oftast låsa. Hur ska man lyckas se vart det tar i, det jag kan se är att regeln verkar gå mitt för den mittersta tungan som du ringat in. Men är det en regeln som är problemet eller den "hakregeln" som tar i.1 123abc skrev:
Dumt när det är försänkta hål svårt att skjuta ut allt lite då skruvskallen gör att den kommer tillbaka. Ska kanske ta lös blecket och se om det går att trycka ihop plösmåttet lite mer då.
Aha, du tror det är den som tar i. Tänker att det är dom här dubbelkilarna som inte riktigt är i rätt läge, liksom inte "ramlat" ut helt. Känns som att "felkoden" kommer direkt man försöker låsa känns inte ens som den försöker låsa. Men jag är helt novis, ska se om jag kan hitta något att kleta dit för att se om jag får något svar.
Produkter som diskuteras i tråden