Hej,
Jag har säkerhetsdörr Daloc S33 med integrerat slutbleck, vg se bild. Går det att installera en Yale Doorman l3s/l3s ? Går det att utföra själv utan att byta slutbleck till yales modul?
Tack på förhand!
Jag har säkerhetsdörr Daloc S33 med integrerat slutbleck, vg se bild. Går det att installera en Yale Doorman l3s/l3s ? Går det att utföra själv utan att byta slutbleck till yales modul?
Tack på förhand!
Produkter som diskuteras: "slutbleck"
Slutbleck
Slutbleck är viktiga komponenter i dörrsystem, som fungerar som motpart till dörrlåset och bidrar till att förbättra dörrens säkerhet och stabilitet. De finns i en mängd olika stilar och storlekar för att passa olika typer av dörrar och
Läs mer
Hej. Jag har samma situation med integrerat slutbleck i karmen. Har löst det genom att kapa och modifiera om i karmen och det går att låsa fint och allt fungerar. Min fråga är om det är okej ur försäkring- och säjerhetsperpektiv att inte använda det medföljande slutblecket?1 123abc skrev:
Mvh
Ray
Det beror på karm och vad det är för slutbleck från början.RayJay skrev:
En säkerhetsdörr är certifierad enligt en viss klassificering och för att uppfylla dessa krav så krävs det att rätt slutbleck används och då blir det en tolkningsfråga.
Om man ska hårdra så faller klassningen om man ändrar mellan modullåshus klassisk och connect då den inte är testad för det men om man istället kapar och monterar ett certifierat säkerhetsslutbleck så uppfyller det kraven.
Däremot kan det befintliga om det anpassas vara hållbarare och bättre men det är inte provat enligt certifiering.
Tack för svar. Jag bifogar bild på innan och efter. Det går kanske att modifiera lite till genom att svetsa en bit plåt på rätt plats i karmen så att kolven går och hakar sig fast. Men gör det stor skillnad vid inbrottsförsök?1 123abc skrev:Det beror på karm och vad det är för slutbleck från början.
En säkerhetsdörr är certifierad enligt en viss klassificering och för att uppfylla dessa krav så krävs det att rätt slutbleck används och då blir det en tolkningsfråga.
Om man ska hårdra så faller klassningen om man ändrar mellan modullåshus klassisk och connect då den inte är testad för det men om man istället kapar och monterar ett certifierat säkerhetsslutbleck så uppfyller det kraven.
Däremot kan det befintliga om det anpassas vara hållbarare och bättre men det är inte provat enligt certifiering.
Nej bommen gör inte jättemycket vid inbrott.
Jag hade personligen varit nöjd om jag inte hade krav på klassning av låsning de enda som kan uppstå är att man har lite mer glapp i dörren men det brukar tätningslisterna "trolla" bort.
Det enda man bör kontrollera är var förreglingskolven hamnar så den inte ställer till problem då den inte manövreras via vred eller handtag.
Jag hade personligen varit nöjd om jag inte hade krav på klassning av låsning de enda som kan uppstå är att man har lite mer glapp i dörren men det brukar tätningslisterna "trolla" bort.
Det enda man bör kontrollera är var förreglingskolven hamnar så den inte ställer till problem då den inte manövreras via vred eller handtag.
Produkter som diskuteras: "tätningslisterna"
Tätningslister
Tätningslister är viktiga för att skapa en lufttät och ibland även vattentät försegling i diverse konstruktioner och installationer. De används ofta i dörrar, fönster, och andra utrymmen där det kan finnas risk för läckage eller drag.
Läs mer
1 123abc skrev:Nej bommen gör inte jättemycket vid inbrott.
Det enda man bör kontrollera är var förreglingskolven hamnar så den inte ställer till problem då den inte manövreras via vred eller
Jag är mycket nöjd med hur smidigt det går att stänga/öppna och och låsets funktioner. Förreglingskolven (om jag har förstått det rätt) tar i dörrkarmen vid karmskruven ungefär. Tack igen för feedback.1 123abc skrev:Nej bommen gör inte jättemycket vid inbrott.
Produkter som diskuteras i tråden