Ska montera ett Yale Doorman L3. Befintligt slutbleck är av fel typ och behöver bytas.

På vilken höjd i förhållande till låskistan/stolpen ska slutblecket monteras? Hittar inga måttskisser på detta.
 
Detta var måttskissen jag saknade, kanske kan den hjälpa någon annan också.

Teknisk ritning av en dörr med detaljerade måttspecifikationer och beslagsskiss.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
pjohan74 och 1 till
  • Laddar…
Det enklaste sättet att hitta informationen är att klicka på mitt nick och kolla mina uppladdade bilder.
Slutblecken sitter lika i höjdled oavsett om det är classic eller connect så länge det är SYM däremot brukar det skilja +-0,5mm i höjd beroende på ritning.
Om man utgår från den övre stolpskruven på låshuset så ska ovankant slutblecket sitta 0,5-1,5mm under centrum av skruven, jag utgår från 1mm då det är enklast.
Om man utgår från ovankant stolpe låshus till ovankant slutbleck så plussar man måttet med 11mm då stolpen är 22mm bred (11+1=12mm).
Om man vill veta höjden på slutbleckets övre fästskruv så plussar man ytterligare 18mm vilket framgår från postad monteringsanvisning alltså antingen 18+1=19 (centrum skruv) eller 18+1+11=30mm (ovankant stolpe låshus).
Det finns lite toleranser i höjdled om det inte tar emot när du låser/låser och tryckesfallkolven passar i slutblecket så är det bra då du har rätt funktion.
Bara för att så kan jag informera om ytterligare en metod att passa in ett slutbleck i höjd och håller man slutblecket mot låshuset (Islutblecket är symmetriskt kan man vända det så den raka ovankanten blir mot karmen) och låser ut kolvarna i slutblecket och då kan man föra upp och ner slutblecket och mellan vilka höjder det passar och sedan ungefär i mitten så rörelsemånen i höjdled brukar blir bra men det är även möjligt att då passa in slutblecket efter dörrbladets justeringsmån i dörrkarmen.
Om man även vill ha koll på plösmåttet så kan lite fett användas på kontaktytan vilket ger ett märke när dörrbladet är stängt och man låser ut kolven.
Det finns många metoder och mått och det är fritt att göra hur man vill bara det fungerar när man är klar.
Bara för att så lägger jag upp ytterligare en monteringsanvisning för connect där även beskrivningen finns kvar.
Monteringsanvisning för ASSA Connect låsstolpe med måttangivelser och installationsinstruktioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://static-mpc-spear-production.assaabloy.com/asfe//Fetchfile.aspx?id=51809
Monteringsanvisning för ASSA ABLOY-dörrlås med måttangivelser och installationssteg, inklusive tekniska ritningar och skiss på delar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://static-mpc-spear-staging.assaabloy.com/asfe/Fetchfile.aspx?id=45830
 
Redigerat:
  • Gilla
hansulainen
  • Laddar…
Tack, ja med skissen jag fick från Yale Doorman där jag kan läsa 1mm från centrum på övre hålet i stolpen så är saken biff.

Ska bara kontrollmäta övrigt så jag inte står där med en kista som inte passar när jag sågat sönder karmen....
 
MathiasS MathiasS skrev:
Tack, ja med skissen jag fick från Yale Doorman där jag kan läsa 1mm från centrum på övre hålet i stolpen så är saken biff.

Ska bara kontrollmäta övrigt så jag inte står där med en kista som inte passar när jag sågat sönder karmen....
Plösmåttet är det man utgår ifrån men ofta skvallrar tidigare slutbleck om vilket plösmått man har.
Det finns som sagt toleranser i höjdled du kan t.ex ha samma höjdled som centrum skruv utan några bekymmer däremot är plösmåttet mer noggrant.
Slutblecken har fasta plösmått med en liten justeringsmån till ett större plösmått men i värsta fall finns det justerbara slutbleck.
 
Plösen har jag inte börjat fundera på ännu, det ser ut som att slutbleck 1487-2 som följer med Yale inte passar, plösmåttet ska nog vara större, men jag måste mäta ordentligt.

EDIT: 1487-4 verkar vara rätt slutbleck.

Ett öppet dörrlås i karmen med ett installerat slutbleck, synliga skruvar och spår av tidigare beslag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
B-måttet är 21,5-22mm på det som sitter där så rimligvis är det ju då 1487-4 som gäller.
 
1487-4 blir troligtvis bra.
Ett classic slutbleck 1887-4 har plös 20,5mm medan connect 1487-4 är plös 21,5mm då kolvarna är lite olika.
Det plösmått som gäller vid byte från classic till connect är +1mm alltså 22,5-23mm.
Därutöver ska man ha som vana att kontrollmäta karmen så slutblecket får plats även om det ser ut som det enligt bild.
 
Redigerat:
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.