Jag ska ersätta ett ASSA Ruko 30 med ett YD classic. Om jag förstått det hela rätt behöver jag fräsa ur 7,5 mm i överkant för att doormanlåset ska hamna i rätt höjd men vill gärna verifiera det innan jag börjar göra åverkan på dörren.

Det gamla slutblecket har beteckningen 351727 och förutom att plösmåttet är lite mindre och att godset är tjockare på det medföljande blecket så passar det i det gamla urtaget. Kan jag utgå från att allt kommer att passa om jag justerar stolpen och ser till att slutblecket hamnar i nivå med karmen likt det gamla blecket?

• Ett gammalt lås i en dörrkarm, märkt ASSA, med synlig patina och slitning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trädörr med två närbildslinser, övervåning, suddig bakgrund, dagsljus.
    Skapa konto
  • Yale-lås på en mörkbrun träddörr, synlig mekanism, soligt, dagsljus, säkerhet, privat.
    Skapa konto
  • Metallisk dörrkarm med ASSA ABLOY låsvred, träfinish, stängd, säkerhetsdetaljer, skruvar synliga.
    Skapa konto
  • Dörrlås med kodknappar inbyggda i dörrkarmen av trä. Modern säkerhetsteknik kombinerad med traditionellt material.
Du har koll montaget man höjer stolpen för att gå från osym till sym låshus.
Kan du mäta plösmåttet på det gamla slutblecket med ett skjutmått och skriva det här?
Är det gamla ett ställbart slutbleck?

Redigerat:
Det sitter två justerskruvar i mitten av det gamla blecket ja.

Om jag mäter på rätt ställe ser det ut att vara 19 mm.

• Ett skjutmått mäter avståndet mellan dörr och karm, verktygsdata synligt.
    Skapa konto
Hur bred är stolpen på det gamla slutbecket? Kanske 1489-12 som är 45mm brett eller 1487-12 som är 43,5mm brett är det som stämmer bäst?
Så som du satt det nya slutblecket 1487-2 skulle kunna fungera men du får mäta plösmåttet även med den biten som inte täcks av stolpen.

Teknisk ritning av dörrbeslag med måttangivelser och justeringsinstruktioner.
Skapa konto

Teknisk ritning, dörrlås installationsinstruktioner, måttangivelser, justeringsanvisningar, ASSA ABLOY branding, svenska texter.
Skapa konto

Stolpen är 43,5 på det gamla och plösmåttet 18 mm ut till kanten på karmen. Är det värt att chansa eller ska jag skaffa ett 1487-12 för att vara helt säker?

Om möjligheten finns så hade jag valt 1487-12.
Om du mäter plösmåttet med 1487-2 (16,5mm) på plats så blir du informerad om ifall det överensstämmer med önskat plösmått.
Det gamla plösmåttet verkat vara 18,5mm + 1mm för övergång från klassiskt modullåshus till connect blir 19,5mm.
19,5-16,5=3mm så det kanske fungerar men du får mäta.

Redigerat:
  • Gilla
Överstyvt
  • Laddar…
Stort tack för hjälpen!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.