Hej!

Har en Hus med dörr från 70-talet och har köpt in ett Yale doorman L3 All inclusive .

Tänkte först att jag endast behövde stämma ut för nytt slutbleck, men efter att ha läst en del på forumet här börjar jag fundera om det är tillräckligt.

Så till lite frågor.
1. Borde låshuset passa utan ändringar?
2. Slutblecken som följer med har plösmått 13,5 (1487-1) respektive 16,5 (1487-2). När jag mäter existerande så är det ca 20. Behöver jag köpa in slutbleck 1487-3?
3. Hur vet jag vilken höjd jag ska stämma ut för nytt slutbleck?

Bilder:
Ett befintligt slutbleck i en dörrkarm från 70-talet för jämförelse med nytt Yale Doorman L3.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Äldre trähusdörr med traditionellt låshus, nyckelhål och metallhandtag som kan behöva anpassas för Yale Doorman L3.
Skapa konto

Tacksam för hjälp.
/Markus

Det nya låshuset kan vara lite bredare så du kan behöva bredda urtaget i dörren lite med ett stämjärn, rasp eller vad du har tillgängligt.
Du måste göra om urtaget för slutblecket så ett nytt slutbleck passar.
Då slutblecket fortsätter utanför karmen är det svårt att uppskatta vilket plösmått det ska vara, du får mäta från utsida karm till uttaget i slutblecket.
Ett öppet urtag i en dörrkarm med ett installerat slutbleck, redo för måttjustering för ett nytt låshus.
Skapa konto

Höjden på slutblecket tar du lättast ut från centrum av låshusets övre fästskruv och det ska vara -1mm alltså 1mm under centrum.
Ritning av låshus och slutbleck med måttangivelser för installation i dörr.
Skapa konto

• Gilla
fredrik.1977
  • Laddar…
Tack! Ca 19mm är det till utsida karm. Skulle du då gissa att ett 1487-3 är bästa valet?

Classic slutbleck plussar man 1mm på plösmåttet när man byter mot connect.
19+1=20mm plösmått vilket stämmer för 1487-3
Tekniska ritningar av olika slutbleck med måttangivelser för byggprojekt.
Skapa konto

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.