Ni med L3s, är sugen på att köpa men jag läser att Yale gör ifrån sig ett oljud när det låser. Stämmer detta?
Vill inte gå ifrån ett vanligt lås med nyckel som låser fint och tyst till något billigt oljud från Yale.

M Maverick-ick skrev:
Ni med L3s, är sugen på att köpa men jag läser att Yale gör ifrån sig ett oljud när det låser. Stämmer detta?
Vill inte gå ifrån ett vanligt lås med nyckel som låser fint och tyst till något billigt oljud från Yale.
L3S är högljutt som fasen. Både själva fallkolven när dörren stängs, och låsmekanismen.
Det är i princip omöjligt att smyga in genom dörren och i vår familj låter vi tonåringarna smita in via en altandörr om de kommer hem sent. Inte helt optimalt.

nikasp
Det låter en del men jag vande mig. Ska nog köpa nytt till nya huset bara jag får tummen ur.

nikasp nikasp skrev:
Det låter en del men jag vande mig. Ska nog köpa nytt till nya huset bara jag får tummen ur.
Jag är också nöjd och ljudet stör inte i vardagen, men om just ett tyst lås är prio 1 så är ju detta helt fel val.

C Carlf81 skrev:
L3S är högljutt som fasen. Både själva fallkolven när dörren stängs, och låsmekanismen.
Det är i princip omöjligt att smyga in genom dörren och i vår familj låter vi tonåringarna smita in via en altandörr om de kommer hem sent. Inte helt optimalt.
Riktigt segt.. Borde vara möjligt att tillverka ett tyst lås kan man tycka... Får spana vidare eller invänta om Yale får tummen ur och släpper något som känns premium och tyst.

M Maverick-ick skrev:
Riktigt segt.. Borde vara möjligt att tillverka ett tyst lås kan man tycka... Får spana vidare eller invänta om Yale får tummen ur och släpper något som känns premium och tyst.
Alltså låset känns tillräckligt gediget, L3sS är snyggare och mindre sladdrigt än classic. Och ett vanligt Assa-lås är ju inte bättre ur detta perspektivet. Men det är lättare att smygstänga.

• Gilla
Maverick-ick
  • Laddar…
nikasp
Låset känns premium om man monterar rätt men tyst, njet.

• Gilla
Maverick-ick
  • Laddar…
Ska installeras lås i en bygdegård som brukar hyras ut.

Man vill där kunna ge hyrestagarna tillgång med kod samt inom specifika tider då det gärna tummas på tiderna. 😄

Jag kollade i min egen verisureapp och där finns ju alla dom kraven, men tiderna är bara på hela timmar, är det nån annan av apparna/integrationerna som har på säg 10min?

Alltså ska det hyras ut från kl15 så ska koden börja gälla 14,50 tidigast.

G Great skrev:
Ska installeras lås i en bygdegård som brukar hyras ut.

Man vill där kunna ge hyrestagarna tillgång med kod samt inom specifika tider då det gärna tummas på tiderna. 😄

Jag kollade i min egen verisureapp och där finns ju alla dom kraven, men tiderna är bara på hela timmar, är det nån annan av apparna/integrationerna som har på säg 10min?

Alltså ska det hyras ut från kl15 så ska koden börja gälla 14,50 tidigast.
Jag har inte Verisure så vet inte om den har begränsningar.
Men i Yale Home appen kan du sätta tillfälliga koder för låset som gäller för exakt tidsintervall.

M mikaeloden skrev:
Jag har inte Verisure så vet inte om den har begränsningar.
Men i Yale Home appen kan du sätta tillfälliga koder för låset som gäller för exakt tidsintervall.
Alltså minutmässigt?

Har du lust o skärmdumpa en bild på när tiderna ändras kanske?

Tidsväljare med starttid kl. 08:00 och sluttid kl. 15:00 markerade. "OK"-knapp längst ner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

G Great skrev:
Alltså minutmässigt?

Har du lust o skärmdumpa en bild på när tiderna ändras kanske?
Ja, exakt datum och klockslag.
Här är två bilder på hur det ser ut.
Under åtkomst så kan du gå in på de användare som är tilllagda på gästlistan med passerkod och schemalägga åtkomst.
Går att välja alltid, återkommande eller tillfällig.

Under tillfällig går det sätta datum och tid.

• Skärmbild av tillgänglighetsschema där Jonny och Christina Mattsson ges åtkomst till ytterdörren tillfälligt, start 2025-09-29 kl. 12:50.
    Skapa konto
  • Bild av datum- och tidsväljare, där starttid är idag 12:50 och sluttid idag 15:00, med en gul "OK"-knapp längst ner.
    Skapa konto
M mikaeloden skrev:
Ja, exakt datum och klockslag.
Här är två bilder på hur det ser ut.
Under åtkomst så kan du gå in på de användare som är tilllagda på gästlistan med passerkod och schemalägga åtkomst.
Går att välja alltid, återkommande eller tillfällig.

Under tillfällig går det sätta datum och tid.
Tack, superbra info

• Gilla
mikaeloden
  • Laddar…
Installerade LS3 idag och det gick fint! Upptäckte dock efteråt att monteringsplattan glipar mot dörren i överkant, det flexar någon mm ut/in om man tar i. De fyra skruvarna i monteringsplattan drog jag åt så jämnt jag kunde utan att dra någon stenhårt. Det verkar bara vara ett kosmetiskt "problem", eller vad tror ni? Om man skulle fixa till det, behöver jag då demontera handtagen och hur gör man det i så fall efter att de har klickats i på plats?

Allting verkar funka som det ska i övrigt.

Monteringsplatta för dörrhandtag med glipande överkant mot dörr, visar ojämnt tryck vid installation av LS3-låset.
Skapa konto

B Bamboozled skrev:
Installerade LS3 idag och det gick fint! Upptäckte dock efteråt att monteringsplattan glipar mot dörren i överkant, det flexar någon mm ut/in om man tar i. De fyra skruvarna i monteringsplattan drog jag åt så jämnt jag kunde utan att dra någon stenhårt. Det verkar bara vara ett kosmetiskt "problem", eller vad tror ni? Om man skulle fixa till det, behöver jag då demontera handtagen och hur gör man det i så fall efter att de har klickats i på plats?

Allting verkar funka som det ska i övrigt.

[bild]
Det var inte så svårt! Jag trodde handtagen satt fast men det gjorde de ju inte, så det räckte att lossa på insidan, hålla i allting, pilla i skruvar i hålen (bra tips) och sen pilla tillbaka allting igen.

Nästan så att instruktionerna skulle rekommenderat att skruva extra från början.

Dörrhandtag isärtaget med synliga skruvar och markerade hål, hand hållandes skruvmejsel visar demontering av låsmekanism.
Skapa konto

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.