112 650 läst ·
298 svar
113k läst
298 svar
Yale doorman är ju katastrof!
Jag sökte på ett annat forum där folk fick klaga på bilmärken. Inte ETT ENDA märke slapp undan sylvass och konstruktiv kritik så jag tänkte det var bäst att hålla sig undan bil. Jag köpte en sparkcykel… hoppas det var rätt…T Turbo_Tail skrev:
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 1 888 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 1 888 inlägg
Risken är väl bara att en sparkcykel inte ger samma statusvärde som ett Yale Doorman...Z Zodde skrev:
Jag är inte en flitig användare av bortalås.Nissens skrev:
Mekaniska går att låsa på två sätt, det ena funkar vredet inifrån, det andra inte. Är det någon hemma så låser man lämpligen så att vredet fungerar inifrån… eller har du aldrig låst ytterdörr när någon är hemma? Funkar möjligen i norrland…
Eftersom föera vittnat om att de elektroniska låsen strulat och inte går att få upp så kan ju vad som helst hända…
Båda mina barn har från 2-3års ålder
lärt sig hur de låser upp Yale inifrån.
Vårt tidigare lås var tungt att vrida runt så det skulle nog dröjt några år till innan de lyckas med att manuvrera den.
Är vi hemma så är troligen barnen ute och ränner på tomten så någon dörr står helt öppen.
Jag är lika orolig för att mitt mekaniska lås ska få skit i kolven eller frysa ihop som jag är att Yale ska sluta funka, inte nämnvärt. Skulle olyckan vara framme finns det dessutom flera andra dörrar att välja på.
Smidigheten i att kunna se i telefonen att alla dörrar är låsta, slippa nyckel, tillfälligt kunna ge kod till hantverkare/gäster istället för en nyckel som kan få ben och då behöva stå i i beslutet att ersätta uppåt 10 kolvar... vägde tyngre hos mig.
Vad som helst kan såklart hända, man får ju göra sin egen någolunda nyktra riskbedömning och ta beslut efter det.
Förvirrande? Ironi kallas det, ganska vanligt på dagens forum. Men ja, nästan all teknik har problem och svagheter. Generellt kan man säga att ju mer avancerat ju mer risker. Folk älskar liknelser med bilar men jag vet inte hur det blir tydligare i detta fallet? Menar man att Teslan med elmotor representerar Yale och Volvo samt BMW representerar traditionellt ASSA lås? Tja kanske det men varför inte bara hålla oss till ämnet, det är tydligt nog.Z Zodde skrev:
Vart jag vill komma? Det borde vara tydligt vid detta laget men jag kan repetera. Elektroniskt lås så som Yale har flera verksamma delar, blandannat elektrisk motor, dioder, kretskort, mjukvara, microchip o.s.v. Fördelen är mer funktionalitet. Ett vanligt traditionellt lås ex ASSA är rent mekaniskt och har långt färre funktioner, fördelen är enkelhet och tillförlitlighet. Vad man väljer? De e helt upp till var och en men man måste någonstans inse att ett elektroniskt lås bjuder in potentiellt fler problem, när och om de dyker upp vet man sällan på förhand.
Självklart kan ett traditionellt ASSA lås skärva, särskilt om man missköter(5-56?) det men man kan nog anta att ett Yale lås också går att missköta och där torde finns långt fler risker.
Det en uppenbarligen fullt möjligt att inte ha några problem med sitt Yale lås på över 10 år precis som ett ASSA lås kan hålla långt över 20 år.
Skulle jag köpt elektriskt lås så hade jag troligen siktat på någon företagslösning, Yale framstår för mig som ganska bräckligt system.
Fair enough. Har man inte prövat så vet man inte utan då är man utelämnad till å se vad andra tycker. De som skriker högst är aldrig ( oavsett produkt) de som är nöjda. Ligger liksom inte i människans natur. Är man missnöjd hörs det desto tydligare.I Ironside skrev:Förvirrande? Ironi kallas det, ganska vanligt på dagens forum. Men ja, nästan all teknik har problem och svagheter. Generellt kan man säga att ju mer avancerat ju mer risker. Folk älskar liknelser med bilar men jag vet inte hur det blir tydligare i detta fallet? Menar man att Teslan med elmotor representerar Yale och Volvo samt BMW representerar traditionellt ASSA lås? Tja kanske det men varför inte bara hålla oss till ämnet, det är tydligt nog.
Vart jag vill komma? Det borde vara tydligt vid detta laget men jag kan repetera. Elektroniskt lås så som Yale har flera verksamma delar, blandannat elektrisk motor, dioder, kretskort, mjukvara, microchip o.s.v. Fördelen är mer funktionalitet. Ett vanligt traditionellt lås ex ASSA är rent mekaniskt och har långt färre funktioner, fördelen är enkelhet och tillförlitlighet. Vad man väljer? De e helt upp till var och en men man måste någonstans inse att ett elektroniskt lås bjuder in potentiellt fler problem, när och om de dyker upp vet man sällan på förhand.
Självklart kan ett traditionellt ASSA lås skärva, särskilt om man missköter(5-56?) det men man kan nog anta att ett Yale lås också går att missköta och där torde finns långt fler risker.
Det en uppenbarligen fullt möjligt att inte ha några problem med sitt Yale lås på över 10 år precis som ett ASSA lås kan hålla långt över 20 år.
Skulle jag köpt elektriskt lås så hade jag troligen siktat på någon företagslösning, Yale framstår för mig som ganska bräckligt system.
Förutsättningen för Yale köp för mig var att den gick å integrera men husets övriga larmsystem.
Har varit super- nöjd i över 10år. Samtidigt förstår jag att det finns folk som det inte funkat för.
Men att gå så långt som att om en produkt inte funkar för mig…. Ja, då är det fel på produkten… skulle jag aldrig gå.
Då hade det varit nåt fel på spenaten redan då jag gick på lågstadiet.
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Jag hade superstora problem med mitt mekaniska ASSA när jag byggde 2009. Det visade sig vara möjligt att dyrka upp på 40 sekunder för en amatör och snabbare att dyrka för ett proffs än jag kunde låsa upp med nyckel. Fick det utbytt mot nya kistor…… som visade sig vara en revision som ASSA aldrig brydde sig om att certifiera för det var så stora problem med den att den aldrig skulle ha skickat till kunder. Jag fick nya låskistor 6 månader senare och efter ett jävla tjatande och en anmälan till ARN. Så det är inte så att ett lås har ensamrätt på att strula bara för att det är elektroniskt.I Ironside skrev:
Och det är som vanligt, det finns ett MTBF på allt. Den verkar inte vara exceptionellt hög på Yale.
Det handlade nog mer om att saker går sönder oavsett, du behöver inte hitta på nåt om att det ena bilmärket representerar det ena eller det andra, det blir bara pinsamt.I Ironside skrev:Förvirrande? Ironi kallas det, ganska vanligt på dagens forum. Men ja, nästan all teknik har problem och svagheter. Generellt kan man säga att ju mer avancerat ju mer risker. Folk älskar liknelser med bilar men jag vet inte hur det blir tydligare i detta fallet? Menar man att Teslan med elmotor representerar Yale och Volvo samt BMW representerar traditionellt ASSA lås? Tja kanske det men varför inte bara hålla oss till ämnet, det är tydligt nog.
Vart jag vill komma? Det borde vara tydligt vid detta laget men jag kan repetera. Elektroniskt lås så som Yale har flera verksamma delar, blandannat elektrisk motor, dioder, kretskort, mjukvara, microchip o.s.v. Fördelen är mer funktionalitet. Ett vanligt traditionellt lås ex ASSA är rent mekaniskt och har långt färre funktioner, fördelen är enkelhet och tillförlitlighet. Vad man väljer? De e helt upp till var och en men man måste någonstans inse att ett elektroniskt lås bjuder in potentiellt fler problem, när och om de dyker upp vet man sällan på förhand.
Självklart kan ett traditionellt ASSA lås skärva, särskilt om man missköter(5-56?) det men man kan nog anta att ett Yale lås också går att missköta och där torde finns långt fler risker.
Det en uppenbarligen fullt möjligt att inte ha några problem med sitt Yale lås på över 10 år precis som ett ASSA lås kan hålla långt över 20 år.
Skulle jag köpt elektriskt lås så hade jag troligen siktat på någon företagslösning, Yale framstår för mig som ganska bräckligt system.
Det enda du behöver visa är MTBF på Yale och att det skulle vara avvikande på något sätt.
Finns det någon statistik på hur många som brinner inne eller förolyckas på annat sätt per år pga elektroniska lås?
Något säger mig att det är betydligt fler som tappar bort nycklar till mekaniska lås.
Något säger mig att det är betydligt fler som tappar bort nycklar till mekaniska lås.
Ett tips: kolla att tätningslisterna sitter fast ordentligt! (har inte läst hela tråden, så detta kanske redan har kommit upp)
Yale Doorman sedan 2017 och mycket nöjd! Vid ett tillfälle betedde sig låset dock på liknande sätt som du beskriver, vilket gick över sedan en lossnad, buktande tätningslist tryckts fast. Annars inga problem.
Yale Doorman sedan 2017 och mycket nöjd! Vid ett tillfälle betedde sig låset dock på liknande sätt som du beskriver, vilket gick över sedan en lossnad, buktande tätningslist tryckts fast. Annars inga problem.
Produkter som diskuteras: "tätningslisterna"
Tätningslist E-profil vit EPDM-gummi Tesa
För springor 1-3,5 mm
48 kr inkl moms
Läs mer
5-56 är en orsak till problem jag stöter på i låssmedsyrket, jag avråder från det.Z Zodde skrev:
Underhåll bör utföras enligt tillverkarens anvisningar, räkna inte med garantier om du använder 5-56.
Angående Yale doorman så har de flesta inga bekymmer men i ett forum där människor söker lösningar till problem så framstår just problemen vilka kan framstå som mer omfattande än de vanligtvis är.
Låter som ett väldigt känsligt system om en tätningslist kan få det att haverera.E Elisen skrev:Ett tips: kolla att tätningslisterna sitter fast ordentligt! (har inte läst hela tråden, så detta kanske redan har kommit upp)
Yale Doorman sedan 2017 och mycket nöjd! Vid ett tillfälle betedde sig låset dock på liknande sätt som du beskriver, vilket gick över sedan en lossnad, buktande tätningslist tryckts fast. Annars inga problem.
Låsen var ordentligt gamla och de funkade efter 5.56 behandling. Mycket möjligt det bara var kortsiktigt och att det är långsiktigt förkastligt, det vet du säkert bättre än mig.1 123abc skrev:5-56 är en orsak till problem jag stöter på i låssmedsyrket, jag avråder från det.
Underhåll bör utföras enligt tillverkarens anvisningar, räkna inte med garantier om du använder 5-56.
Angående Yale doorman så har de flesta inga bekymmer men i ett forum där människor söker lösningar till problem så framstår just problemen vilka kan framstå som mer omfattande än de vanligtvis är.