Nissens
F fsn skrev:
vad är bra då?
Låsolja? :)

• Flaska med CRC Lock Oil för smörjning av lås, vit bakgrund, rödvit design, bild på nyckel i lås.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
Ironside och 3 till
  • Laddar…
F
Nissens Nissens skrev:
Suck….. vad är det i den produkten då?

M
Tänk vad enkelt det är för dom flesta av oss...:rofl:
F fsn skrev:
Men vilken typ av produkt skall man smörja med sen menar du?
Nissens Nissens skrev:

• Gilla
  • Haha
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
F
M Markarbetaren skrev:
Tänk vad enkelt det är för dom flesta av oss...:rofl:
Har du provat att speja just den produkten på en plåt och se hur den blir när det torkar? Jag förstår, baserat på allt du skriver att du vare sig har intresse eller förmågan….. Det är ju ändå en jävla tur att du har timer på spisen.

Redigerat:
  • Haha
Nalleman64
  • Laddar…
Nissens
F fsn skrev:
Har du provat att speja just den produkten på en plåt och se hur den blir när det torkar? Jag förstår, baserat på allt du skriver att du vare sig har intresse eller förmågan….. Det är ju ändå en jävla tur att du har timer på spisen.
Här kommer texten till låsoljan, mängder av användare ger den dessutom höga betyg. Så din plåt spelar ingen roll…

”Låsolja som rengör, smörjer och långtidsskyddar lås.

Ta hand om dina lås med hjälp av den här låsoljan från CRC. Oljan passar för de flesta lås i byggnader och fordon men går även bra att använda på finmekaniska instrument.

Korrosionsskyddande och fri från silikontillsatser
Den korrosionsskyddande formulan är fri från silikontillsatser och lämnar en tunn film som skyddar smörjställena, vilket ger låset en bättre och mjukare funktion.”

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
F
Nissens Nissens skrev:
Här kommer texten till låsoljan, mängder av användare ger den dessutom höga betyg. Så din plåt spelar ingen roll…

”Låsolja som rengör, smörjer och långtidsskyddar lås.

Ta hand om dina lås med hjälp av den här låsoljan från CRC. Oljan passar för de flesta lås i byggnader och fordon men går även bra att använda på finmekaniska instrument.

Korrosionsskyddande och fri från silikontillsatser
Den korrosionsskyddande formulan är fri från silikontillsatser och lämnar en tunn film som skyddar smörjställena, vilket ger låset en bättre och mjukare funktion.”
Så plåten spelar ingen roll för den har fått bra betyg :crysmile: Har du nåt jämförande med 5-56 där den får skitkassa betyg som låsolja menar du eller hur illa går resonemanget?

säger inte ett skit. Det som gör den till en låsolja är att det är en liten pip på den, lämplig att kötta in i ett nyckelhål med minimalt kladd. Produkten är samma junk och drar till sig skit på samma sätt som WD40 eller 5-56. Det är fortfarande en lättolja, fördelningen olja/lösningsmedel är antagligen lite mer olja än 5-56 men det är mer eller mindre egalt. Jag är rätt säker på att det är MINST lika bra att tvätta och lösa upp med rent lösningsmedel och sen doppa nyckeln i helt vanlig multigrade motorolja.

• Gilla
  • Haha
Gooli och 1 till
  • Laddar…
Nissens
F fsn skrev:
säger inte ett skit. Det som gör den till en låsolja är att det är en liten pip på den, lämplig att kötta in i ett nyckelhål med minimalt kladd. Produkten är samma junk och drar till sig skit på samma sätt som WD40 eller 5-56. Det är fortfarande en lättolja, fördelningen olja/lösningsmedel är antagligen lite mer olja än 5-56 men det är mer eller mindre egalt. Jag är rätt säker på att det är MINST lika bra att tvätta och lösa upp med rent lösningsmedel och sen doppa nyckeln i helt vanlig multigrade motorolja.
5-56 är ingen olja, så du är ute och cyklar.
Självklart fastnar partiklar i olja, det är ofrånkomligt.

Om du nu har en så stark uppfattning om detta är det lite märkligt att du nyligen frågade vad man skall smörja med. :)

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
I Ironside skrev:
De e faktiskt en mycket bra fråga, låt Chat GPT-4 göra ett försök att förklara det :

Lock mechanisms typically require a lubricant to function smoothly and effectively. WD-40 and 5-56 are common household lubricants, but they are not always the best choice for locks due to several reasons.

1. Consistency and Residue: Both WD-40 and 5-56 are light oils that are designed to penetrate and free up rusted and stuck parts. However, they tend to evaporate over time and leave behind a residue that can attract dirt and dust. This gummy residue can build up inside the lock, causing it to become sticky or hard to turn.
  2. Attraction of Dust and Debris: The residue left by these products can also act as a magnet for dust, dirt, and other small particles, which can accumulate within the lock mechanism, causing further problems.
  3. Not Designed for Long-Term Lubrication: WD-40 and 5-56 are not designed as long-lasting lubricants. They're more suitable for short-term solutions like loosening rusty bolts, rather than keeping a lock mechanism working smoothly over the long term.
Instead of using WD-40 or 5-56, it's usually recommended to use a lubricant specifically designed for locks. These specialized products often use graphite or PTFE (Teflon) which do not leave a sticky residue and are better suited for the small, precise mechanisms found in locks.

In summary, while WD-40 and 5-56 can provide a temporary fix for a sticky lock, they may cause further problems down the line. A lock-specific lubricant will provide better, longer-lasting results.
Intressant! Fast det här är ju ett svar assisterat av ny, farlig Terminator-/Robocopteknologi, dvs ungefär som Yale Doorman.
Du måste förstås använda väl beprövad, analog teknologi för att få ett rättvisande svar. Typ att fråga kvartertes lokala Ove.

• Haha
  • Gilla
Labels och 4 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Nä, elektroniska lås lär stå för typ 1 promille av låsen där ute…
Inte där jag bor. Skulle nog säga att minst hälften har elektroniska lås i våra kvarter.

• Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
F
Nissens Nissens skrev:
5-56 är ingen olja, så du är ute och cyklar.
Självklart fastnar partiklar i olja, det är ofrånkomligt.
Är inte ute och cyklar, du verkar dock sitta cementerad på läktaren. det är olja i 5-56, tror det är parafinolja. Det är olja i WD40 med. Däremot så är båda uppblandade med en stor andel lösningsmedel för att vara penetrerande.

Förstår du inte varför jag frågade så är du nog dummare än jag trodde.

• Gilla
  • Haha
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Rörande nyckel så är de flesta låscylindrar inte säkra not att man stoppar i en nyckel utan "toppar" och sedan slår med hammare bak på denna. Detta skakar om låset så att det bara är att vrida om nyckeln efteråt.

Men gör de detta så kan de lika gärna ta sig in genom ett fönster eller något annat. Låset är en bekvämlighet mer än ett skydd.

• Gilla
AndersPS och 1 till
  • Laddar…
Nissens
J jocke31 skrev:
Inte där jag bor. Skulle nog säga att minst hälften har elektroniska lås i våra kvarter.
Världen eller Sverige är större än så. Självklart menar jag den svenska marknaden. Jag känner ingen som har nyckelfritt. Då menar jag inte bara där jag bor, utan bland de jag känner som är utspridda över landet..

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Nissens
F fsn skrev:
Är inte ute och cyklar, du verkar dock sitta cementerad på läktaren. det är olja i 5-56, tror det är parafinolja. Det är olja i WD40 med. Däremot så är båda uppblandade med en stor andel lösningsmedel för att vara penetrerande.

Förstår du inte varför jag frågade så är du nog dummare än jag trodde.
De flesta frågar för att de vill vera något, men du verkar vara mest ute efter att intrigera.
Med min kommentar om 5-56 menade jag att den har oerhört liten smörjeffekt. Och låsolja är helt ok att använda även om du verkar ha en helt egen världsuppfattning.

• Gilla
andreas45 och 1 till
  • Laddar…
F
Nissens Nissens skrev:
De flesta frågar för att de vill vera något, men du verkar vara mest ute efter att intrigera.
Med min kommentar om 5-56 menade jag att den har oerhört liten smörjeffekt. Och låsolja är helt ok att använda även om du verkar ha en helt egen världsuppfattning.
Man kan ju ha en teknisk uppfattning efter många års erfarenhet av vad som funkar och inte och man kan ha den tekniska utbildningen och kapaciteten att se när det mest är skitsnack och det kan vara intressant att höra vad ett låsproffs har för uppfattning, ett proffs på lås är allt annat än ett proffs på smörjning, fett och olja men har en hel del erfarenhet av hur olika produkter fungerar på lås antar jag. Men att tro att ”låsolja” råkar vara den enda produkt som fungerar, eller ens är det som fungerar är ju bara korkat. Så svaret, ”använd en låsolja” är ju magiskt korkat i sammanhanget.

• Haha
Ironside och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Världen eller Sverige är större än så. Självklart menar jag den svenska marknaden. Jag känner ingen som har nyckelfritt. Då menar jag inte bara där jag bor, utan bland de jag känner som är utspridda över landet..
Jag är väl medveten om att det varierar i olika delar av landet, men tror trots det att det inte är helt ovanligt om man ser över landet som helhet. Säkert är det mer ovanligt i glesbygd, men där bor å andra sidan en väldigt liten andel av befolkningen. Enligt SCB så bor 88 % av befolkningen i Sverige idag i tätort. (siffran är från 2020, så det är troligen ännu fler idag).
https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/miljo/tatorter-i-sverige/

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.