I
J jocke31 skrev:
BTW, har haft Yale Doorman i drygt 10 år utan några som helst problem. Tycker det finns ett antal fördelar med elektroniskt lås och kod kombinerat med larm.
T ex att man aldrig blir utelåst. Eller att man slipper ha med sig nyckel eller tagg. Att man kan sätta specifika dagar/tider för t ex städhjälp och hantverkare och se exakt när de kommer och går. Man ser om någon är hemma och vem som låst upp dörren samt vilken tid. Om man har glömt att låsa så kan man fjärrlåsa och även vid behov öppna dörren och larma av på distans.
Bara några exempel.
Absolut! Det räcker dock att det failar vid ett icke gynnsamt tillfälle för att man ska stryka med. Risken må vara liten men absolut större än med ett vanligt ASSA lås.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
I Ironside skrev:
Absolut! Det räcker dock att det failar vid ett icke gynnsamt tillfälle för att man ska stryka med. Risken må vara liten men absolut större än med ett vanligt ASSA lås.
Fast låset går ju att öppna mekaniskt inifrån? Är ju ett vanligt vred precis som ett mekaniskt lås.

• Gilla
Chris100se och 2 till
  • Laddar…
engs engs skrev:
Kör med Nimly Connect (Touch Pro tror jag modellen heter) efter byte av ytterdörr, så passade på då. Funkar med nyckel (för nödfall), fingeravtryck, nyckelbricka, kod eller app.
Det smidigaste hittills är att barnen kan låsa upp med sina fingeravtryck, ingen nyckel att tappa bort eller kod som kan komma på vift. Även att dörren låses automatiskt så de inte glömmer det. Sen att kunna dela ut temporära koder om man har gäster.

Jag kör fingeravtryck och har en kod, då fingeravtrycket har en tendens att slipas bort när man spenderat tid i garage, husrenovering etc. (Borde kanske lägga in ett lillfinger isf en tumme, mindre risk det slits).

En nackdel jag stött på är att det ivf nu bara går att lägga in ett finger / person, vill ha som på en modern mobil att kunna lägga in några från varje hand. Så om det slits, man har plåster eller bara kan välja vilken hand man vill om man bär på nått.
Nu när jag skriver kom jag på att jag kan lägga till fler användare bara, engs1, engs2 osv för fler fingrar. Men onödigt omständigt.

Har bara kört det nån månad eller två så kan inte säga så mycket om tillförlitligheten än.
Har också en Nimly Touch Pro som jag installerade förra veckan. Positivt överraskad hittills förutom appen som har vissa brister vad gäller administrationen.

Det jag också gillar är att man kan öppna med en vanlig nyckel utifrån om det skulle behövas.

• Gilla
Lilla Yk
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Så TS erfarenhet struntar du helt i?
Samtidigt som TS fick problem ringde 100 andra som tappar nycklarna till låssmeden.

• Gilla
  • Haha
Labels och 2 till
  • Laddar…
F
P Peter787 skrev:
Noll koll på matematiken där också...
Om antalet kombinationer ökar med, t.ex. 100, innebär det att antalet ökar med en FAKTOR 100.
Hade jag noll koll på matematiken menar du? Men precis, det blir en faktor på 100, alltså 100 gånger fler kombinationer och inte ”100 fler kombinationer” som du skrev. Hade du haft koll på det när du skrev ditt inlägg så hade du inte formulerat dig som du gjorde med tanke på att du svarade på ett korrekt påstående så en klassisk pudel här hade varit klädsam.

Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Chris100se och 4 till
  • Laddar…
F
Z Zodde skrev:
Slightly OT men blir påmind om en diskussion på ett reseforum för exakt 10 år sen.
Jag skröt av flygbolagens appar och att det var suveränt med boardingkort på mobilen när man var flygveckopendlare.
Fick mothugg av flera, väl rutinerade resenärer som minsann aldrig reste utan fysiska pappershandlingar.
Mobilen kunde gå sönder/ gå tom för batteri/ go offline etc etc.
10 år senare funkar det fortfarande smärtfritt med mobilen.
Nån ligger långt framme när det gäller att ta ny teknik i bruk, nån är sen och nån vill aldrig göra det. Sån är det på de flesta områden.
Det handlar vad man känner sig bekväm med.
Jag har rest på samma sätt i ”en evighet” nu känns det som. Jag fegar dock och tar alltid en screen shot på mina elektroniska boardingkort efter en incident där jag inte fick fram boardingkortet på mobilen. Konsekvensen av det blev att jag fick letas fram manuellt i systemet, legitimera mig och totalt tog det nog 2 minuter extra så ingen show stopper.

• Gilla
jocke31
  • Laddar…
I Ironside skrev:
Mitt yale lås har aldrig strejkat på 10+år. Som assisterande vaktmästare på asylmottak tidigare iår hade jag mååååånga nycklar som strejkade innan 5-56 spray plus diverse annat fick dem att fungera så det slår åt båda håll…

F fsn skrev:
Jag har rest på samma sätt i ”en evighet” nu känns det som. Jag fegar dock och tar alltid en screen shot på mina elektroniska boardingkort efter en incident där jag inte fick fram boardingkortet på mobilen. Konsekvensen av det blev att jag fick letas fram manuellt i systemet, legitimera mig och totalt tog det nog 2 minuter extra så ingen show stopper.
Lägger det alltid i Wallet. Då behövs ingen screenshot då du har dem på 2 separata appar.
Du är dock alltid beroende av batteri på telefonen

• Gilla
jocke31
  • Laddar…
N
Z Zodde skrev:
Mitt yale lås har aldrig strejkat på 10+år. Som assisterande vaktmästare på asylmottak tidigare iår hade jag mååååånga nycklar som strejkade innan 5-56 spray plus diverse annat fick dem att fungera så det slår åt båda håll…
Aldrig 5-56 i cylinderlås men du kanske inte menade den låstypen?
https://www.laskompaniet.se/product/las-service-och-underhall

• Gilla
  • Haha
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
F
N Nalleman64 skrev:
Aldrig 5-56 i cylinderlås men du kanske inte menade den låstypen?
[länk]
Varför kan man ju fundera på? Jag tycker ofta att det är skit som ställer till det och har sprayat i både bromsrengöring och elektronikrengöring i nyckelhålet med framgång men det har nog slunkit in både 5-56 och WD40 med nån gång utan större bekymmer.

• Gilla
  • Haha
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
I
Z Zodde skrev:
Låter snarare som man inte skött om låsen rätt, 5-56 i lås? Mycket möjligt det kan lösa tillfälliga problemet men i längden säg det vara döden för ett lås.

Jag har ju levt par 20 år och aldrig haft problem med traditionella ASSA lås. Däremot billiga hänglås kan vara lite struliga.

Ju mindre som kan gå fel ju bättre. Så fort man blandar in mjukvara öppnas det upp en uppsjö av nöja möjliga problem.

Men för all del, kör vidare på det du tycker ger dig säkrast känsla.

• Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
I
J jocke31 skrev:
Fast låset går ju att öppna mekaniskt inifrån? Är ju ett vanligt vred precis som ett mekaniskt lås.
Har läst flera trådar där man inte kunna öppna sin dörr med Yalle eller där de strulat på annat fatalt vis, men de hittar säkert på...

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Nissens
Unikt namn Unikt namn skrev:
...så det är väl dumt att låsa dörren oavsett låstyp?
Mekaniska går att låsa på två sätt, det ena funkar vredet inifrån, det andra inte. Är det någon hemma så låser man lämpligen så att vredet fungerar inifrån… eller har du aldrig låst ytterdörr när någon är hemma? Funkar möjligen i norrland…

Eftersom föera vittnat om att de elektroniska låsen strulat och inte går att få upp så kan ju vad som helst hända…

Redigerat:
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
I Ironside skrev:
Har läst flera trådar där man inte kunna öppna sin dörr med Yalle eller där de strulat på annat fatalt vis, men de hittar säkert på...
Varför skulle de hitta på?
Tror ingen ljuger som har problem med Yale.
Tror ingen ljuger med att de har problem med Tesla, Volvo, BMW eller nån anan bil eller nån annan teknisk app …

Finns INGET tekniskt som är felfritt 100pct.

Vart vill du komma med ditt lite förvirrande inlägg…???

• Haha
Ironside och 1 till
  • Laddar…
T
J Joonazz skrev:
Har 3 st Yale från 2015 i alla dörrar. Har aldrig någonsin krånglat så sprid inte skit bara för ett ex krånglat?
Yale är skit - punkt. Det är bara att göra en sökning här i forumet på hur j*vla mycket problem som folk har med Yale. Jag har ett som krånglar med jämna mellanrum och som hela tiden slår ut låskolven för långt.. Nä, riktigt skitmärke!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.