112 650 läst ·
298 svar
113k läst
298 svar
Yale doorman är ju katastrof!
Kopierad nyckel har du lika lite koll på. ”Banditen” kan fila å justera mens du är borta. EN ENDA felaktigt slagen kod kommer direkt upp som varsel. Där märks det direkt om nån prövar. Min kod vet ingen i familjen och jag vet ingen annans kod.F fsn skrev:Nej, det är fel antagande. Är din nyckel borta så kommer du att märka det, troligtvis redan samma dag. Sannolikheten att du tappar din nyckel är oändligt större än att du tappar din kod. Däremot så vet inte upphittaren vilken dörr nyckeln öppnar.
En kod kan nån komma över och använda veckor eller månader senare. Det är också svårt att veta om nån utomstående har koden eller inte. Att en bandit skulle spana sig till koden på en ”standard” villa utan nåt speciellt att sno är rätt långsökt men tex sannolikheten att nån kompis till ungarna ser deras kod är rätt påtaglig.
Att nån i sällskapet ser inslagen kod krävs nog i de flesta fall (inkl vårt) röntgenblick för.
Hur öppnar barnen en vanlig låst dörr?Nissens skrev:
Morgontroll har guld i mun.T tobiast skrev:
Lättare att kritisera samtiden och sätta dig på avbytarbänken än att orka lära sig och vara en del av den?
Slightly OT men blir påmind om en diskussion på ett reseforum för exakt 10 år sen.
Jag skröt av flygbolagens appar och att det var suveränt med boardingkort på mobilen när man var flygveckopendlare.
Fick mothugg av flera, väl rutinerade resenärer som minsann aldrig reste utan fysiska pappershandlingar.
Mobilen kunde gå sönder/ gå tom för batteri/ go offline etc etc.
10 år senare funkar det fortfarande smärtfritt med mobilen.
Nån ligger långt framme när det gäller att ta ny teknik i bruk, nån är sen och nån vill aldrig göra det. Sån är det på de flesta områden.
Det handlar vad man känner sig bekväm med.
Jag skröt av flygbolagens appar och att det var suveränt med boardingkort på mobilen när man var flygveckopendlare.
Fick mothugg av flera, väl rutinerade resenärer som minsann aldrig reste utan fysiska pappershandlingar.
Mobilen kunde gå sönder/ gå tom för batteri/ go offline etc etc.
10 år senare funkar det fortfarande smärtfritt med mobilen.
Nån ligger långt framme när det gäller att ta ny teknik i bruk, nån är sen och nån vill aldrig göra det. Sån är det på de flesta områden.
Det handlar vad man känner sig bekväm med.
Du hör de som har fått måndagsexemplar/ alt. inte följer instruktionerna. Den stora majoriteten nöjda kunder (hade Yale inte haft det hade de varit i KK för många år sen) gör normalt inte väsen av sig..,S SueCia skrev:Försvara inte skit bara för att dina tre ex inte krånglat. Det var enkelt att vända på det argumentet.
Självklart förstår jag att det finns en marknad för yale doorman, folk vill ha häftiga nyckellösa lås, men de vill inte betala för det. Då togs en produkt som Yale doorman fram. Man får vad man betalar för och är man bara medveten om det så är det klart man kan bli nöjd med sitt köp.
Kör med Nimly Connect (Touch Pro tror jag modellen heter) efter byte av ytterdörr, så passade på då. Funkar med nyckel (för nödfall), fingeravtryck, nyckelbricka, kod eller app.Z Zodde skrev:
Det smidigaste hittills är att barnen kan låsa upp med sina fingeravtryck, ingen nyckel att tappa bort eller kod som kan komma på vift. Även att dörren låses automatiskt så de inte glömmer det. Sen att kunna dela ut temporära koder om man har gäster.
Jag kör fingeravtryck och har en kod, då fingeravtrycket har en tendens att slipas bort när man spenderat tid i garage, husrenovering etc. (Borde kanske lägga in ett lillfinger isf en tumme, mindre risk det slits).
En nackdel jag stött på är att det ivf nu bara går att lägga in ett finger / person, vill ha som på en modern mobil att kunna lägga in några från varje hand. Så om det slits, man har plåster eller bara kan välja vilken hand man vill om man bär på nått.
Nu när jag skriver kom jag på att jag kan lägga till fler användare bara, engs1, engs2 osv för fler fingrar. Men onödigt omständigt.
Har bara kört det nån månad eller två så kan inte säga så mycket om tillförlitligheten än.
Säkert jättebra. Mina barn är idag 23+ och har flyttat hemifrån så känner inget behov att uppgradera.engs skrev:
Kör med Nimly Connect (Touch Pro tror jag modellen heter) efter byte av ytterdörr, så passade på då. Funkar med nyckel (för nödfall), fingeravtryck, nyckelbricka, kod eller app.
Det smidigaste hittills är att barnen kan låsa upp med sina fingeravtryck, ingen nyckel att tappa bort eller kod som kan komma på vift. Även att dörren låses automatiskt så de inte glömmer det. Sen att kunna dela ut temporära koder om man har gäster.
Jag kör fingeravtryck och har en kod, då fingeravtrycket har en tendens att slipas bort när man spenderat tid i garage, husrenovering etc. (Borde kanske lägga in ett lillfinger isf en tumme, mindre risk det slits).
En nackdel jag stött på är att det ivf nu bara går att lägga in ett finger / person, vill ha som på en modern mobil att kunna lägga in några från varje hand. Så om det slits, man har plåster eller bara kan välja vilken hand man vill om man bär på nått.
Nu när jag skriver kom jag på att jag kan lägga till fler användare bara, engs1, engs2 osv för fler fingrar. Men onödigt omständigt.
Har bara kört det nån månad eller två så kan inte säga så mycket om tillförlitligheten än.
Min hela poäng är att alla ska känna sig bekväma med sitt system. Att sitta med ett enkelt system och löjliggöra de som har ett mer avancerat och för deras behov fungerande system är sandlådenivå.
Noll koll på matematiken där också...F fsn skrev:
Om antalet kombinationer ökar med, t.ex. 100, innebär det att antalet ökar med en FAKTOR 100.
Vi satte nya ytterdörrar och då tittade jag närmare på Yale men insåg ganska snabbt att det finns betydande risker som man helt slipper men vanliga låsa så vanliga lås blev det och vi är nöjda! Lås till hemmet får inte strula under några omständigheter och det kan man inte var säker på när det kommer till Yale och liknande produkter.
BTW, har haft Yale Doorman i drygt 10 år utan några som helst problem. Tycker det finns ett antal fördelar med elektroniskt lås och kod kombinerat med larm.
T ex att man aldrig blir utelåst. Eller att man slipper ha med sig nyckel eller tagg. Att man kan sätta specifika dagar/tider för t ex städhjälp och hantverkare och se exakt när de kommer och går. Man ser om någon är hemma och vem som låst upp dörren samt vilken tid. Om man har glömt att låsa så kan man fjärrlåsa och även vid behov öppna dörren och larma av på distans.
Bara några exempel.
T ex att man aldrig blir utelåst. Eller att man slipper ha med sig nyckel eller tagg. Att man kan sätta specifika dagar/tider för t ex städhjälp och hantverkare och se exakt när de kommer och går. Man ser om någon är hemma och vem som låst upp dörren samt vilken tid. Om man har glömt att låsa så kan man fjärrlåsa och även vid behov öppna dörren och larma av på distans.
Bara några exempel.
[QUOTE, post: 5275736, member: 96409"]Nej. Om nåt ökar med 100 är det normalt ANTAL och inte 100 GÅNGER ursprungligt antal.[/QUOTE]
Inte när man talar om en kods kombinationer, men uppenbarligen har du och fsn aldrigt sysslat med denna typen av matematik.
Vill ni lära er mer, Googla "kombinatorik"
Inte när man talar om en kods kombinationer, men uppenbarligen har du och fsn aldrigt sysslat med denna typen av matematik.
Vill ni lära er mer, Googla "kombinatorik"